یکی از اقلام سیسمونی نوزاد که بسیار کاربردی بوده و در مدل ها و طرح های متنوعی در بازار موجود می باشد تشک بازی کودک بوده که می توانید با داشتن کمی مهارت در خیاطی مدل دلخواهی از آن را مطابق با سلیقه خود و با صرف کمترین هزینه در ابعاد موردنظر بدوزید و مورد استفاده قرار دهید. از این رو قصد داریم در این مطلب به شما عزیزان نحوه دوخت تشک بازی نوزاد را به روشی ساده و راحت آموزش دهیم.

آموزش دوخت تشک بازی نوزاد

تشک بازی نوزاد در واقع نوعی زیرانداز با جنسی نرم و لطیف بوده که به منظور استراحت و بازی کودک مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله به گونه ای است که شامل یک یا دو میله محکم در قسمت بالای تشک بوده که برای وصل کردن انواع وسایل مختلف همچون عروسک، دندان گیر و یا جغجغه می توان از آن استفاده نمود. شما می توانید به منظور کاهش هزینه های اضافی با یادگیری آموزش ساده ای از نحوه دوخت تشک بازی نوزاد این وسیله کاربردی را به راحتی در منزل بدوزید.

آموزش دوخت تشک بازی آویز دار برای نوزاد با طرح های متنوع

برخی از انواع تشک بازی نوزاد دارای پخش کننده موسیقی، آیینه، بالشت های فانتزی، لامپ و سایر وسایل بازی و سرگرمی می باشد. از ویژگی های این نوع تشک ها می توان به افزایش قوه تخیل و قدرت ذهنی نوزاد، تقویت حواس بینایی و چشایی، تقویت قدرت هماهنگی فیزیکی و … اشاره داشت.

در صورتی که در هنر خیاطی کمی مهارت دارید و تمایل دارید این تشک جالب و کاربردی را در منزل برای کودکتان بدوزید پیشنهاد می کنیم که در ادامه این مطلب همراه ما بوده و با روش دوخت آن آشنا شوید. توجه داشته باشید که دوخت این مدل تشک، تشابه زیادی با دوخت تشک گارد دار نوزاد دارد. البته ما قبلا نحوه دوخت ملحفه تشک و همچنین قنداق فرنگی نوزاد را نیز آموزش داده ایم که بی ربط به آموزش امروز نمی باشند و پیشنهاد می کنیم برای تکمیل آموزش خود حتما از مطالب ارائه شده قبلی نیز دیدن نمایید.

آموزش دوخت تشک بازی آویز دار برای نوزاد با طرح های متنوع

مراحل دوخت :

در این نوع تشک بخش آبی کار که دارای طرح می باشد به ابعاد ۷۵ در ۸۵ سانتی متر در نظر گرفته شده که در واقع قطرهای آن هم سایز با قطر دایره هولاهوپ می باشد و بخش سبز رنگ تشک حدود ۱۳ سانتی متر و همچنین بلندترین قسمت نارنجی هم می باشد.

در ابتدا حدود یک متر پارچه طرح دار با عرض ۱۵۰ سانتی متر احتیاج دارید که شما می توانید برای کامل بودن طرح پارچه ۱٫۲۰ سانتی متر بخرید که اضافه آن در نهایت برای بستن دور تشک مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

آموزش دوخت تشک بازی آویز دار برای نوزاد با طرح های متنوع

توجه داشته باشید که از پارچه های با رنگ شاد و طرح شلوغ استفاده نمایید چرا که برای کودک جذاب تر خواهد بود. در صورتی که تصمیم دارید تشک خود را بدون دیواره بدوزید و به بستن نیازی ندارید بدین ترتیب حداقل پارچه مورد نیاز حدود ۹۰ سانتی متر می باشد.

پارچه دیگری که برای این کار به آن احتیاج دارید پارچه تترون رنگی در دو رنگ مختلف می باشد که در اینجا از هر رنگ حدود ۲ متر پارچه با عرض ۹۰ سانتی متر در نظر گرفته شده چرا که دیواره تشک دارای ابعاد ۱۵ سانتی متر بوده که در واقع دو برابر آن ۳۰ سانتی متر می شود. بنابراین در هر یک متر طول حدود ۳ تا طرف دیواره ایجاد می گردد و برای یک عدد باقی مانده حدود یک متر پارچه اضافی باید خریده شود که قسمت های اضافه این یک متر را برای روکش نمودن میله وسطی کار و بالش ها می توانید مورد استفاده قرار دهید.

آموزش دوخت تشک بازی آویز دار برای نوزاد با طرح های متنوع

می توانید این پارچه ها را در کمترین مقدار ممکن یعنی حدود ۱٫۷۵ سانتی متر بخرید اما برای این که در پایان کار دچار کمبود پارچه نشوید بهتر است که در ابعاد گفته شده آن را خریداری نموده و با استفاده از باقی مانده آن بالش ۹ تکه و همچنین بالش غلت گیر درست کنید.

آموزش دوخت تشک بازی آویز دار برای نوزاد با طرح های متنوع

برای این کار به یک عدد هولاهوپ نیاز دارید که بهتر است از نوع ساده و باریک باشد که در این نمونه کار از یک تن زیب دندانه دار استفاده شده است. از جمله وسایل دیگری که به آن نیاز دارید لایی ویسکوز مخصوص تشک، لایی پارچه و چسب پارچه و همچنین عروسک های گوناگون و دلخواه برای آویز کردن می باشد.

همانطور که گفته شد بخش سبز رنگ کار حدود ۱۵ سانتی متر می باشد. بنابراین از عرض دو مستطیل حدود ۳۰ در ۹۰ سانتی متر و دو عدد مستطیل دیگر با اندازه ۳۰ در ۸۰ سانتی متر درست کنید و آن ها را بدوزید. باید در نظر داشته باشید که در دو سمت کار ۸۵ سانتی متر و دو سمت ۷۵ سانتی متر دارید.

آموزش دوخت تشک بازی آویز دار برای نوزاد با طرح های متنوع

در قدم بعدی دوخت تشک بازی نوزاد چسب پارچه را با استفاده از چسب حرارتی به قسمت پشت بخش سبز رنگ بچسبانید که در صورت دوخت در این مرحله باید آن را در نظر داشته باشید. پس از آن پشم شیشه را یک لایه نمایید و داخل آن جاسازی کنید. توجه داشته باشید که پشم شیشه باید کاملا صاف باشد چرا که این تشک را نمی توانید با استفاده از یک آستری بدوزید و انجام کار خیلی سخت خواهد شد.

آموزش دوخت تشک بازی آویز دار برای نوزاد با طرح های متنوع

اگر صاف و محکم ایستادن دیواره برای شما اهمیت دارد می توانید از داخل لایی پشم شیشه مقوا رد کنید. در گام بعدی الگوی بخش نارنجی را با استفاده از کاغذ الگو در آورید و برش بزنید و سپس به آن لایی پارچه اتو کنید تا به حالت صاف بایستد و سپس آن را به بخش سبز رنگ بدوزید. توجه داشته باشید که در این بخش پشم شیشه قرار گرفته نمی شود تا روی دیواره بیفتد.

اکنون بخش وسط آن را بدوزید و پشم شیشه را به حالت دو لایه داخل آن بکار ببرید. در صورت تمایل می توانید بخش طرح دار کار را همانند تشک های دیگر از سمت رو بدوزید و یا دور آن را برای محکم شدن کار دوخت بزنید.

آموزش دوخت تشک بازی آویز دار برای نوزاد با طرح های متنوع

در گام بعدی قسمت های مختلف را به همدیگر متصل نمایید و برای بالا رفتن دیواره هم می توانید کناره های آن را بدوزید و بعد به آن چسب پارچه بزنید. این قسمت را در ابتدا به خوبی فیکس نمایید تا دیواره ها کاملا درست و بدون نقص بایستند و پس از آن چسب را بچسبانید و یا بر روی کناره ها بدوزید.

هولاهوپ ها دارای ۸ تکه می باشند،هر ۴ تکه را به یکدیگر متصل نمایید و به خوبی فیکس کنید در صورت نیاز می توانید برای ثابت شدن آن از چسب حرارتی استفاده نمایید. سپس با استفاده از پارچه رنگی متفاوت هر یک از نیم دایره های هولاهوپ ها را روکش بزنید و قسمت انتهای آن را بدوزید و بر روی آن چسب پارچه بزنید.

محل آن را بر روی تشک مشخص نمایید و تمامی آن قسمت ها را نیز بر روی تشک چسب پارچه بچسبانید. پس از آن هولاهوپ های روکش زده را به حالت ضربدر مانند به طور کاملا دقیق وسط هر یک بر روی هم روی تشک قرار داده و سپس با کش محکم نمایید و بعد از آن با استفاده از پارچه رنگی روی آن را ببندید. در انتها هر نوع عروسکی که می خواهید را می توانید به آن آویز نمایید.

آموزش دوخت تشک بازی آویز دار برای نوزاد با طرح های متنوع

امیدواریم که در مطلب ارائه شده با نحوه دوخت تشک بازی نوزاد به طور کامل آشنا شده باشید و این بخش آموزشی مورد پسند و توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد.