فعالیت هشت مرکز یادگیری محلی در اردبیل


فعالیت هشت مرکز یادگیری محلی در اردبیل

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: در حال حاضر هشت مرکز یادگیری محلی سواد در استان اردبیل فعالیت می‌کند و در خدمت سوادآموزان است.

سید غلامحسین گنجی در گفت‌و گو با ایسنا، اظهار کرد:‌ ما در کنار سوادآموزی، مهارت‌آموزی و همچنین ارائه برنامه‌های آموزشی خانواده‌محور را در دستور کار قرار دادیم و در هشت مرکز یادگیری محلی سعی بر این است تا سوادآموزان با این مهارت‌ها آشنایی پیدا کنند.
وی تصریح کرد: هفت مرکز یادگیری محلی به صورت غیردولتی و یک مورد به صورت مشارکتی در زندان اردبیل ارائه خدمات می‌کنند که در مجموع در شهرهای اردبیل، مشگین‌شهر، اصلاندوز و نمین مراکز یادگیری محلی سواد فعال هستند.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت:‌ در سند تحول بنیادین، بسته تحولی با محوریت پیوند سواد و زندگی در نظر گرفته شده تا به ارتقا مهارت آموزش در کنار سوادآموزی در عرصه‌های مختلف زندگی توجه شود.
گنجی افزود: دو مرکز یادگیری محلی در اردبیل و مشگین‌شهر اجرای این طرح را براساس سند تحول بنیادین در نظر گرفتند که انتظار می‌رود در اجرای آن موفق عمل کنند.
وی به وضعیت سواد استان در گروه سنی 10 تا 49 سال براساس آخرین سرشماری کشور اشاره کرد و ادامه داد: میانگین باسوادی در استان اردبیل 93.1 دهم است که تا آخر سال تحصیلی 99-98 این میزان به بیش از 94.6 دهم رسیده است.
گنجی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: امیدواریم در سال آینده با آمارگیری که انجام می‌شود، آخرین وضعیت سوادآموزی را در استان با یک وضعیت مطلوب و مناسب شاهد باشیم.
وی به برنامه شتاب‌بخشی سواد در چهار سال آینده و با چشم‌انداز 1404 اشاره کرد و گفت: تلاش می‌شود تا در این برنامه چهار ساله تمامی افراد بیسواد به ویژه اولیای بیسواد دانش‌آموزان تحت آموزش قرار گرفته و اطلاعات آنها در سامانه ثبت شود.
گنجی اضافه کرد: در حال حاضر سامانه جامعی در ارتباط با سواد گروه‌های مختلف جامعه طراحی شده و به راحتی می‌توان در قالب این سامانه اطلاعات دقیق را از افراد بیسواد و حضور آنها در مناطق و نواحی آموزش و پرورش ارائه کرد.
وی طرح آموزش اولیای بیسواد را یکی از برنامه‌های اولویت‌دار آموزش و پرورش در مناطق و نواحی مختلف استان بیان کرد و گفت:‌ قطعا تلاش بر این است تا با آموزش اولیای بیسواد زمینه ارتقا مهارت آنها را فراهم کنیم.
گنجی در مورد وضعیت آموزشیاران نیز بیان کرد: آموزشیارانی که تا آخر سال 91 با نهضت سوادآموزی همکاری داشتند در قالب 304 نفر شناسایی و اطلاعات و سوابق آنها به ثبت رسیده و براساس آزمون برگزار شده، تعدادی از آنها جذب آموزش و پرورش شدند.
وی اظهار کرد: امیدواریم در سال آینده نیز فرآیند تعیین تکلیف این نیروها همچنان ادامه پیدا کرده و ما یک شرایط مطلوبی را در جذب نیروهای آموزشیار با سابقه شاهد باشیم.
گنجی در ادامه تصریح کرد: میانگین سواد در کشور 83.1 دهم است که ما از میانگین کشوری پایین‌تر هستیم ولی سعی و تلاشمان بر این است تا در این حوزه ارتقا وضعیتی را انجام دهیم.
وی گفت: ‌براساس آخرین سرشماری 57 هزار بیسواد در استان بر مبنای خوداظهاری شناسایی شدند که در دوره سواد، انتقال و تحکیم حضور آنها در این مدت شرایطی متفاوت داشته است.
گنجی افزود: با انسداد بیسوادی از مقطع ابتدایی و پوشش 99 درصدی دانش‌آموزان در این مقطع، سعی بر این است تا بیسوادی در سال‌های آینده به عنوان یک محرومیت مزمن به حداقل برسد.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل خاطر نشان کرد: به لحاظ بودجه‌ای، عملیاتی‌ترین بودجه مربوط به سوادآموزی است چرا که به ازای قبولی سوادآموزان، تأمین اعتبار و صرف هزینه انجام شده و در کنار آن بر مهارت زندگی و حرفه‌آموزی افراد بیسواد تاکید موکد است.
وی اضافه کرد: با رعایت پروتکل‌های بهداشتی سعی بر این است تا آموزش‌ها عمدتا به صورت مجازی انجام شود که قطعا ما از طرح‌های تشویقی برای جذب بیسوادان و آموزش آنها استفاده می‌کنیم.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش