حل کامل مشکل آب روستاهای کرمانشاه 700 میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد


حل کامل مشکل آب روستاهای کرمانشاه 700 میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت: 700 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا مشکل آب روستاهای استان به طور کامل مرتفع شود.

علیرضا کاکاوند در نشست خبری که امروز (4 دی) برگزار شد، از مشکل اساسی فاضلاب شهر کرمانشاه یاد کرد و با بیان اینکه کمتر مرکز استانی در کشور تا این اندازه مشکل فاضلاب دارد، خاطرنشان کرد: این مشکل هم مربوط به شبکه و خطوط انتقال و هم مربوط به تصفیه خانه است.

وی با بیان اینکه 60 درصد شبکه فاضلاب و خطوط انتقال آن در کرمانشاه کار شده، ادامه داد: 40 درصد از 1260 کیلومتر شبکه و خط انتقال باقی مانده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در بخش تصفیه‌خانه فاضلاب نیز سه مدول تصفیه‌خانه برای جمعیت یک میلیون نفری شهر کرمانشاه طراحی شده که تا کنون فقط یک مدول آن برای یک سوم جمعیت یعنی نزدیک به 320 هزار نفر اجرایی شده است.

کاکاوند مجموع اعتبار مورد نیاز برای تکمیل تصفیه‌خانه‌ و خطوط فاضلاب شهر کرمانشاه را 1800 میلیارد تومان برآورد کرد و ادامه داد: این در حالی است که سال گذشته فقط سه میلیارد تومان و امسال نیز بعد از پیگیری‌های فراوان برای بخش فاضلاب فقط 25 میلیارد تومان اعتبار داشتیم.

وی از پیگیری‌های متعددی که برای تامین اعتبار مورد نیاز فاضلاب کرمانشاه از منابع مختلف انجام شده یاد کرد و گفت: این اعتبارات جوابگوی حل مشکلات فاضلاب شهر کرمانشاه نیست و نیازمند کمک نمایندگان استان برای در نظر گرفتن اعتبارات ملی هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه معتقد است، در صورت تامین اعتبار می‌توان مشکل فاضلاب شهر کرمانشاه را سه ساله جمع کرد

نگران فصل گرمای آینده هستیم

وی در ادامه از مشکل تامین آب شهر کرمانشاه نیز یاد کرد و با بیان اینکه تابستان سال گذشته را به سختی پشت سر گذراندیم، افزود: از همین حالا نگران فصل گرمای سال آینده هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه نیاز آبی شهر کرمانشاه را 4200 لیتر در ثانیه اعلام کرد که گاهی در اوج مصرف به 6300 لیتر در ثانیه هم رسیده است و ادامه داد: این در حالی است که 3250 لیتر در ثانیه تولید آب داریم و مابقی آن کمبود است.

کاکاوند تنها راه حل اصلی مشکل آب شهر کرمانشاه را نهایی شدن اجرای طرح آبرسانی به کرمانشاه از سد گاوشان اعلام کرد که قرار بوده در سال 1394 به بهره‌برداری برسد، اما هنوز اجرایی نشده و گفت: در این سال‌ها با اتکا به اجرای این طرح کار جدی برای تامین آب شهر کرمانشاه انجام نشده است.

وی اظهار کرد: در تابستان امسال که مشکل جدی تامین آب داشتیم 21 حلقه چاه که خارج از مدار بود را دوباره به چرخه برگرداندیم و 10 چاه جدید را نیز حفر کردیم که نزدیک به 650 لیتر در ثانیه به ظرفیت تامین آب شهر کرمانشاه اضافه کرد که البته لایروبی سراب قنبر و کانی روزان و افزایش راندمان تصفیه خانه شهید نظری نیز بی تاثیر نبود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه معتقد است، اگرچه با این اقدامات بخشی از تنش آبی کرمانشاه کاسته شد اما نگرانی برای سال آینده همچنان ادامه دارد.

کاکاوند بر لزوم تکمیل طرح آبرسانی به کرمانشاه از سد گاوشان تا قبل از فصل گرمای سال آینده تاکید کرد.

وی عنوان کرد: به علاوه آب سراب طاقبستان نیز آب بسیار با کیفیتی است که می‌توان از آن هم برای تامین آب شهر کرمانشاه استفاده کرد و هم آسیبی به جاذبه گردشگری وارد نشود که در این زمینه نیز با جدیت پیگیریم.

وی با بیان اینکه بخشی از مشکل تامین آب شهر کرمانشاه نیز مربوط به مخازن است، افزود: همین حالا نیز گاهی مجبوریم شبانه آب را در برخی مخازن ذخیره کنیم تا در طی روز مشکلی نداشته باشیم.

مدیرعامل شرکت اب و فاضلاب استان کرمانشاه با اشاره به نیاز شهر کرمانشاه به 250 هزار مترمکعب مخزن، گفت: در حال حاضر 130 هزار مترمکعب مخزن داریم.

آبرسانی سیار به حدود 12 هزار نفر از جمعیت روستایی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه سپس به وضعیت آب روستاها اشاره و تعداد روستاهایی دارای سکنه استان را 2556 مورد با نزدیک به 498 هزار نفر جمعیت اعلام کرد که از این تعداد حدود 83 درصد جمعیت یعنی 412 هزار نفر در قالب 1888 روستا تحت پوشش شرکت اب و فاضلاب هستند.

وی با اشاره به اینکه در گذشته 20 هزار نفر از جمعیت روستایی استان از طریق تانکر آبرسانی سیار می‌شدند، یادآور شد: این تعداد کنون به 12 هزار نفر رسیده و تقریبا 120 روستا به صورت سیار آبرسانی می‌شود که البته این عدد ممکن است در فصل گرما به 200 روستا هم برسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: این آبرسانی در گذشته در شرایطی صورت می‌گرفت که شرکت آب و فاضلاب روستایی حتی یک تانکر هم نداشت و با ظرفیت بخش خصوصی آبرسانی را انجام می‌داد، اما اکنون سه تانکر مربوط به مدیریت بحران و استانداری را در اختیار داریم.

کاکاوند از هدفگذاری برای کاهش تعداد روستاهایی که به صورت سیار آبرسانی می‌شوند خبر داد و افزود: بنا داریم هر سال 100 روستا را از این تعداد کم کنیم.

وی افزود: امسال نیز تا کنون آبرسانی به 82 روستا انجام شده و با پروژه‌هایی که در دست اقدام داریم به بیش از ۱۰۰ روستا خواهیم رسید.

کاکاوند مجموع اعتباری که برای حل کامل مشکل آب روستاهای کرمانشاه مورد نیاز است را 700 میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: سالانه 50 میلیارد تومان نیز هزینه نگهداری آب در روستاها است.

وی ادامه داد: در سال جاری1500 مشترک جدید در بخش روستایی استان اضافه شده، 1800 مترمکعب مخزن را بهسازی کردیم و 173 کیلومتر شبکه نیز اجرایی شده است. همچنین 17 دهنه چشمه را بهسازی و یک رشته قنات را نیز لایروبی کردیم.

کاکاوند معضل اصلی که در روستاها وجود دارد را روستاهای غیرتحت پوشش دانست که هر زمان با مشکلی مواجه می‌شوند آب و فاضلاب را مقصر می‌دانند و گفت: ما حتی مواد ضدعفونی کننده هم در اختیار این روستاها قرار می‌دهیم، اما ضروری است برای بهبود ارائه خدمات این روستاها نیز تحت پوشش ما قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه در زمینه فاضلاب روستایی نیز نه تنها در کرمانشاه بلکه در کل کشور کار چندانی صورت نگرفته، گفت: اخیرا از طریق اعتبارات بانک جهانی مقرر شد سیستم فاضلاب 60 روستا در کشور اجرایی شود که از این تعداد سه روستا در شهرستان‌های کرمانشاه، سنقر و هرسین سهم استان کرمانشاه است.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه، طرحی هم در دست پیگیری است که بر اساس آن ردیف اعتباری در نظر گرفته شود که خرید لوله از طریق شرکت آب و فاضلاب انجام شده و بقیه کار به خود مردم سپرده شود.

رایگان شدن آب 14 درصد مشترکین کرمانشاه

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه از اجرای طرح رایگان شدن آب هم در استان یاد کرد و با بیان اینکه 14 درصد مشترکین مشمول این طرح می‌شوند، افزود: پیش بینی ما این است که این میزان تا 20 درصد هم برسد.

وی تاکید کرد: مشترکین آب شامل سه دست کم مصرف، خوش مصرف و پرمصرف هستند که مشترکین کم مصرف تعرفه رایگان دارند، تعرفه مشترکین خوش مصرف پایین است اما برای مشترکین پر مصرف به صورت پلکانی افزایش قیمت داریم.

وی در ادامه از وجود 20 هزار انشعاب غیرمجاز در کرمانشاه خبر داد و گفت: پیمانکاری برای شناسایی این انشعابات گرفتیم و همچنین شعبه خاصی در دادگستری نیز برای این منظور وجود دارد.

کاکاوند طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده‌های انشعابات غیرمجاز را عاملی دانست که مقابله با آنها را دشوار می‌کند و افزود: اگرچه آب هیچکس را به خاطر بدهی قطع نکردیم اما آب افرادی که مصرف غیرمجاز دارند قطع می‌کنیم.

کاکاوند از طلب 70 میلیارد تومان این شرکت هم از مشترکین خبر داد و تاکید کرد: 40 میلیارد تومان از این میزان مربوط به مشترکین اداری و مابقی خانگی است و در مشترکین اداری نیز دانشگاه علوم پزشکی با رقم هفت میلیارد تومان بیشترین بدهی را به ما دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه عدم پرداخت مطالبات را باعث اخلال در پرداخت حقوق کارکنان و ارائه خدمات دانست و افزود: با وجود همه این مشکلات تمام حقوق و مزایای کارکنان چه پیمانی و چه شرکتی تا پایان آبان تسویه شده است.

کمترین تنش را در یکپارچه سازی داشتیم

وی سپس به موضوع یکپارچه سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی به عنوان یکی از بزرگترین کوچگ سازی های دولت اشاره کرد و ادامه داد: بحث این یکپارچه سازی از سال‌های 1390 و 1391 مطرح بود و در نهایت در سال 1398 اجرایی شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با بیان اینکه کرمانشاه از جمله آخرین استان‌هایی بود که یکپارچه سازی در آنها انجام شد، یادآوری کرد: از معدود استان‌هایی بودیم که این ادغام را با کمترین مشکل انجام دادیم.

به گفته این مسئول؛ با وجود مازاد نیرویی که بعد از ادغام دو شرکت وجود داشت، اما حتی یک نفر نیز بعد از این ادغام تعدیل نشد.

وی افزود: معتقدم، یکپارچه سازی شرکت آب و فاضلاب و آب منطقه ای هم لازم است.

کاکاوند از تاثیر یکپارچه سازی بر بهبود وضعیت ارائه خدمات به روستاها یاد کرد و ادامه داد: مشکلات تامین آب برخی روستاها بعد از چندین سال مرتفع شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


4 سناریوی حادثه تروریستی مسکو