جوکار: هدف اصلی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری شایسته سالاری است


جوکار: هدف اصلی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری شایسته سالاری است

رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها تاکید کرد که هدف اصلی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری ایجاد بستر مناسب برای حضور فردی با معیارهای شایسته و در تراز انقلاب اسلامی در جایگاه ریاست جمهوری برای خدمت به مردم است.

محمد صالح جوکار در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری در مجلس، بیان کرد: در طول سالیان گذشته ما شاهد بودیم که مشکلاتی پیرامون این جایگاه شکل گرفته است. در حال که حدود ۴۱ سال از عمر انقلاب اسلامی می گذرد اما ما هنوز نتوانستیم اصل ۱۱۵ قانون اساسی را به درستی تبیین و مصادیقی برای آن بیاوریم.

وی در ادامه اظهار کرد: ما صرفا تعاریفی برای رجل مذهبی، رجل سیاسی و مدیر و مدبر بودن برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری مطرح کردیم ولی هیچ گاه معیارها و شاخص های صحیحی برای سنجش در نظر نگرفته ایم. در این طرح مجلس سعی کرده تا معیارهای عمومی و معیارهای اختصاصی برای داوطلبین حضور در انتخابات ریاست جمهوری تعریف کند.

نماینده مردم یزد در مجلس تصریح کرد: مثلا صراحتا ذکر شده که داوطلب حضور در انتخابات ریاست جمهوری نباید محکومیت اقتصادی و یا کیفری داشته باشد. یا سن را حداقل از ۴۰ سال و حداکثر تا ۷۰ سال در نظر گرفته ایم چراکه پایین تر از ۴۰ سال از پختگی و تجربه کافی برخوردار نیست و بالاتر از ۷۰ سال از نظر جسمی توانمندی کار در دومین پست و جایگاه در کشور را ندارد.

وی در ادامه تاکید کرد: از سوی دیگر این طرح کمک می کند تا رئیس جمهورهای آتی در برابر ملت پاسخگو باشند؛ چرا که بر اساس این طرح داوطلبین حضور در انتخابات ریاست جمهوری باید برنامه داشته باشند. اینکه یک کاندیدا بدون برنامه در انتخابات حضور یابد پیامش فرافکنی و رفتن به حاشیه در آینده نه چندان دور است.

وی افزود: ما در این طرح به دنبال این هستیم تا یک فردی که شایستگی های لازم را برای جایگاه ریاست جمهوری داشته و واقعا در تراز انقلاب اسلامی می باشد؛ به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود تا با روحیه فداکاری، خدمت به مردم، ساده زیستی و جهادی پابه عرصه گذاشته و مطالبات مردم را برطرف کند. ما اگر بخواهیم مشکلات جامعه حل شود باید ساز و کار را برای حضور فردی فراهم کنیم که شاخصه های لازم را داشته باشد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق