24 هزار هکتار زمین کشاورزی در زنجان مجهز به سیستم آبیاری نوین شد


24 هزار هکتار زمین کشاورزی در زنجان مجهز به سیستم آبیاری نوین شد

زنجان - ایرنا - مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: 24 هزارو 535 هکتار از زمینهای کشاورزی این استان طی 6 سال اخیر به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شد.

فریدون داودی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به منظور حفظ کمی و کیفی منابع آب و خاک، افزایش راندمان آبیاری و تولید پایدار محصولات کشاورزی زمین های کشاورزی به سامانه های آبیاری قطره ای تجهیز می شوند که و تا پایان سالجاری سه هزار و ۴۲۸ هکتار دیگر از زمین ها نیز به این رقم اضافه خواهد شد.

وی اظهار داشت: به منظور افزایش توان تولیدی بخش کشاورزی و امکان ایجاد ارزش افزوده با هدف ارتقای بهره وری آب کشاورزی از ابتدای سال ۱۳۹۲ تاکنون یک‌هزار و ۶۰۰ هکتار شبکه آبیاری فرعی در پایاب سد کینه ورس، انتقال آب و اجرای شبکه آبیاری در ۸۳ هکتار از زمین های سد توده بین اجرا شده است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان از اجرای ۱۸۷کیلومتر لوله گذاری خبرداد و گفت: در راستای اجرای آبیاری نوین ۵۵ کیلومتر کانال های عمومی آبیاری احداث و به بهره برداران تحویل داده شده است.

به گفته داودی، ۵۳ رشته از قنات استان زنجان احیا و مرمت شده و چهار دستگاه بند انحرافی با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد نیز اجرا شده است.

وی ادامه داد: ایستگاه پمپاژ باغ های شهرستان ماه نشان تجهیز شده و خط انتقال آب آن نیز محقق شده است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: ۴۸ کیلومتر شبکه برق طرح های تامین آب به منظور توسعه باغ در اراضی شیب دار در شهرستان طارم نیز از دیگر اقدامات شاخص این بخش در جهادکشاورزی است.

داودی، مهمترین مزیت آبیاری تحت فشار، صرفه جویی در مصرف آب دانست و ادامه داد: امروزه راندمان کل آبیاری در سطح کشور، در مناطق و شرایط مختلف بین ۲۵ الی ۴۰ درصد است که به طور عمده مربوط به تلفات انتقال در نهرها، تلفات توزیع در مزارع و تلفات مربوط به سوء مدیریت آبیاری می باشد.

وی تاکید کرد: میزان قابل توجهی از هدررفت آب در طرح های آبیاری تحت فشار برداشته می شود به طوری که می توان راندمان آبیاری سطحی را با استفاده از روش آبیاری بارانی به حدود ۷۰ درصد و یا با روش آبیاری قطره ای به حدود ۹۰ درصد ارتقا داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی