تفکیک فرآیند و فرآورده حقوق زنان در قرآن


تفکیک فرآیند و فرآورده حقوق زنان در قرآن

مصطفی ملکیان در یکی از کتاب‌هایش به یکی از موارد مواجهه با قرآن کریم با عنوان تفکیک فرآیند و فرآورده اشاره کرده است.

تفکیک فرآیند و فرآورده حقوق زنان در قرآن

به گزارش ایکنا، مصطفی ملکیان در بخشی از کتاب «تحلیل فلسفی» به یکی از موارد مواجهه با قرآن کریم با عنوان تفکیک فرآیند و فرآورده اشاره کرده است. متن بخشی از کتاب از نظر می‌گذرد؛

«تفکیک فرآیند و فرآورده در قرآن امکان‌پذیر نیست؛ مثلاً فرض کنید یک کارخانه‌دار ثروتمند کارگری را استخدام می‌کند. سال اول به او صد هزار تومان حقوق بدهد، سال دوم حقوقش را دویست تومان کند، سال سوم سیصد تومان و ... سال دهم یک میلیون. سال دهم کارخانه‌دار می‌میرد و بچه‌ها بر سر اینکه به این کارگر چه قدر حقوق بدهیم، اختلاف نظر پیدا می‌کنند. بعضی از آن‌ها می‌گویند آخرین امضای پدر نشان می‌دهد که پدر ماهی صد تومان حقوق می‌داده، بعضی از بچه‌ها می‌گویند در پرونده‌ها آمده که پدر ماهی یک میلیون تومان حقوق می‌داده و به این کارگر هر سال بیشتر از سال قبل به این کارگر حقوق می‌داده، یعنی اگر امسال زنده بود به او یک میلیون و صد هزار تومان حقوق می‌داد و سال بعد یک میلیون و دویست و ... کدامیک از این‌ها وفادارترند؟ به نظر می‌آید این گروه دوم. فرق‌شان این است که اولی‌ها حکم پدر را یک فرآورده و یا product و دومی‌ها حکم پدر را یک فرآیند تلقی می‌کنند یا یک process.

در قرآن از این نمونه‌ها فراوان است، نمونه‌اش حقوق زنان است. انگار سیری هست که حقوق زنان روز به روز بهتر شده، ممکن است کسی بگوید ما هم باید تلاش کنید که حقوق زنان را هر روز بهتر کنیم، ممکن هم هست کسی بگوید نه، آخرین حرفی که ایشان زده‌اند، ملاک است و نباید تغییری رخ بدهد و نظر ایشان را فرآورده می‌داند و نه فرآیند.»

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا