مراکز یادگیری محلی سرچشمه ای برای مهارت آموزی


مراکز یادگیری محلی سرچشمه ای برای مهارت آموزی

کرج - ایرنا - مراکز یادگیری محلی سواد از سال 95 در کشور راه اندازی شد که می توان از آن به عنوان سرچشمه ای برای مهارت آموزی به خصوص در مناطق کم برخوردار استان ها از جمله در البرز یاد کرد.

مراکز یادگیری محلی به همت سازمان نهضت سوادی دراستان های مختلف فعال شد تا در این مراکز افراد محروم از خواندن و نوشتن زیر پوشش آموزش سواد آموزی همراه با مهارت قرار گیرند.

امام خمینی (ره) بنیانگذارکبیر جمهوری اسلامی فرمان بسیج سواد آموزی را در راستای کاهش مشکلات جامعه ناشی از محرومیت بسیاری از خواندن و نوشتن در هفتم دی ماه سال ۵۸ صادر کردند که سازمان نهضت سواد آموزی با فرمان امام راحل(ره) و با هدف با سواد کردن خیل عظیم بیسوادان

در کشور تشکیل شد.

گسترش روز افزون فناوری ها و نیاز مبرم به آموختن علوم، مهارت های زندگی و فناوری در کنار سوادآموزی به ضرورتی اجتناب ناپذیر تبدیل شد، امروزه دانش و مهارت در ردیف نیازهای ضروری زندگی فردی و اجتماعی افراد در جامعه قرار گرفته است.

مهارت دربهبود شرایط زندگی دنیای امروز نقش مهمی دارد که این مهم را می توان در مراکز یادگیری محلی سواد جستجو کرد؛ طرح راه اندازی مراکز یادگیری سواد با توجه به بیانات رهبرمعظم انقلاب با رویکرد توانمندسازی افراد برای رسیدن به یک زندگی هدفمند در دستور کارسازمان نهضت سوادآموزی قرار گرفت.

البرز در سال ۹۵ به عنوان پایلوت راه اندازی این طرح ملی انتخاب شد و نخستین مرکز یادگیری محلی در این استان به نام مرکز یادگیری محلی شهید عباسعلی البرزی در این استان دایر شد.

تاکنون ۶ مرکز یادگیری محلی دراستان البرز راه اندازی شده است در حالی که با توجه به بافت مهاجرت پذیری و حاشیه نشینی آن نیاز به گسترش این مراکز برای سوادآموزان هستیم تا در کنار خواندن و نوشتن با کارآفرینی و مهارت های زندگی آشنایی پیدا کنند.

تلفیقی از سواد و مهارت

مدیر آموزش و پرورش ناحیه چهار کرج می گوید: سواد و مهارت در کنار یکدیگر برای پویایی اجتماعی است که در این سال ها شاهد حرکت آن به سمت علم و فناوری به برکت انقلاب در ایران اسلامی هستیم.

مراد مالمیر افزود: مراکز یادگیری محلی منجر به توسعه مهارت ارتباطات اجتماعی و بهبود معیشت خانواده ها می شود که راه اندازی این مراکز، زمینه ای برای فراگیری مهارت های زندگی، مهارت ارتباط با جامعه و یادگیری حقوق شهروندی است.

وی خاطرنشان کرد: در این مراکز نه تنها برای آموزش خواندن و نوشتن گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال برنامه ریزی می شود بلکه هدف اصلی بالابردن و ارتقای سطح آگاهای های فردی برای توسعه اجتماعی و اقتصادی درجامعه است.

وی تصریح کرد: مراکز یادگیری محلی علاوه بر آموزش می توانند بستری برای فراگیری مهارت های اجتماعی و حقوق شهروندی باشند که این مهم با مشارکت سازمان های مردم نهاد و سایر دستگاه ها محقق می شود.

مالمیر یادآورشد: مراکز یادگیری محلی یک تجربه موفق در حوزه کاری سواد آموزی بوده که با گسترش آن به خصوص در مناطق حاشیه ای شهرها می توان به توسعه مهارت ارتباط اجتماعی و بهبود معشیت خانواده از طریق یادگیری مهارت کمک کرد.

وی ادامه داد: پایدار کردن یادگیری، آموزش مهارت های اساسی زندگی، حرفه آموزی و آماده سازی افراد برای ورود به صحنه های اجتماعی از جمله اهداف راه اندازی مراکز یادگیری محلی است که این مهم درحوزه آموزش و پرورش ناحیه چهارکرج حتی درزندان به صورت مشارکتی مورد توجه قرارگرفته است.

وی اضافه کرد: در مراکز یادگیری محلی با آموزش سواد و حرفه آموزی، سواد ازحالت معمول خارج شده و با آموزش مهارت های مختلف کیفیت زندگی افراد ارتقاء می یابد که این موضوع مهم درمرکزیادگیری محلی دانا درحصارک کرج به صورت محسوس قابل مشاهده است.

مدیرآموزش و پرورش ناحیه چهارکرج یکی از اولویت های سواد آموزی را شناسایی اولیای بی سواد و کم سواد دانش آموزان عنوان کرد و گفت: هراندازه سطح سواد خانواده افزایش یابد، نقش مشارکتی آنها با مدارس بیشتر شده و برنامه های پرورشی و آموزشی بهتری ارائه می شود.

مالمیر ریشه کنی بیسوادی را منوط به مشارکت همه دستگاه های اجرایی و گروه های مردم نهاد دانست تا بستر مناسب برای توسعه مراکز یادگیری محلی به عنوان طرح تلفیق سواد و مهارت دراستان مهاجرپذیری چون البرز فراهم آید.

وی تاکید کرد: تلفیق سواد با مهارت و ایجاد انگیزه درافراد برای حضور درکلاس های سوادآموزی، افزایش تاب آوری، ارتقاء شاخص های اجتماعی و فرهنگی مناطق آسیب پذیر و آموزش مهارت های اساسی زندگی برای آنان که اغلب زنان هستند از دستاوردهای حوزه سوادی درایران کوچک است.

تجربه ای شیرین

فاطمه عابدی یکی ازسوادآموزان کرجی می گوید: سواد و مهارت تجربه ای شیرین و ماندگار است که زندگی انسان را حتی درخانه داری و فرزند پروری دگرگون می کند.

وی بیان داشت: نبود نعمت سواد را زمانی بیشتر احساس کردم که از شهرستان خود به کرج مهاحرت کردم و دخترم به مدرسه رفت چون برای انجام هرکاری حتی پیدا کردن آدرس مطب پزشک و درس خواندن فرزندم با مشکل روبرو می شدم و چاره ای جز کمک گرفتن را از دیگران نداشتم.

عابدی خاطرنشان کرد: به کمک معلم دخترم با مرکز یادگیری محلی دانا آشنا شدم و وقتی به این مرکز مراجعه کردم تازه متوجه شدم هم می توانم درس بخوانم و هم خیاطی و فرش بافی را یادبگیرم که هر2 از آرزوهای دوران کودکی و نوجوانی من بود.

وی افزود: برای شرکت در کلاس سواد آموزی درابتدا با مخالفت همسر و فرزندانم روبرو شدم اما امروز که سواد خواندن و نوشتن پیدا کرده ام و خیاطی می کنم و از همه مهمتر دیگر بچه هایم خجالت نمی کشند که مادرشان سواد ندارد، بسیارخوشحال هستم که از نعمت با ارزش سواد برخوردارشده ام.

عابدی خاطرنشان کرد: برای مبارزه با بیسوادی با توکل به خداوند ثبت نام کردم اما هرگز حتی در رویاهای شیرین دوره کودکی و نوجونی تصور نمی کردم روزی با سواد شوم ، حرفه ای بیاموزم و در کنار خانه داری به اقتصاد خانواده هم کمک کنم.

وی به همه افرادی که سواد ندارند، توصیه کرد که برای رهایی از بیسوادی و همچنین یادگرفتن مهارت به مراکزیادگیری محلی مراجعه کنند تا با چشم خود با نگاه متفاوت دیگری به زندگی روبرو شوند.

وی گفت: سواد و مهارت درزندگی همانند نورچشم مهم است که اگرآن را نداشته باشیم زندگی تاریکی را ادامه می دهیم درحالی که می توان چراغ نورخواندن و نوشتن همراه با مهارت را تنها با توکل به خدا واراده ای قوی برای خودمان روشن کنیم و از زندگی درکناراعضای خانواده لذت ببریم.

شناسایی افراد محروم از خواندن و نوشتن

مدیرآموزش و پرورش ناحیه یک کرج هم از نقش مهم سواد و مهارت در زندگی پیچیده امروزسخن گفت که مراکز یادگیری محلی چگونه می توانند در کیفیت بخشی به زندگی فردی و اجتماعی افراد موثر باشند.

فرزاد شعبانی افزود: نخستین مرکز یادگیری محلی سواد به صورت پایلوت کشوری در منطقه حصارکرج که زیرپوشش آموزش و پرورش ناحیه یک کرج قراردارد، فعالیت خود را آغازکرد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون مراکزیادگیری محلی در زمینه تشکیل کلاس های سوادآموزی و مهارتی با آموزش هایی از قبیل مهارت زندگی، حقوق شهروندی ، احکام و آموزه های دینی، فرزند داری و مشاغل حرفه ای فعالیت دارند.

وی بیان داشت: آموزش و پرورش برای کاهش آمار بی سوادی و مهارت آموزی به افراد نیاز به کمک دستگاه های اجرایی به خصوص برای شناسایی و معرفی افراد بی سواد دارد.

شعبانی ریشه کنی بیسوادی را یک وظیفه همگانی دانست و یادآورشد: لازم است به این مسوولیت اجتماعی نگاه متفاوتی داشت تا افراد بیسواد از نعمت ارزشمند خواندن و نوشتن در کنار مهارت آموزی در مراکز یادگیری محلی برخوردارشوند.

وی تجهیزمراکز یادگیری محلی با توجه به شیوع و تداوم ویروس کرونا با تقویت مشاغل خانگی را ضروری دانست وعنوان کرد: این مراکز در زمینه بسط و گسترش فرهنگ اسلامی، سبک زندگی سالم و ایجاد فرصت دوم آموزش ومهارت در بین بزرگسالان بیسواد و کم سواد نقش مهمی دارند.

مدیرآموزش و پرورش ناحیه یک کرج باهم بودن، کسب تجربه، عزت نفس، مدیریت کردن کارها همراه با برنامه محوری، تفکرجمعی، تعامل، هدف گذاری، استفاده از مهارت ها و توانمندی های مردم را از جمله نتایج ارزنده فعال شدن مراکز یادگیری محلی در مناطق مختلف کشوربه ویژه دراستان البرز برشمرد.

شعبانی یادآورشد: در این مراکز مردم حق انجام دادن فعالیت های اثربخش برحسب تجربه و علاقه خود را در کنار آموختن سواد و مهارت آموزی دارند.

بهبود زندگی و کسب

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش البرزهم دراین زمینه گفت: مراکز یادگیری محلی با رویکرد آموزش خواندن و نوشتن در کنار مهارت محوری و با هدف بهبود شرایط زندگی و کسب و کار راه اندازی شد.

تقی نادری اظهارداشت: ارتقای سطح دانش و فرهنگ خانواده هایی که به دلیل نداشتن سواد و مهارت های اساسی در زندگی دچار مشکلات و کاستی هایی شده اند ازاهداف دیگر راه اندازی مراکز یادگیری محلی سواد را تشکیل می دهد.

وی خاطرنشان کرد: در مراکز یادگیری محلی به دنبال ترویج فرهنگ تعاون، گسترش فرصت های یادگیری و مهارت آموزی برای همه، خودگردانی و کاربردی کردن آموزش و مهارت ها، تسهیل دراجرای برنامه توسعه پایداراجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و همسو سازی خدمات دستگاه های اجرایی برای افزایش سواد و مهارت آموزی به شهروندان هستیم.

وی راه اندازی مراکز یادگیری محلی سواد را در راستای تحقق شعارآموزش برای همه ذکر کرد و یادآورشد: این مراکز فرصت مناسبی را فراهم می آورند تا مخاطبان بتوانند با توجه به نیازهای زندگی خود از برنامه های متنوع آموزشی بهره مند شوند.

وی تصریح کرد: برای پیشبرد اهداف و برنامه های مراکز یادگیری محلی تا کنون ۶ مرکز در البرز راه اندازی شده که ۲ مرکز آن به صورت مشارکتی در ندامتگاه مرکزی و زندان قزلحصار کرج دایرشده است.

نادری اضافه کرد: درمراکز یادگیری محلی بیش از ۴۰ عنوان محتوای آموزشی و مهارتی به افراد در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال آموزش داده می شود.

وی عنوان کرد: در ۶ مرکز یادگیری محلی البرز درسال گذشته تعداد ۴۶۷ نفرآموزش دیدند که امسال با توجه به وضعیت تداوم شیوع ویروس کرونا، جذب ۳۵۵ نفرپیش بینی شده است.

وی نرخ باسوادی البرز در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال را ۹۷.۸ درصد ذکر کرد و بیان داشت: در سال گذشته ۸ هزار و ۴۵۲ نفر درسه دوره سوادآموزی، انتقال و تحکیم این استان شرکت کردند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش البرزادامه داد: با توجه به وضعیت کرونایی در سال ۹۹ شرکت درکلاس های سواد آموزی جمعیت ۵ هزارو ۹۳۱ نفر هدف گذاری شده است.

توسعه مراکز یادگیری

استاندار البرز گفت: نهضت سواد آموزی یکی از برکات مهم انقلاب اسلامی است که دراین سال ها توانست بسیاری از افراد محروم از نعمت خواندن و نوشتن را با سواد کند.

دکترعزیزاله شهبازی اظهارداشت: حدود یک میلیون نفر از جمعیت این استان ساکن محله های حاشیه نشین هستند که نیاز به آموزش مراکز یادگیری محلی دارند.

وی توسعه مراکز یادگیری محلی در البرز را ضروری عنوان کرد و یادآورشد: با همت سازمان سواد آموزی و آموزش و پرورش ۶ مرکز یادگیری محلی در این استان راه اندازی شده که نقش موثری در تغییر سبک زندگی و مهارت آموزی حرفه ای شهروندان به خصوص در مشاغل خانگی داشته است.

شهبازی بیان داشت: مراکز یادگیری محلی در کنارآموزش سواد درحرفه آموزی به گروه هدف آموزش و پرورش دردستیابی آسان به اشتغال نیزتاثیرگذار است.

وی تصریح کرد: همراهی مدیران دستگاه های اجرایی البرزبا مدیران آموزش و پرورش برای گسترش دامنه خدمات آموزشی و مهارتی درمراکز یادگیری محلی باید مورد توجه بیشتری قرارگیرد.

شهبازی ادامه داد: برای فعال کردن مراکز یادگیری درمناطق کم برخوردار و پرجمعیت البرز نیاز به مشارکت همه دستگاه های اجرایی، سازمان های مردم نهاد و خانواده ها داریم.

وی مهاجرت پذیری را یکی ازدلایل مهم افزایش آمار بیسوادی در استان البرز برشمرد و تاکید کرد: برای شناسایی افراد محروم از خواندن و نوشتن باید یک بسیج عمومی در استان البرز شکل بگیرد و مشکلات توسعه ای مراکزیادگیری محلی نیز درکارگروهی تخصصی مورد کارشناسی قرارگیرد.

یکم تا هفتم دی ماه به عنوان هفته سواد آموزی نامگذاری شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دورهمی ترلان پروانه با دوستانش + عکس