آمار افراد بیسواد در کشور کمتر از یک میلیون نفر است


آمار افراد بیسواد در کشور کمتر از یک میلیون نفر است

کرمان - ایرنا - معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: با اطمینان اعلام می کنم جمعیت افراد بیسواد در کشور بر اساس آمار سامانه سوادآموزی کمتر از یک میلیون نفر است.

به گزارش ایرنا، شاپور محمدزاده روز یکشنبه در آیین بهره‌برداری از طرح فرهنگی آموزشی کتابخوانی "سردار دل‌ها در گلزار شهدای کرمان و جوار مزار شهید سپهبد قاسم سلیمانی افزود: امام خمینی (ره) با شعار "ایران را سراسر مدرسه کنید" نهضت سوادآموزی را تأسیس کرد.
وی با بیان اینکه شهید محمدجواد باهنر دومین رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور از استان کرمان بوده است اظهار داشت: بر اساس آخرین سرشماری قبل از انقلاب بالغ بر ۵۱ درصد ملت ایران بی‌سواد بوده‌اند.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با اشاره به اینکه به یاری خدا در این چهار دهه انقلاب با تلاش‌های انجام شده براساس سرشماری سال ۹۵ درصد باسوادی کشور به ۹۴.۷ درصد رسیده است ادامه داد: از هر ۱۰۰ نفر ایرانی فقط پنج نفر بی‌سواد هستند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر با اطمینان می‌توانیم بگوییم نرخ سواد در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال بالای ۹۶.۶ درصد است افزود: قبل از پیروزی انقلاب بین سواد زنان و مردان اختلاف ۲۶ درصدی وجود داشت و باسوادی در مردان بیشتر بود.
محمدزاده با اشاره به اینکه امروز اختلاف بین باسوادی زنان و مردان به ۲.۶ درصد رسیده و مردان فقط ۲.۶ درصد بیشتر از زنان جامعه باسوادتر هستند گفت: امروز عدالت جنسیتی در آموزش و پرورش اجرا شده و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.
وی با بیان اینکه امروز عدالت آموزشی در اقصی نقاط کشور وجود دارد افزود: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی درصد باسوادی بین شهرنشینان و روستانشینان زیاد بود اما امروز اختلاف باسوادی بین شهرنشینان و روستانشینان به ۶.۸ درصد رسیده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بر اساس توصیه رهبر معظم انقلاب وظیفه ما فقط باسوادی بی‌سوادها نیست و باید در راستای تثبیت و تعمیق سواد در جامعه گام برداریم ادامه داد: بر اساس سرشماری سال ۹۵ که بر مبنای خوداظهاری مردم بوده است 2 میلیون و ۶۹۰ هزار بی‌سواد در کشور در گروه سنی ده تا ۴۹ سال داریم که بیش از ۶۰۰ هزار نفر آنها از اتباع بیگانه هستند.
وی با اشاره به اینکه با اطمینان می‌گوییم جمعیت بی‌سوادی مردم براساس سامانه سوادآموزی کمتر از یک میلیون نفر است گفت: تمام تلاش خود را می‌کنیم که هر چه سریع ‌ تر شاهد پایان جشن بی‌سوادی در کشور باشیم.
محمدزاده با اشاره به اینکه در شرایط کرونایی نیز در نهضت سوادآموزی بیکار ننشسته‌ایم زیرا فعالیت ‌ ها با مدارس متفاوت است افزود: کار ما در نهضت سوادآموزی عرضه محور بوده و شناسایی و جذب بیسوادان در دستور کار است.
وی با بیان اینکه اولویت ما گروه سنی افراد ۱۰ تا ۴۹ سال است گفت: امید داریم در شرایط کرونا بتوانیم مؤثر باشیم و آموزش تلویزیونی نیز در حال انجام است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403