ازدواج در خراسان جنوبی 11.4 درصد افزایش یافت


ازدواج در خراسان جنوبی 11.4 درصد افزایش یافت

بیرجند - ایرنا - مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی گفت: میزان ثبت ازدواج در این استان از ابتدای امسال تا پایان مهر ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل 11.4 درصد افزایش داشته است.

علیرضا مهرآور روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته ثبت احوال افزود: در هفت ماه ابتدای امسال چهار هزار و ۱۳۳ واقعه ازدواج و ۸۱۶ واقعه طلاق در استان رخ داد و میزان طلاق نیز ۷.۲ درصد افزایش یافته است.

وی گفت: نسبت ازدواج به طلاق در خراسان جنوبی ۵.۱ درصد بوده یعنی در هفت ماه امسال ۵.۱ مورد ازدواج‌ در برابر هر یک واقعه طلاق رخ داده است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی تصریح کرد: میزان رخداد ازدواج در استان سال قبل ۷.۳ در هزار نفر جمعیت و میزان طلاق نیز ۱.۷ در هزار نفر جمعیت بوده است.

وی افزود: به ترتیب ۴۳.۲ درصد ازدواج‌های رخ داده در سال جاری مربوط به گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال، ۳۱.۳ درصد مربوط به گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال، ۱۰.۲ درصد گروه سنی ۳۰ تا ۳۴ سال و ۶.۵ درصد مربوط به گروه سنی ۱۵ تا ۱۹ سال بوده است.

مهرآور گفت: در این مدت میانگین سن ازدواج مردان ۲۷ سال و زنان ۲۲.۲ سال بوده و میانگین سن ازدواج رخ داده بار اول مردان ۲۵ سال و زنان نیز ۲۱.۳ سال است.

وی با اشاره به تعداد ازدواج‌های رخ داده بر حسب اختلاف سن مرد نسبت به زن گفت: در ۷۹.۵ درصد ازدواج‌ها مرد بزرگتر از زن، ۱۱.۵ درصد سن برابر و ۹ درصد زن از مرد به لحاظ سنی بزرگتر بوده است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی افزود: از مجموع طلاق‌های صورت گرفته در استان نیز ۱۹۸ نفر در گروه سنی ۳۰ تا ۳۴ ساله با ۲۴.۳ درصد، ۱۹۴ نفر در گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ ساله با ۲۳.۸ درصد، ۱۲۰ نفر در گروه سنی ۳۵ تا ۳۹ سال معادل ۱۴.۷ درصد و ۱۰۸ نفر با ۱۳.۲ درصد مربوط به گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال ثبت شده است.

وی میانگین سن طلاق در مردان را ۳۵ سال و ۲ ماه و در زنان ۳۴ سال و چهار ماه اعلام کرد و گفت: در ۷۵ درصد طلاق‌ها مرد از زن بزرگتر و در ۴۴.۲ درصد موارد طول زندگی مشترک کمتر از پنج سال بوده است.

کاهش ولادت در خراسان جنوبی

مهرآور بیان کرد: در ۹ ماه گذشته ۱۱ هزار و ۲۸۷ واقعه ولادت در استان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴.۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد و از ولادت‌های ثبت شده هفت هزار و ۵۷۸ واقعه در مناطق شهری و سه هزار و ۷۰۰ واقعه در مناطق روستایی بوده است.

وی میانگین سن مادران در این مدت را ۲۹.۵ سال اعلام کرد و گفت: از مجموع ولادت ثبت شده در استان ۱۱۷ مورد دوقلوزایی و سه مورد سه قلوزایی بوده است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی اضافه کرد: میانگین سن فوت‌شدگان زن استان نیز از ۵۳.۶ درصد و آقایان از ۵۷.۲ درصد در سال ۹۲ در زنان به ۶۹.۹ درصد و آقایان به ۶۵.۴ درصد در سال ۹۸ افزایش یافته است.

وی با اشاره به پوشش ۹۶.۸۱ درصدی کارت ملی هوشمند در استان گفت: خراسان جنوبی در زمینه صدور کارت ملی هوشمند رتبه ششم کشور را به خود اختصاص داده است.

مهرآور یادآور شد: در مجموع ۵۸۸ هزار و ۳۷۵ نفر در استان مشمول دریافت کارت ملی هوشمند می‌شوند که از این تعداد ۵۶۹ هزار و ۶۰۴ نفر ثبت خود را تکمیل کرده‌اند و تاکنون ۴۸۳ هزار و ۱۷۷ فقره کارت صادر شده است.

وی گفت: همچنین ۱۸ هزار و ۷۷۱ نفر نیز باقی مانده‌اند که درخواست داریم هر چه سریعتر برای ثبت نام و دریافت کارت مراجعه کنند.

وی افزود: امسال اسامی فاطمه، فاطمه زهرا، زینب، حلما و ریحانه به ترتیب بیشترین فراوانی اسم دختر و ابوالفضل، امیرحسین، امیرعلی، محمد و حسین بیشترین فراوانی اسم پسران تازه متولد شده در استان بوده است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی با اشاره به صدور شناسنامه مکانیزه بالای ۱۵ سال در این استان گفت: در مجموع ۳۵۲ هزار و ۶۰۵ فقره شناسنامه بالای ۱۵ سال در استان صادر شده که ۵۹.۹ درصد پوشش داده شده است.

وی اظهار داشت: همچنین ۲۳۵ هزار و ۷۷۰ نفر برای تغییر شناسنامه و دریافت شناسنامه مکانیزه مراجعه نکرده‌اند که با توجه به اینکه در آستانه انتخابات قرار داریم تقاضا می‌کنیم هرچه سریعتر نسبت به تعویض شناسنامه اقدام کنند.

سوم دی با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور به عنوان روز ملی ثبت احوال نامگذاری شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صبح بخیر دلبرانه با انواع متن های عاشقانه و خاص