انتظار برای فرج بدون آمادگی برای شهادت ممکن نیست/ مجاهدان همیشه در معرض شهادت هستند


 انتظار برای فرج بدون آمادگی برای شهادت ممکن نیست/ مجاهدان همیشه در معرض شهادت هستند

حجت‌الاسلام والمسلمین متوسل با بیان اینکه انتظار برای فرج، بدون آمادگی برای شهادت ممکن نیست چون لازمه انتظار منتهی به ظهور، جهاد است، گفت: بنابر آموزه‌های دینی ما کسی که آماده جهاد است در معرض شهادت در راه خدا قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، ترور ناجوانمردانه و ددمنشانه دکتر «محسن فخری‌زاده»، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع ایران در کنار همه آلام و اندوهی که بر قلب ملت ایران فرونشاند، فرصتی را نیز فراهم آورد تا به مسائلی همچون ارتباط وثیق و عمیق فرهنگ شیعی و انتظار برای ظهور منجی(عج) با شهید و شهادت بپردازیم. در این راستا با حجت الاسلام والمسلمین «محمود متوسل»، مدیرعامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 انتظار برای فرج بدون آمادگی برای شهادت ممکن نیست/ مجاهدان همیشه در معرض شهادت هستند

چه ارتباطی بین مفهوم شهید و شهادت با انتظار و زمینه سازی برای ظهور منجی موعود(عج) وجود دارد؟

فرهنگ انتظار به مفهوم آمادگی برای جهاد در راه گسترش اسلام و حاکمیت اسلام بر جهان است که قاعدتاً تحقق این امر با ظهور امام زمان (عج) انجام می شود، اما این بدان معنا نیست که فرد منتظر دست روی دست بگذارد تا حضرت حجت(عج) ظهور کنند و پس از آن این روحیه را نشان دهد، بلکه در عصر غیبت هم برای گسترش و تقویت اسلام و شکست دشمنان دین، جهاد می کند.

بنابر آموزه های دینی ما کسی که آماده جهاد است در معرض شهادت در راه خدا قرار دارد. به عبارت دیگر کسی که در صحنه جهاد حضور یافته، می داند شهادت در کمین این میدان و او است. از این رو، انتظار برای فرج، بدون آمادگی برای شهادت ممکن نیست چون لازمه انتظار منتهی به ظهور، جهاد است.

آیا شهادت طلبی در فرهنگ شیعی به معنای آرزوی مرگ است یا معنایی دیگر در آن نهفته است؟

خدای متعال در آیه ششم از سوره مبارکه جمعه، آرزوی مرگ در راه خدا را از نشانه های اولیای الهی معرفی می کند، اما طبیعتاً مراد از آرزوی مرگ این نیست که انسان مومن بخواهد جانش را بی جهت از دست دهد بلکه مراد آن است که آرزوی مرگ در راه خدا و در مسیر جهاد برای او داشته باشیم، به عبارت دیگر، اگر کسی آمادگی ندارد جان خود را در راه خدا بدهد قطعاً از اولیاء الله نیست اما آنها که آماده اهدا و ایثار جان هستند از اولیای الهی محسوب می شوند.

اکنون که در پی ترور و شهادت دکتر محسن فخری زاده قلب ملت ایران داغدار و دردمند است، باید توجه داشته باشیم که پیش از این نیز تعدادی از دانشمندان هسته ای کشور توسط دشمنان از طریق ترور به شهادت رسیده بودند، همه آنها می دانستند در معرض ترور و شهادت و در نقطه آماج کینه توزی و دشمنی، دشمنان قرار دارند اما علی‌رغم علم به چنین خطر و تهدیدی، به جهاد علمی و عملی خود ادامه دادند، این استمرار جهاد به معنای آرزوی مرگ داشتن نیست بلکه آمادگی برای شهادت در راه خدا است.

آیا دایره شمول آیه شریفه «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا» شامل مجاهدان علمی می شود و می توان شهدای هسته ای را نیز در این دایره وارد دانست؟

نخستین وظیفه انسان منتظر، این است که تکلیف خود را در هر زمان بشناسد و برای ادای آن اقدام کند، زمانی دشمن حمله نظامی می کند همچون دوران جنگ تحمیلی که در آن زمان وظیفه منتظران حضور در جبهه ها و ایستادگی در مقابله برای دشمن بود.

اما اکنون در دورانی هستیم که دشمن به ما حمله نظامی نکرده بلکه درصدد تحریم ما از جهات اقتصادی، سیاسی و علمی است و طبیعتاً وظیفه همه کسانی که خود را مدیون نظام و شهدا می دانند این است که با جهاد علمی کشور را قوی کرده و با اقتدار مقابل دشمن بایستند، اقتدار همان چیزی است که مقام معظم رهبری در سال های اخیر بارها بر آن تاکید کرده اند و معنایش ایستادگی مقابل دشمن و مبارزه با آن است.

اینکه در شرایط جنگ نرم، دانشمندان دشمن را مایوس کرده اند، بزرگترین جهاد است و شهادت آنها به دست مزدوران دشمن، کمتر از شهدایی نیست که در جبهه جنگ با تیر و خمپاره به هشادت می رسند و چه بسا اجر و پاداشی بالاتر دارند چراکه ناجوانمردانه به شهادت رسیدند. آنها که در جبهه حضور می یابند سلاح در دست دارند و رودر رو مبارزه می کنند اما در موضوع ترور، فرد بودن اطلاع و آمادگی و ناجوانمردانه مورد حمله قرار می گیرد.

چه فرقی بین شهادت با دیگر انواع مرگ وجود دارد که در عین حس تلخ فراق و فقدان، نوعی انگیزه بخشی و امیدآفرینی را نیز سبب می شود؟

امام خمینی(ره) فرمودند: «بکُشید ما را؛ ملت ما بیدارتر می‌شود.»، تفاوت شهادت با دیگر انواع مرگ این است که اگرچه هر دو فراق و از دست دادن عزیزی را در پی دارد اما شهادت مایه بیداری می شود هم بیداری آنها که چشم امید به دشمن دارند و تصور می کنند که دشمن به ما کمک می کند!! تا بدانند دشمن اگر هم دستکش مخملین پیش می آورد اما در درون دستی آهنین پنهان کرده است و هم دوستان را بیدار می کند که مبادا غافل شوند و با درگیری به روزمرگی ها، از تلاش برای حفظ و تداوم و توسعه انقلاب دست بردارند.

از این رو، شهادت عامل بیداری و هشیاری و موجب تزریق روحیه امید به جامعه است، امید از این منظر که جامعه را به فکر وا می دارد که تلاش و تکاپو کند. چنان که مقام معظم رهبری در پیامشان به مناسبت شهادت دکتر فخری‌زاده فرمودند: «... دو موضوع مهم را همه‌ی دست‌اندرکاران باید به‌جِدّ در دستور کار قرار دهند؛ نخست پیگیری این جنایت و مجازات قطعی عاملان و آمران آن، و دیگر پیگیری تلاش علمی و فنی شهید در همه‌ی بخش‌هایی که وی بدانها اشتغال داشت ..».

این تاکید بر تداوم راه شهید، یعنی شهدا با خونشان راهشان را تضمین کرده اند و مسیر تحقق هدفشان متوقف نمی شود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس