چه عواملی باعث ایجاد تب می شود؟

چه عواملی باعث ایجاد تب می شود؟

جدا از سرماخوردگی و آنفلوانزا، تب نیز یکی دیگر از بیماری های شایع سلامتی است که بیشتر افراد را در فصل زمستان آزار می دهد. افزایش کوتاه مدت دمای داخلی در واقع نشان می دهد بدن شما برای مقابله با بیماری تلاش می کند. حتی اگر می دانیم که این نشانه خوبی است، اما باید بپذیریم که داشتن تب بالا در سناریوی فعلی می تواند ناراحت کننده و ترسناک باشد زیرا یکی از علائم احتمالی ابتلا به ویروس کرونا است. تب ها پس از خلاص شدن بدن از شر مهاجم خارجی به خودی خود خوب می شوند. در صورت بروز تب طولانی مدت دریافت کمک پزشکی بسیار مهم است. به گزارش ایندیاتایمز، در اینجا می توانید بفهمید چه عواملی باعث ایجاد تب می شود و آیا مراجعه به پزشک ضروری است یا خیر.

تب چیست؟

دمای بدن هر فرد متفاوت است، اما درجه حرارت بدن افراد در حالت عادی بین 36.1 درجه سانتیگراد تا 37.2 درجه سانتیگراد (97 درجه فارنهایت تا 99 درجه فارنهایت) است از این دامنه به عنوان دمای طبیعی بدن یاد می شود. درجه حرارت ممکن است به دلایل مختلفی از جمله گذراندن وقت در آفتاب یا انجام ورزش افزایش یابد، اما فقط هنگامی که به 100.4 درجه فارنهایت برسد نشانگر تب است. در اصطلاح پزشکی تب به عنوان درجه حرارت بالا، هایپرترمی یا پیرکسی نیز نامیده می شود.

چه عواملی باعث ایجاد تب می شود؟

چه عواملی باعث ایجاد تب می شود؟

چه عواملی باعث تب می شوند؟

تب نشانه آن است که بدن شما در تلاش برای مقابله با بیماری یا عفونت است. هنگامی که یک پاتوژن خارجی یا بیماری زا وارد بدن می شود، سیستم ایمنی بدن شروع به ساختن سلول های سفید خون می کند تا باکتری ها و ویروس ها را از بین ببرد و از اندام های حیاتی محافظت کند. در این مرحله چندین رویداد به طور همزمان در بدن تحریک می شود که شامل جمع شدن رگ های خونی در قسمت های محیطی بدن و انتقال خون به اعضای مهم تر است. غده هیپوتالاموس بدن که در مغز وجود دارد، همچنین به عنوان یک سیگنال داخلی ترموستات برای افزایش دمای بدن شما عمل می کند. افزایش دمای داخلی بدن سرعت رشد باکتری ها و ویروس ها را کاهش می دهد و باعث افزایش توانایی سلول های سفید خون در بی حرکتی انگلی می شود. بنابراین، هر زمان که تب به سراغ شما می آید به این معنی است که چیزی در بدن جریان دارد.

بیشتر بخوانید: علائم و تشخیص ذات الریه

شایع ترین دلایل تب

برخی از شایع ترین علل تب شامل موارد زیر است:

یک عفونت باکتریایی، قارچی یا ویروسی

گرمازدگی

برخی شرایط التهابی مانند آرتریت روماتوئید

تومور بدخیم

بعضی از داروها مانند آنتی بیوتیک ها و داروهایی که برای درمان فشار خون بالا یا تشنج استفاده می شوند

برخی از واکسیناسیون ها مانند دیفتری، کزاز و سیاه سرفه یا واکسن پنوموکوک

چه عواملی باعث ایجاد تب می شود؟

چه عواملی باعث ایجاد تب می شود؟

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در میان همه دلایل عفونت باکتریایی، قارچی یا ویروسی دلیل اصلی تب است. تب ناشی از عفونت به طور کلی 2 تا 3 روز طول می کشد و خود به خود برطرف می شود. تب به خودی خود خطرناک نیست، اما در موارد زیر توصیه می شود با پزشک خود مشورت کنید.

دمای بدن یک بزرگسال 103 درجه فارنهایت یا بالاتر باشد

دمای بدن کودک 100.4 درجه فارنهایت یا بالاتر

کودک 6 تا 24 ماهه بیش از یک روز با سرفه یا اسهال تب بالاتر از 102 درجه فارنهایت دارد

کودک بالای دو سال دمای بالاتر از 102 درجه فارنهایت دارد که همراه با جوش، تحریک پذیری، سردرد، سفتی گردن، اسهال یا استفراغ مکرر است

تب که بعد از مصرف داروهای بدون نسخه پایین نمی آید

اگر با شخصی که به ویروس کرونا آلوده بوده در تماس بوده اید

مترجم: الهه زارعی