سرمایه‌برداری و پایانِ پارسیلون


سرمایه‌برداری و پایانِ پارسیلون

پارسیلون یکی از شرکت‌های مطرح و بزرگ لرستان و حتی کم‌نظیر در خاورمیانه بوده که حدود نیم قرن پیش تاسیس شد اما سال 82 در قالب اصل 44 به بخش خصوصی واگذار شد.

محصولات پارسیلون در صنایع تکسچر ایزینگ، بافندگی کتن و راشل، گردباف، تولید نخ تور ماهیگیری، جوراب‌بافی، شیلنگ، لاستیک و انواع قطعات پلاستیکی مهندسی مورد استفاده قرار گرفته است.

پس از واگذاری به بخش خصوصی، پارسیلون روزهای خوبی را سپری نکرد و همواره با مشکل روبرو بود. از پرداخت نکردن حقوق، حق بیمه، فروش ماشین‌آلات و غیره که هر بار به بهانه‌ای تعطیل و پس از چند وقت دوباره فعال می‌شد.

در این سال‌ها کارگران پارسیلون بارها و بارها به دلایل مختلف اعتراضات خود را اعلام کردند و تجمع مقابل استانداری لرستان سریال آنان بود. جلسات زیادی توسط مسئولان استانی و ملی برای رفع مشکلات برگزار و مصوباتی روی کاغذ آمد اما پارسیلون دیگر آن کارخانه مهم نشد که نشد.

برای ساماندهی این کارخانه وعده‌های زیادی داده شد اما هیچ‌کدام عملی نشده و انگار عزمی برای رفع مشکلات این کارخانه وجود ندارد و هر بار مشکلی تازه از راه می‌رسد و دود آن به چشم یکی از بیکارترین استان‌ها می‌رود.

یکی از کارگران این کارخانه به ایسنا گفت: بدون اغراق می‌گویم یک زمانی هر لرستانی آرزو داشت عضو پارسیلون خرم‌آباد باشد اما به همین راحتی کارخانه‌ای با آن عظمت نابود شد.

وی ادامه داد: همچنان مشکل بیمه وجود دارد و حتی مطالبات امثال بنده به‌طور کامل پرداخت نشده است. ای کاش این کارخانه به سرمایه‌گذار واقعی واگذار می‌شد و همچنان مردم لرستان از آن منتفع می‌شدند.

در این بین برخی مسئولان برای لحظاتی با وعده‌هایی، دل مردم این دیار را خوش می‌کنند اما قصه پارسیلون همچنان همانی است که نباید باشد و یکی از بزرگترین صنایع کشور حال خوشی ندارد.

هوشنگ بازوند استاندار پیشین لرستان خرداد ۹۵ وعده داد که مشکلات پارسیلون به‌زودی برطرف و این کارخانه به سرمایه‌گذار جدید واگذار خواهد شد.

وی تاکید کرد: این کارخانه نباید در اختیار مالک فعلی باشد چرا که به رغم دریافت ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیارد ریال تسهیلات فرصت‌سوزی کرده است.

از این وعده چهار سال می‌گذرد اما... البته ناگفته نماند که چندین سال پیش از این نیز وعده‌های زیادی برای ساماندهی شرکت پارسیلون خرم‌آباد شنیده شد اما فقط حرف بود و در عمل اتفاق خاصی نیفتاد.

البته این کارخانه به سرمایه گذار جدید واگذار شد اما پس از مدتی به سبب اجرایی نشدن تعهدات؛ خلع‌ید و دوباره قصه مشکلات پارسیلون تکرار شد.

پارسیلون منطقه ویژه اقتصادی می‌شود

محمدرضا صفی‌خانی رئیس قبلی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان آبان ۹۷ گفت: شرکت آتیه دماوند ملزم شده برای تیدیل پارسیلون به منطقه ویژه اقتصادی برنامه عملیاتی ارائه دهد.

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری که برای این واحد درنظر گرفته شده بود نتوانست تعهدات خود را انجام دهد و بسیاری از تجهیزات آن مورد دستبرد قرار گرفت و اگر این روند ادامه پیدا می‌کرد چیزی از پارسیلون باقی نمی‌ماند.

سرمایه‌گذار نه‌تنها کاری نکرد و چیزی به کارخانه اضافه نشد بلکه تجهیزات آن نیز به سرقت رفت و معلوم نیست این سرمایه‌گذاران چطور انتخاب می‌شوند!

در انتظار مصوبه شورای نگهبان

یک سال پس از صحبت‌های صفی‌خانی یعنی آبان ۹۸ سید موسی خادمی استاندار لرستان گفت: با توجه به تصویب طرح منطقه ویژه اقتصادی خرم‌آباد در مجلس، پیشنهاد می‌کنیم که در مکان شرکت پارسیلون منطقه ویژه ایجاد شود البته مطالعات طرح انجام شده اما هنوز مصوبه شورای نگهبان را دریافت نکرده است.

وی تاکید کرد: در مقطعی رای صادر و این شرکت از خریدار قبلی پس گرفته شد تا در اختیار بانک‌ها قرار بگیرد و در این راستا مشکلات زیادی وجود داشت که اکنون برطرف شده است.

صحبت‌های استاندار در حالی مطرح شده که گفته می‌شود این کارخانه برای تبدیل وضعیت به منطقه ویژه اقتصادی هچنان در انتظار مصوبه شورای نگهبان است.

موفقیت پس از پنج سال تلاش!

اسد عبدالهی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان شهریور ۹۹ از تشکیل کنسرسیوم شرکت پارسیلون خبر داد و افزود: تشکیل کنسرسیوم و هیات مدیره شرکت پارسیلون بعد از پنج سال پیگیری مستمر مدیریت ارشد استان انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: این کنسرسیوم با همکاری بانک‌های ملی، سپه، صنعت‌ومعدن و شرکت آتیه دماوند به سرانجام رسیده است. بعد از تشکیل هیات مدیره در خصوص کلیت شرکت پارسیلون و نوع استفاده از آن تصمیم‌گیری می‌شود.

بدهی کارگران تسویه شد

خورشیدزاده نماینده کنسرسیوم شرکت پارسیلون در خصوص آخرین وضعیت این کارخانه اظهار کرد: تصمیم بر این است که کارخانه به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شود که مجوزات لازم اخذ شده و منتظز تایید شورای نگهبان است.

وی بیان کرد: با تلاشی که آتیه دماوند انجام داد و پولی که تزریق کرد بالغ بر ۳۲ میلیارد تومان بدهی کارگران تسویه شد و از لحاظ بحران کارگری کار تمام شده است.

برای تعیین تکلیف این کارخانه پیگیری‌های زیادی انجام شده است

جعفر طولابی فرماندار خرم‌آباد در این خصوص به ایسنا گفت: از طریق استانداری و فرمانداری پیگیر هستیم که این کارخانه به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شود و جلسات زیادی در این راستا نیز برگزار شده است.

وی ادامه داد: قرار است این کارخانه به یک کنسرسیوم متشکل از سه بانک عامل واگذار شود و در حال کارهای نهایی است.

طولابی تاکید کرد: مسئولان استان برای تعیین تکلیف این کارخانه پیگیری‌های زیادی داشته‌اند و امید می‌رود هرچه سریع‌تر به سرانجام برسد.

به گزارش ایسنا، کارخانه‌ای که نماد بخش صنعت لرستان و نخستین تولیدکننده نخ نایلون خاورمیانه بود به همین راحتی نابود شد و سرمایه‌گذار یک جورایی سرمایه‌برداری کرده و قصه پارسیلون با تلخی به پایان رسید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!