واگذاری مدیریت کانال‌های 17گانه قرآن، عترت و نماز به استان‌ها


واگذاری مدیریت کانال‌های 17گانه قرآن، عترت و نماز به استان‌ها

در نشست هم‌اندیشی رؤسای ادارات قرآن، عترت و نماز سراسر کشور، بر تشکیل کانال‌های استانی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر و واگذاری مدیریت کانال‌های 17 گانه قرآن، عترت و نماز به استان‌ها در راستای سیاست تمرکززدایی تأکید شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی ستاد اقامه نماز کشور، «علیرضا کاظمی»، در نشست هم‌اندیشی با رؤسای ادارات قرآن، عترت و نماز سراسر کشور، ضمن تسلیت ایام فاطمیه و تشکر از همکاران اداره‌کل قرآن، عترت و نماز گفت: یقیناً تمامی این موفقیت‌ها مرهون تلاش‌های بی‌شائبه و شبانه‌روزی همکاران در استان‌ها و نتیجه یک کار تیمی و منسجم است و باید تقدیر کرد که همکاران با استفاده از فرصت فضای مجازی جلسات استانی خود را برگزار می‌کنند و این باعث می‌شود تا درک مشترکی در زمینه سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقداماتی که باید در سطح کشور انجام شود به وجود آید و می‌تواند اثربخشی برنامه‌های ما را در سطح مدارس، مناطق و استان‌ها در یک شرایط متفاوت بالاتر ببرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: شکل‌گیری قرارگاه مجازی قرآن، عترت و نماز در سطح کشور یک تقسیم‌بندی دقیق فعالیت‌ها و فرصتی برای استفاده از اندیشه‌های ناب و تفکرات خوب حوزه ستادی در سطح استان‌ها و مناطق ظرفیت‌های خوبی را در حوزه قرآن، عترت و نماز ایجاد کرده است.

کاظمی یادآور شد: برگزاری پیش اجلاسیه‌های نماز در فضای مجازی ممکن است به دلیل هماهنگی‌هایی که انجام می‌شود، مقداری سخت‌تر باشد به هر حال هماهنگی با بخش‌های برون‌سازمانی کار سختی است و اینکه پرچم نماز را در سطح استان و آموزش و پرورش در شرایط موجود برافراشته نگه می‌دارید، کار ارزشمندی است که بخشنامه خوبی در این زمینه با امضای وزیر آموزش و پرورش به استان‌ها ارسال شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: خوشبختانه همکاران در سطح استان‌ها در زمینه آموزش عملی نماز کارستان کردند و ما باید تمام توان خودمان را در فضای مجازی بر دو چیز بگذاریم تمرکز بر تأمین محتوا بر اساس نیاز مخاطب و دیگری توانمندسازی نیروهای زیر مجموعه، و همچنین باید از ظرفیت دانش‌آموزان برای تولید محتوا و شبکه‌سازی‌های که در حوزه‌های قرآن، عترت و نماز صورت می‌گیرد، استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: باید در زمینه امر به معروف و نهی از منکر نیز توجه ویژه‌ای در استان‌ها داشته باشیم، خوشبختانه در حوزه ستادی اقدامات خوبی صورت گرفته و کانال امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شده است و همچنین محتواهای خوبی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر در کانال قرآن، عترت و نماز بارگذاری شده و تعامل خوبی با ستاد امر به معروف و نهی از منکر صورت گرفته و از محتواهای تولیدی آنها در این کانال استفاده شده است.

کاظمی افزود: انتظار می‌رود در استان‌ها نیز کانالی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شود، زیرا همه وظیفه داریم در احیای امر به معروف و نهی از منکر و همچنین احیا و ترویج مصادیق معروف و پیشگیری از مصادیق منکر در جامعه کوشش کنیم.

وی ادامه داد: سال گذشته بخشنامه توسعه و ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر ارسال شد و در آنجا شبکه‌های را به عنوان یاوران امر به معروف و نهی از منکر و یادآوران امر به معروف و نهی از منکر طراحی و تدوین کردیم و کار دیگر برگزاری جشنواره مفلحون بود که هدف آن تقدیر از کسانی است که در حوزه امر به معروف و نهی از منکر اقدامات ماندگاری انجام داده‌اند.

در ادامه این جلسه محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال با وجود شیوع کرونا از اجرای هیچ برنامه‌ای عقب‌نشینی نکردیم و حتی با استفاده از ظرفیت فضای مجازی توانستیم وسعت بیشتری از حضور دانش‌آموزان را تجربه کنیم. هفته گذشته، گزارش خوبی در حوزه قرآن، عترت و نماز در شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش ارائه شد که وزیر و سایر اعضای شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش ابراز خرسندی کردند.

وی تصریح کرد: همان طور که می‌دانید امسال یک بازه زمانی ۱۵ روزه از ۲۴ آذرماه تا ۸ دی‌ماه را هفته قرآن، عترت و نماز در استان‌های سراسر کشور برگزار شد که از مهم‌ترین اقدامات آن اجرای مرحله اول سی و نهمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز در سطح مدرسه بود و همچنین راه‌اندازی قرارگاه مجازی قرآن، عترت و نماز با ۱۷ کانال ویژه (در شبکه شاد) از اقداماتی است که خوشبختانه همه استان‌ها در زمینه تولید محتوا همکاری داشتند.

مسیب‌زاده ادامه داد: مقام معظم رهبری در مورد کارهای فرهنگی نیز از واژه قرارگاه استفاده کرده‌اند و فرمودند: «شاید به نظر بعضی‌ها اصطلاح قرارگاه، یک تعبیر جنگی و نظامی باشند، اما باید بدانیم کارزار فرهنگی از کارزار نظامی خطرناک‌تر است و باید فرصت‌ها و تهدیدهای آن را بشناسیم تا از تهاجم فرهنگی دشمنان در امان باشیم» که راه‌اندازی قرارگاه مجازی فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز یکی از اقدامات ارزشمند در سطح کشور بود.

محافل انس با قرآن با یاد شهیدان سلیمانی و فخری‌زاده

وی گفت: در راستای سیاست تمرکززدایی قصد داریم کار مدیریت ۱۷ کانال تخصصی قرارگاه مجازی قرآن، عترت و نماز را به استان‌ها واگذار کنیم. همچنین قصد داریم دبیرخانه کانال‌های تخصصی قرآن، عترت و نماز در استان‌ها سراسر کشور راه‌اندازی کنیم که این دبیرخانه‌ها هر کدام وظایف معینی دارند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش افزود: همچنین حدود ۱۲۶ هزار نفر در دوره‌های آموزش نماز شرکت کرده‌اند که استقبال چشمگیری بوده، در حالی که پیش‌بینی ما ۶۰ هزار نفر بود یعنی ۲۰ هزار نفر مربوط به آموزش عملی و جشن تکلیف دختران، ۲۰ هزار نفر مربوط به آموزش عملی و جشن تکلیف پسران و ۲۰ هزار نفر مربوط به آموزش طرح مبین (مدیریت برنامه یاوران نماز) بود که بیش از ۱۲۶ هزار نفر در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند.

وی تصریح کرد: از دیگر اقدامات انجام شده برگزاری پیش اجلاسیه‌های نماز در سطح استان‌ها است، همچنین دوره سواد رسانه‌ای برای دو هزار نفر پیش‌بینی شده بود، اما به طور غیر مستقیم ۵۰ هزار نفر از آموزش‌های آن بهره‌مند شدند و حدود هزار و ۵۰۰ نفر نیز پس از آزمون مرحله پایانی به مرحله پیشرفته راه یافتند.

مسیب‌زاده با اشاره به راهیابی حدود ۵۰۰ نفر به مرحله تکمیلی بیان کرد: همچنین در حوزه هیئت‌های دانش‌آموزی اقداماتی در فضای مجازی صورت گرفته است که مهمترین آن برگزاری جلسات زنده و استفاده از روحانیون و مادحین در این جلسات است. علاوه بر این در حوزه دارالقرآن‌ها، امام‌شناسی (مصباح الهدی) امر به معروف و نهی از منکر نیز در شبکه شاد اقدامات صورت گرفته است. برگزاری جشنواره «مفلحون» نیز در دستور کار قرار دارد و از افرادی که در زمینه امر به معروف و نهی از منکر اقدامات ارزشمندی انجام دادند، قدردانی خواهد شد.

وی افزود: گردهمایی مدیران مراکز دارالقرآن الکریم را نیز به زودی به صورت مجازی برگزار خواهیم کرد و بر اساس تفاهم‌نامه سه جانبه در زمینه ساخت و تجهیز دارالقرآن‌ها و کمک به مسابقات قرآنی که در زمان مرحوم حافظی، رئیس فقید جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور به امضا رسید به دنبال آن هستیم تا جشنواره خیرین دارالقرآن‌ساز را که آرزوی ۲۰ساله بوده به زودی برگزار کنیم.

مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: همچنین در آستانه سالگرد شهادت سردار رشید اسلام سپهبد حاج قاسم سلیمانی و چهلمین روز شهادت دانشمند محسن فخری‌زاده قرار داریم که لازم است محافل انس با قرآن با یاد و خاطره این عزیزان در سطح استان‌ها برگزار شود.

ارسال ۱۸ هزار اثر به دبیرخانه اجلاسیه سراسری نماز

در ادامه جلسه، رضا بهشتی‌باویل، معاون اقامه نماز اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: اقداماتی در زمینه برگزاری پیش اجلاسیه‌های نماز و همچنین جشن تکلیف‌های دانش‌آموزی به صورت مجازی صورت گرفته و امسال بیست و نهمین دبیرخانه بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز دانش آموزی را در استان یزد تشکیل شده است که تاکنون ۱۸ هزار اثر به دبیرخانه ارسال شده که ۴ هزار اثر در چهارچوب موضوعات و ۱۴ هزار خارج از فراخوان این اجلاسیه است. همچنین برای ارزیابی اقدامات استان‌ها در زمینه نماز صرفا از ظرفیت سامانه سجاده استفاده می‌شود که عملکرد استان‌ها در زمینه نماز در این سامانه بارگذاری خواهد شد.

وی تصریح کرد: رویکرد اصلی در فعالیت‌ها کاهش تصدی‌گری ستادی و تمرکززدایی و تحقق مشارکت استان‌ها در فعالیت‌ها است، برای اینکه بتوانیم تحولات ارزشمندی را انجام دهیم باید تحول در ساختار به وجود بیاید.

سپس در ادامه جلسه میکائیل باقری، معاون قرآن و عترت اداره کل قرآن، عترت و نماز به برگزاری دوره سواد رسانه‌ای اشاره کرد.

پایان پیام/35

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز