اعتبار 1600 میلیارد تومانی برای سامانه‌های نوین آبیاری


اعتبار 1600 میلیارد تومانی برای سامانه‌های نوین آبیاری

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری گفت: در سال‌ جاری با وجود محدودیت بودجه، از منابع ملی و صندوق توسعه ملی اعتبار 1600 میلیارد تومانی برای سامانه‌های نوین آبیاری تخصیص یافته است.

عباس زارع شب گذشته ۹ دی در افتتاح نمایشگاه کشاورزی قزوین در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در استان قزوین حدود ۲۲۵ هزار هکتار اراضی آبی وجود دارد که تاکنون حدود ۵۰ هزار هکتار به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده است.

وی با اشاره به اینکه اراضی خرد یکی از مشکلات استان قزوین است، ادامه داد: توسعه سامانه‌های نوین آبیاری اراضی باید یک حد فنی داشته باشند بنابراین اراضی اگر تجمیع شود آبیاری نوین از لحاظ فنی و اقتصادی توجیه خواهد داشت.

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری با بیان اینکه تجمیع به دو صورت اراضی کشاورزی و منابع آب مشترک انجام می‌شود، تشریح کرد: تجمیع اراضی کشاورزی از دستور العمل سازمان امور اراضی تبعیت می‌کند که محدودیت دارد و باید سند اراضی نیز تجمیع شده باشد. تجمیع بر اساس منابع آب مشترک در سال ۹۴ و ۹۵ در قزوین نیز اجرایی شد، در این روش کشاورزان هر جا منابع آب مشترکی داشته باشند می‌توانند اراضی خود را تجمیع کنند، البته پیگیر آن هستیم که این روش در سال ۱۴۰۰ دیده شود.

وی در خصوص اعتبارات تخصیص یافته به سامانه‌های نوین آبیاری بیان کرد: در موافقت‌نامه شاخص‌هایی برای توزیع اعتبار وجود دارد، سیاست وزارتخانه بر این است به هر میزان که سازمان‌های جهاد کشاورزی کار انجام دهند اعتبار تعلق بگیرد و از این نظر نگرانی وجود ندارد. در سال‌جاری نیز با وجود محدودیت بودجه، از منابع ملی و صندوق توسعه ملی اعتبار ۱۶۰۰ میلیارد تومانی برای سامانه‌های نوین آبیاری تخصیص یافته است.

زارع در خصوص اولویت‌های سال آینده عنوان کرد: ۵۲ درصد بهره‌برداران، مالیکتشان کمتر از ۲ هکتار است بر همین اساس به سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد خواهیم داد تا در موافقت‌نامه تجمیع را لحاظ کنند که با این روند استان قزوین از این طرح بهره‌مند خواهد شد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی افزود: در سال ۱۴۰۰ آبیاری هوشمند را در چند استان از جمله قزوین به‌صورت نمونه اجرایی خواهیم کرد بر این اساس از ۵۰ هزار هکتاری که در قزوین تخت پوشش آبیاری نوین قرار گرفتند بهره‌وری بالاتری را شاهد خواهیم بود.

وی اظهار کرد: در برنامه توسعه و کانون اقتصاد مقاومتی، وزارت نیرو مکلف شده آب را به‌صورت حجمی تحویل دهد و چاه‌های غیرمجاز را ساماندهی کند، وزارت جهاد هم مکلف شده آبی که در اختیارش قرار می‌گیرد را به خوبی مصرف کند که این امر از طریق توسعه سامانه‌های نوین آبیاری این امر محقق خواهد شد.

زارع در پایان متذکر شد: عدم وجود کنتورهای حجمی در آبیاری غرقابی و حتی نوین باعث شده است از آب بی‌رویه استفاده شود، به‌عنوان بخش کشاورزی با وزارت نیرو همکاری خواهیم کرد تا تمامی منابع آبی به کنتور حجمی تجهیز شوند و کشاورزان به استفاده بهینه از آب مکلف شوند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟