دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران: مساله آب می‌تواند محور صلح باشد


دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران: مساله آب می‌تواند محور صلح باشد

مشهد- ایرنا- دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: موضوع و مساله آب علاوه بر موضوعات سیاسی و بحران‌هایی که دارد، می‌تواند محور صلح باشد.

حجت‌الله ایوبی روز چهارشنبه در مراسم اعطای نشان "شهر دوستدار آب" به شهردار مشهد، افزود: ما می‌توانیم با کشورهای منطقه و همسایه بر سر مصرف بهینه آب و تامین منابع آب به جای جنگیدن، گفت و گو کنیم و این شعار اصلی ایران است.
وی ادامه داد: در حال حاضر یکی از شاخص‌های فرهیختگی یک کشور و شهر، رفتار آن با محیط زیست و طبیعت به ویژه آب است، رفتار با آب نماد فرهیختگی و فرهنگ یک ملت است و چه خوب است که شهر مشهد، میزبانی از امام رضا (ع) را قدر دانسته و توانسته است در حوزه آب، نمونه باشد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: شهر مشهد به عنوان شناسنامه ایران باید شایسته میزبانی امام رضا (ع) باشد، لذا این شهر باید در همه بخش ها شاخص باشد.
وی افزود: اهتمامی که شهرداری مشهد برای زبان فارسی دارد نیز قابل تقدیر است، زبان فارسی زبان شیعه است و ادبیاتی که در حوزه فلسفه و ادبیا ت شیعی در زبان فارسی شکل گرفته به بخشی جدایی ناپذیر از تشیع و حتی اسلام تبدیل شده ‌است.
ایوبی ادامه داد: اینکه مدیریت شهری مشهد در حال تلاش است این شهر محور زبان فارسی نیز باشد، قابل تقدیر است، شکل گیری مرکز فارسی زبانان جهان "آیتا" که مراحل نهایی تاسیس را در مشهد می گذراند، تبریک می گویم.
رییس باشگاه آب و فاضلاب کمیسیون ملی یونسکو در ایران نیز در این مراسم گفت: موضوع آب برای شهر مشهد با توجه به پذیرایی از جمعیت زیاد زائر و مجاور از ابتدا موضوعی بسیار مهم بوده ‌است.
قنبرعلی سنجری افزود: بحث آب و فاضلاب در دوره‌ای برای شهر مشهد تبدیل به یک معضل شده بود که با همکاری شهرداری مشهد با شرکت آب و فاضلاب و سازمان حفاظت محیط زیست بخشی از آن حل شده‌ است.
وی ادامه داد: بسیاری از شبکه جمع آوری فاضلاب در شهر مشهد اجرا شده است، در کنار آن شبکه جداسازی آب شرب از آب خام نیز برای آبیاری فضاهای سبز از سوی شهرداری مشهد انجام شده که اقدام قابل توجهی است.

رییس باشگاه آب و فاضلاب کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: در مشهد از پساب فاضلاب برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود و بیشتر خانه‌ها به شبکه فاضلاب متصل شده‌ است، طرح بازچرخانی آب‌های خاکستری نیز در حال اجراست و همین شاخص‌ها باعث شده مشهد به عنوان شهر دوستدار آب انتخاب شود.
وی افزود: شاهد نشست زمین به خاطر استفاده بی رویه از آب‌های زیرزمینی هستیم، شهرداری مشهد در این حوزه ورود پیدا کرده و قدم‌هایی برای رفع مشکل و کاهش استفاده از آب‌های زیر زمینی برداشته است.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد نیز در این نشست گفت: طی چند سال گذشته اقدامات خوبی با هماهنگی تیم منسجم شهرداری مشهد در حوزه آب انجام شده است.
حسین اسماعیلیان افزود: در حالی که مشهد فضای سبز گسترده و خوبی دارد اما کمتر از ۱.۵ درصد منابع آب مصرفی در آبیاری فضاهای سبز، آب شرب است که آن نیز در حال نزدیک شدن به صفر است ولی این میزان در شهرهای دیگر هشت تا ۱۰ درصد است.
وی ادامه داد: با محوریت شهرداری مشهد و مشارکت سایر دستگاه‌ها کمیسیونی با عنوان "مشهد شهر دوستدار آب" تشکیل شده و شهرداری مشهد نیز به حوزه آب و فاضلاب و ساماندهی "کشف رود" وارد شده ‌است.
اسماعیلیان گفت: در این راستا شهرداری در حال احداث یک واحد تصفیه خانه سپتاژ در حاشیه کشف رود با هزینه بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان است.
در این مراسم، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران نشان "شهر دوستدار آب" این سازمان را به شهردار مشهد اهدا کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهاره افشاری با یک چهره متفاوت پیداش شد | بهاره افشاری دیگر قابل شناخت نیست