کشورهای مختلفی در فراهم کردن عملیات ترور شهید سلیمانی دخیل بوده‌اند


کشورهای مختلفی در فراهم کردن عملیات ترور شهید سلیمانی دخیل بوده‌اند

رئیس شورای سیاستگذاری دبیرخانه بین‌المللی صلح و مقاومت تأکید کرد: کشورهای مختلفی در فراهم کردن عملیات ترور شهید سلیمانی دخیل بوده‌اند و مردم از ما توقع دارند که این موارد نیز پیگیری شود و حتماً پیگیری می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عباسعلی کدخدایی مسئول شورای سیاستگذاری دبیرخانه بین‌المللی صلح و مقاومت و سخنگوی شورای نگهبان بعد از ظهر امروز (چهارشنبه، ۱۰ دی) در اولین نشست رسانه‌ای این دبیرخانه با محوریت مطالبه‌گری حقوقی و اولین رویداد دادگاه شبیه‌سازی (موت کورت) ترور شهید حاج قاسم سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و شهدای همراه توسط دولت جنایتکار آمریکا که در مرکز وکلا و مشاوران قوه قضاییه برگزار شد، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا سلام‌الله علیها و گرامیداشت یاد و خاطره سردار دلها شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی گفت: قبل از هر چیز، از پیگیری و اقدامات همه عزیزان و همکاران در قوه قضائیه، وزارت امور خارجه و معاونت حقوقی ریاست جمهوری که در طول یک سال کمک کردند و همچنان هم ادامه دارد، تشکر می‌کنم.

وی افزود: شهید سلیمانی را همه دنیا به عنوان یک انسان صلح دوست می‌شناسند؛ انسانی که برای تأمین امنیت، صلح و کمک به مردم چه در ایران و منطقه، ایثارگرانه حرکت کرد و در نهایت هم جان عزیز خود را در این راه فدا کرد.
کدخدایی با بیان اینکه اهمیتِ اقداماتی که شهید سلیمانی انجام داده، شاید هنوز زود باشد که شناخته شود، گفت: کارهای بزرگ و عظیم ایشان به عنوان یک دلسوز که دلسوز همه مردم شناخته می‌شد؛ برای ایشان فرقی نداشت که به کمک مردم سیل‌زده بشتابد یا به کمک مردمی که در منطقه گرفتار گروه‌های تروریستی شده‌اند، برود. لذا در تمام عمر مبارک ایشان هیچ‌گاه از تلاش برای تأمین صلح و امنیت مردم ایران و منطقه کوتاهی نکرد.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: شهادت سردار سلیمانی و یاران عزیز ایشان که به‌وسیله جنایت مقامات دولت آمریکا رقم زده شد، واکنش همه جوامع بین‌المللی را به همراه داشت و این جنایت را محکوم کردند و حتی برخی از مقامات آمریکایی به این جنایت دولت خود اعتراف کردند.
رئیس پژوهشکده شورای نگهبان با بیان اینکه در حوزه بین‌المللی، اسناد متعددی داریم که به موجب آنها، این جنایت آمریکا را محکوم می‌کند، افزود: رویه و عرف بین‌المللی نیز در این خصوص وجود دارد که خلاف حقوق بین‌الملل بودنِ این جنایت را تأیید می‌کند.
وی اضافه کرد: قضیه ترور شهید سلیمانی پرونده‌ای است که فکر می‌کنم در هیچ‌کجای دنیا و در تاریخ حقوق بین‌الملل چنین اتفاقی نیفتاده بوده است؛ یعنی یک مقام عالی‌رتبه یک کشوری که در حال سفر رسمی به یک کشور میزبان است، توسط مقامات یک رژیم دیگر ترور می‌شود. لذا این مسأله، پرونده ویژه و خاصی است که نیازمند بررسی‌های دقیق حقوقی است.
کدخدایی خاطرنشان کرد: اگرچه جوامع بین‌المللی اصل جنایت را محکوم کرده‌اند، اما از جهت حقوقی هم لازم است پیگیری‌های مقتضی برای تعقیب عاملان و مباشران این جنایت عظیم انجام شود.
وی عنوان کرد: از همان روزی که این جنایت اتفاق افتاد، مطالبات زیادی از سوی مردم، مسئولین و مقامات ایران و منطقه وجود داشته که باید عاملان و مباشران این جنایت مورد تعقیب قضایی قرار بگیرند و این مطالبات همچنان ادامه دارد.
مسئول شورای سیاستگذاری دبیرخانه بین‌المللی صلح و مقاومت با اشاره به گام‌هایی که این دبیرخانه تاکنون برداشته و اقداماتی که در آینده در راستای پاسخگویی به این مطالبات انجام خواهد داد، گفت: جنایت مقامات رژیم آمریکا که به عنوان تروریسم دولتی شناخته می‌شود، هم قابلیت پیگیری در محاکم داخلی دارد که خوشبختانه این بخش در محاکم داخلی آغاز شده و کارهای مقدماتی آن انجام شده است و همکاران ما در قوه قضاییه موضوع را در دست پیگیری دارند که خوشبختانه در بُعد حقوقی ماه‌های پایانی را سپری می‌کنیم و امیدواریم که در چند ماه آینده نتایجی را داشته باشیم.
عضو حقوقدان شورای نگهبان بیان کرد: به موجب قانون ۱۳۹۰ صلاحیت لازم به محاکم داخلی جمهوری اسلامی ایران اعطا شده و محاکم داخلی مجاز است تا در این‌گونه موارد ورود کند؛ قبلاً هم البته اینگونه موارد را هم داشتیم و پرونده‌هایی علیه رژیم آمریکا و اقدامات خلاف حقوق بین‌المللی که مقامات آمریکایی مرتکب شده‌اند، انجام گرفته و احکام هم صادر شده است.
وی اضافه کرد: علاوه بر قانون ۱۳۹۰، ۶ قانون دیگر هم داریم که این قوانین، همه اجازه می‌دهند نسبت به جنایتکارانی که مرتکب جنایت می‌شوند، دادگاه‌های داخلی ایران اقدامات لازم را انجام بدهند.
کدخدایی با بیان اینکه مراحل پایانی دادخواست حقوقی در حال انجام است و إن‌شاءالله به دادگاه تقدیم خواهد شد، گفت: البته تعقیب کیفری هم دارای مبانی است که آن هم در دست بررسی است و همکاران ما در دادسرای تهران مشغول بررسی هستند؛ لذا با توجه به اینکه معمولاً تعقیب کیفری زمان‌بر و نیازمند فراهم شدن مقدماتی است، إن‌شاءالله متعاقباً نتایجی در این خصوص ارائه خواهد شد.
رئیس پژوهشکده شورای نگهبان خاطرنشان کرد: علاوه بر محاکم داخلی، معتقد هستیم محاکم کشور عراق هم در این زمینه صلاحیت دارند، چون این جنایت در خاک عراق اتفاق افتاده و حاکمیت این کشور را نقض کرده است و از طرفی یک مقام عالی‌رتبه ایرانی با دعوت مقامات رسمی عراق به این کشور سفر کرده و حسب گزارش‌ها، عملیات جنایت‌آمیز آمریکا نیز بدون اطلاع و گزارش رسمی به مقامات کشور عراق انجام شده است.
وی اضافه کرد: البته تا آنجایی که اطلاع دارم در کشور عراق هم مقامات قضایی مشغول بررسی‌هایی هستند که به نظر می‌رسد تا زمانی که نتایج نهایی به دست نیامده از بیان نتایج احتمالی خودداری شود؛ در هر حال همکاری‌های خوبی بین قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران با مقامات قضایی عراق در این‌خصوص در حال انجام است.
کدخدایی با بیان اینکه از جهت بین‌المللی هم این جنایت غالباً از سوی مقامات کشورهای مختلف محکوم شده است، افزود: حتی در برخی از مراجع بین‌المللی از جمله گزارشی که خانم کامالا مطرح کرد در غیرقانونی دانستن این ترور، گزارش رسمی خود را تقدیم مقامات سازمان ملل کرد.
وی با بیان اینکه ترور سردار سلیمانی نقض کنوانسیون ۱۹۷۳، کنوانسیون ژنو و حتی قطعنامه‌های مبارزه با تروریسم است بیان داشت: ترور سردار سلیمانی نقض منشور ملل متحد نقض کنوانسیون ۱۹۶۱ و نقض کنوانسیون ۱۹۶۹ است؛ لذا به همین خاطر هم اشاره شد که دبیرخانه صلح و مقاومت تشکیل شود تا این مراحل حقوقی مورد پیگیری قرار گیرد.
عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا امکان تعقیب بین‌المللی ترامپ بعد از پایان ریاست‌جمهوری‌اش وجود دارد؟ گفت: در حوزه بین‌المللی اقتضائات خاصی وجود دارد و بحث مصونیت سران دولت‌ها مطرح است که البته نظراتی را کارشناسان بین‌المللی و داخلی در این‌خصوص داده‌اند که بعد از اتمام دوره ریاست‌جمهوری این امکان وجود دارد و کارشناسان مشغول بررسی این مسأله هستند.
وی هم‌چنین در پاسخ به سئوال دیگری گفت: زمانی که این جنایت رخ داد، غالب کشورها آن را محکوم کردند و پیگیری در مراجع بین‌المللی اقتضائات خاص خود را دارد و کنوانسیون ۱۹۷۳ چون ایران و عراق و آمریکا در آن عضو هستند، این اجازه را می‌دهد در ICJ طرح دعوا شود که البته اقدامات در مرحله بررسی‌های اولیه است و در حال گرفتن نظرات کارشناسان بین‌المللی و داخلی هستیم و از طرفی گزارشگر مربوط به اقدامات تروریستی در شورای حقوق بشر، چند ماه قبل نیز این اقدام را خلاف حقوق بین‌الملل دانست و اسناد آن نیز موجود است.
این عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به این سوال گفته شده بود آمران و عاملان شهادت شهید سلیمانی از ۴۵ به ۴۸ نفر افزایش یافته‌اند، آیا این تعداد فقط آمریکایی هستند؟، خاطرنشان کرد: البته عاملان و آمران اصلی از قبیل آقای «ترامپ» یا «پمپئو» و همه مقامات عالی رژیم آمریکا که در این جنایت نقش داشته‌اند، خودشان اعتراف کرده‌اند؛ در بخش‌های دیگر هم آنهایی‌که در حوزه عملیاتیِ پایین‌تر، افراد زیادی از برخی از کشورها که در فراهم کردن این اقدام تروریستی دخالت و حضور داشته‌اند، شناسایی شده‌اند و اخیراً هم همکاران ما در دادسرا و دادگستری تهران که با مقامات قضایی کشور عراق تعامل داشته‌اند، برخی از این افراد را نام برده و درخواست کرده‌اند که اطلاعاتی از این افراد به قوه قضائیه ایران ارسال شود که ظاهراً این اقدام انجام شده است.
رئیس شورای سیاستگذاری دبیرخانه بین‌المللی صلح و مقاومت تأکید کرد: کشورهای مختلفی در فراهم کردن عملیات ترور شهید سلیمانی دخیل بوده‌اند و مردم از ما توقع دارند که این موارد نیز پیگیری شود و حتماً پیگیری می‌شود.
در حاشیه این مراسم که تعدادی از خانواده‌های شهدای جبهه مقاومت و شهدای ترور حضور داشتند، کدخدایی از پوستر همایش صلح و مقاومت رونمایی کرد.
انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بدر و ببر