686 هزار راس دام در استان مرکزی علیه بیماری تب برفکی ایمن شدند


686 هزار راس دام در استان مرکزی علیه بیماری تب برفکی ایمن شدند

اراک - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: 686 هزار راس دام سبک و سنگین در این استان امسال در برنامه واکسیناسیون تب برفکی علیه این بیماری ایمن سازی شدند.

دکتر«محسن شانقی» روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ۱۵۶ هزار راس دام سنگین و ۵۳۰ هزار راس دام سبک استان از ابتدای سال جاری علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند که شمار دام‌های ایمن شده نسبت به مدت مشابه پارسال روند کاهشی دارد.

وی ادامه داد: ۱۸۵ هزار راس دام سنگین و ۷۷۵ هزار راس دام سبک در دامداری های استان مرکزی امسال علیه بیماری تب برفکی ایمن سازی شدند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: افزایش قیمت واکسن از جمله مهمترین عوامل کاهش استقبال دامداران برای مشارکت در واکسیناسیون دام‌ها است و ادامه این روند شیوع احتمالی بیماری تب برفکی در استان و بروز خسارت برای دامداران را در ماه‌های پایانی سال به همراه دارد.

دکتر شانقی توصیه کرد: نیاز است دامداران در زمان باقی مانده تا فصل زایش، برای جلوگیری از شیوع احتمالی بیماری تب برفکی در استان مرکزی، کاهش تولید و بروز خسارت برای آنان نسبت به واکسیناسیون دام‌ها علیه این بیماری اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش قیمت دام، واکسیناسیون بهادار دام‌ها علیه بیماری تب برفکی هزینه پایین تری را برای دامداران به همراه دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود: مشکل خاصی در زمینه بیماری تب برفکی در استان وجود نداشته اما کم توجهی دامداران برای واکسیناسیون دام‌ها، شیوع احتمالی بیماری در ماه‌های پایانی سال در بین دام‌های حساس و بره، بزغاله‌ها را به همراه دارد.

دکتر شانقی با یادآوری واکسیناسیون بهادار دام‌های سبک و سنگین در سال جاری گفت: پیگیری برای تامین منابع مالی از محل اعتبارات استانی و سازمان دامپزشکی برای واکسیناسیون رایگان دام‌های روستاهای کمتر برخوردار و عشایری در دستور کار اداره کل دامپزشکی استان مرکزی قرار دارد.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان، و یک هزار و ۵۳۹ روستا، دارای ۹۶۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز