سیما سیاست درستی در قبال حاج قاسم ندارد/ تلویزیون برای تبلیغ سردار کاری نکند!


سیما سیاست درستی در قبال حاج قاسم ندارد/ تلویزیون برای تبلیغ سردار کاری نکند!

هنرمند شرکت‌کننده در 16 جنگ مختلف جهان عقیده دارد: توصیه من به تلویزیون این است درباره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی کاری تولید نکند، بلکه مشغول برنامه‌های روتین خود باشد!

سیما سیاست درستی در قبال حاج قاسم ندارد/ تلویزیون برای تبلیغ سردار کاری نکند!

رضا برجی، مستندساز در گفت‌و‌گو با ایکنا با بیان این‌که تلویزیون بهتر است به موضوع حاج قاسم ورود نکند، اظهار کرد: توصیه من به تلویزیون این است که بهتر است به موضوع حاج قاسم ورود نکند و به برنامه‌های روتین خود مشغول باشد، زیرا مردم خود واقفند که چگونه در این رابطه عمل کنند، البته منظورم این نیست که نباید در این حوزه برنامه‌سازی کرد، زیرا کار فاخر در رابطه با حاج قاسم جز الزامات است، اما آیا چنین توقعی را از تلویزیون می‌توان داشت؟

وی افزود: بگذارید مثالی بزنم. چند شب پیش برنامه از تلویزیون پخش شد که در آن گزارشگر به میان مردم رفته بود و به آنها انگشتری را نشان می‌داد و از آنها پیرامون آن سوال می‌کرد. در نهایت متوجه شدیم این انگشتر برای حاج قاسم است. این مسئله چه پیامی با خود دارد که برنامه‌ای بر پایه آن ساخته شود؟ اگر قرار بود این برنامه، بهانه‌ای برای ارائه پیامی باشد، خوب بود، اما وقتی این موضوع مدنظر نیست به نظرم کار بی‌نتیجه است.

تلویزیون به مخاطب ذهنیت غلط می‌دهد

وی با بیان اینکه حاج قاسم برای اسلام جهاد کرد، گفت: تلویزیون در برنامه‌های خود ذهنیتی غلط به مردم ارائه می‌دهد. حاج قاسم یا امثال من تنها برای وطن به جنگ نرفتیم، بلکه هدف اول و اصلی اسلام بود. من از سال 59 که به جنگ رفتم تا به امروز 16 جنگ را تجربه کرده‌ام برای همین نقدم به کارهای این حوزه کارشناسانه است. در فیلم‌های مقاومت هیچگاه آنچه باید گفته نمی‌شود، این نقد را نه تنها به تلویزیون بلکه به دیگر حوزه‌هایی که به فرهنگ مقاومت می‌پردازند هم دارم چرا که نتوانسته‌اند آنگونه که باید به حاج قاسم یا عماد مقنیه و... نگاه درست داشته باشند.

وی تاکید کرد: تا چه زمان می‌خواهیم در برنامه‌هایی که درباره شهدا می‌سازیم از گریه‌‌های آنها هنگام نماز شب بگوییم؟ بارها این حرف‌ها درباره شهید همت و یا دیگر سرداران جنگ زده شده است، اما آیا توانسته‌ایم از این رویکرد جواب دلخواه را بگیریم؟ مسلماً جواب خیر است، پس چرا سعی نمی‌کنیم راه‌های دیگر را بیازماییم؟

کارگردان مستند «مادران صربرنیتسا» پیشنهاد کرد: به برنامه‌سازان پیشنهاد می‌کنم اگر می‌خواهند درباره حاج قاسم کاری تاثیر‌گذار تولید کنند به سوریه بروند و با فرماندهان سوری درباره ایشان حرف بزنند، چون باید با افرادی در رابطه با سردار دلها حرف زده شود که مردم آنها را نمی‌شناسند. باید از فرماندهان سوری سوال شود، وقتی با حاج قاسم به جبل‌الشیخ رفتند در صورت سردار آیا چیزی از ترس می‌دیدند؟ در آن منطقه بسیاری از فرماندهان با اصرار از سردار سلیمانی خواهش می‌کردند جلوتر نروند اما ایشان بدون ترس پیش می‌رفتند. این اتفاقات باید گفته شود والا موضوعات کلیشه‌ای که تلویزیون آنها را بازگو می‌کند، بارها زده شده است.

ناگفته‌های حاج قاسم روایت شود

کاگردان مستند «لعل بدخشان» یادآور شد: فکر می‌کنم بازگویی مسائلی که روی آن تاکید دارم به نفع برخی‌‌ها نیست. حاج قاسم در خانه کوچک زندگی می‌کرد. نصرت تابش از حاج قاسم عکسی گرفته که در صف نانوانی ایستاده است. مردم در پی بازگویی این چیزها هستند والا گریه کردن‌ها بارها گفته شده است.

وی با وخیم‌تر خواندن وضعیت سینما اظهار کرد: عملکرد سینما که دیگر قابل نقد نیست، چون در این یکسال کاری در رابطه با حاج قاسم نساخته است که بخواهم آن را نقد کنم، درصورتی‌که باید در یکسال حداقل 10 فیلم سینمایی درباره حاج قاسم ساخته می‌شد، هرچند این ایراد به سینماگران وارد نیست، چون کار در این حوزه نیاز به حمایت دولتی دارد، اما وقتی هیچ کمکی در این رابطه صورت نمی‌گیرد وضعیت آن چیزی می‌شود که امروز شاهدش هستیم.

وی در انتها تاکید کرد: تمام دغدغه امروز تلویزیون ساختن پایتخت است نه اینکه بخواهد کار درست و تاثیرگذار درباره حاج قاسم تولید کند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خواص آب هویج که از آن بی‌خبرید