کنگره آمریکا برای اولین بار رای به لغو وتوی ترامپ داد


کنگره آمریکا برای اولین بار رای به لغو وتوی ترامپ داد

کنگره آمریکا برای اولین بار در طول دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ رای به لغو وتوی او داد.

آفتاب‌‌نیوز :

رئیس جمهوری آمریکا مصوبه کنگره برای تامین بودجه ۷۴۰ میلیارد دلاری وزارت دفاع را وتو کرده بود. مجلس سنای ایالات متحده با ۸۱ رای موافق در برابر ۱۳ رای مخالف به لغو وتوی رئیس جمهوری علیه مصوبه تامین بودجه دفاعی رای داد. این رای‌گیری در جریان جلسه مجلس سنا که به طور استثنایی در اولین روز سال ۲۰۲۱ برگزار شد، صورت گرفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مجلس نمایندگان آمریکا نیز روز دوشنبه گذشته به لغو وتوی دونالد ترامپ علیه مصوبه تامین بودجه دفاعی رای داده بود. اکثریت سناتورهای جمهوریخواه نیز به همراه همکاران دموکرات خود به لغو وتوی دونالد ترامپ رای مثبت دادند.

دونالد ترامپ در طول دوران ریاست جمهوری خود ۹ مصوبه کنگره را وتو کرده اما این برای اولین بار است که اعضای کنگره با رای دو سومی خود موفق به لغو وتوی او می شوند. به این ترتیب مصوبه کنگره برای تامین بودجه ۷۴۰ میلیارد دلاری وزارت دفاع با وجود مخالفت دونالد ترامپ به اجرا در خواهد آمد.

همراهی اکثریت اعضای جمهوریخواه کنگره آمریکا با دموکرات ها برای لغو وتوی دونالد ترامپ در حالی روی داد که شکاف در حزب جمهوریخواه بر سر اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری روز سوم نوامبر (۱۳ آبان) افزایش یافته است. تصمیم یکی از سناتورهای جمهوریخواه برای اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در جلسه هفته آینده کنگره اعتراض برخی از هم حزبی‌های او در مجلس سنا را برانگیخته است.

رئیس جمهوری کنونی آمریکا که ۱۹ روز دیگر دوره ریاست جمهوری‌اش به پایان می‌رسد شکست خود در مقابل جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب این کشور را نپذیرفته است. او چند روز پیش از «رهبری ضعیف و خسته» حزب جمهوریخواه نیز انتقاد کرده بود.

شکاف‌ها در حزب جمهوریخواه به دنبال تبریک میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه در مجلس سنا به جو بایدن برای پیروزی در رای گیری کالج الکترال آغاز شد. دونالد ترامپ از مصوبه تامین بودجه دفاعی آمریکا به دلیل فراهم کردن امکان تغییر نام پایگاه‌های نظامی این کشور انتقاد کرده است. نام شماری از فرماندهان نظامی ایالت‌های جنوبی آمریکا در جریان جنگ داخلی بر روی برخی از پایگاه‌های نظامی ایالات متحده گذاشته شده است. فرماندهان نظامی ایالت‌های جنوبی در جریان جنگ داخلی آمریکا از برده‌داری دفاع می کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)