سرانه مصرف ماهی در استان سمنان نصف ایرانیان است


سرانه مصرف ماهی در استان سمنان نصف ایرانیان است

سمنان- ایرنا- مدیر امور آبزیان و شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: سرانه مصرف آبزیان در این استان سالانه 6 کیلوگرم به ازای هر نفر است در حالی که در کشور این عدد 12 تا 13 کیلوگرم عنوان می‌شود.

به گزارش ایرنا، بهرام فلاحی لیما روز شنبه به رسانه ها افزود: اقدامات آموزشی نقش مهمی در افزایش سرانه مصرف ماهی دارد و باید به صورت جدی برنامه‌ریزی شود.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف ماهی در استان سمنان پایین است گفت: میانگین سرانه مصرف آبزیان در دنیا بین ۲۱ تا ۲۲ کیلوگرم و در ایران بین ۱۲ تا ۱۳ کیلوگرم و در استان سمنان حدود ۶ کیلوگرم در سال به ازای هر نفر است.

مدیر امور آبزیان و شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان به اینکه ماهی به‌عنوان غذای سلامتی در دنیا مطرح است اضافه کرد: گوشت ماهی دارای مواد معدنی نظیر فسفر ،کلسیم، آهن ومنیزیم و فلوئورید و اسیدآمینه ضروری مثل لیزین ولوسین وارژنین است که بدن قادر به ساخت آنها نیست و در گوشت ماهی موجود است و با خوردن آن تأمین می‌شود.

فلاحی لیما افزود: آنچه ارزش غذایی ماهی را فوق‌العاده می‌کند نسبت جذب بالای پروتئین مرغوب آن است و ضریب هضمی پروتئین ماهی بالای ۹۶ درصد است.

وی گفت: ماهی دارای چربی امگا ۳ است که این چربی به‌عنوان چربی غیراشباع در جلوگیری از بیماری قلبی و عروقی نقش اساسی دارد و به‌عنوان شست‌وشودهنده رگهای خونی به حساب می‌آید و مانع گرفتگی سرخرگ ها و سایر بیماریهای قلبی و عروقی، و فشار خون می‌شود.

مدیر امور آبزیان و شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه با مصرف ۲ بار ماهی در هفته از بیماری قلبی و عروقی جلوگیری می‌شود افزود: مصرف ماهی با داشتن ویتامین‌های گروهای آ، ب، دی، ای و کا نقش مهمی در افزایش ایمنی بدن ایجاد می‌کند.

فلاحی لیما با اشاره به شیوع بیماری کرونا گفت: خوردن ماهی به خاطر ویتامین‌ها و مواد معدنی و سایر مواد مورد نیاز بدن سبب افزایش ایمنی بدن می‌شود و با افزایش ایمنی بدن در مقابل بیماری کرونا می‌تواند موثر باشد.

وی با بیان اینکه درصورت نبود ماهی تازه می‌توان از انواع آبزیان، ماهی بسته‌بندی‌شده، کنسرو ماهی و سایرفرآورده های ماهی استفاده کرد گفت: ماهی غذایی است که از زمانی که بچه ها شروع به غذاخوردن می‌کنند تا زمان کهنسالی به‌عنوان غذای سلامتی می توانند استفاده کنند.

مدیر امور آبزیان و شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: بر اساس تحقیقات، مصرف ماهی نقش مهمی در جلوگیری از بیماریهای آلزایمر و سایر بیماریها مانند سکته قلبی ومغزی و ارتروز دارد.

وی گفت از دلایل عمده سرانه پایین مصرف ماهی در کشور ناآشنایی با مزایای مصرف ماهی و تنوع غذایی با گوشت ماهی است که دراین ارتباط شیلات استان به برگزاری کلاسهای مختلف آموزش آشنایی با طبخ ماهی برای بانوان ادارات و کارمندان و دانش آموزان با همکاری مراکز بهداشتی و درمانی اقدام می‌کند.

مدیر امور آبزیان و شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان تصریح کرد: یکی از راه های اطلاع رسانی در خصوص فواید مصرف آبزیان توزیع سی دی و بروشور و سایر روشهای آموزشی، در ارتباط با مزایای مصرف آبزیان و آموزش آشنایی با تنوع پخت غذا با گوشت ماهی و سایر آبزیان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته