معرفی شرکت هواپیمایی آسمان


در این مطلب می خواهیم به معرفی شرکت هواپیمایی آسمان بپردازیم . شرکت هواپیمایی آسمان یکی از شرکت های فعال در زمینه حمل و نقل هوایی است که بیشتر از 30 سال سابقه فعالیت دارد .هواپیمایی آسمان با کد فرودگاهی یاتا EP در سال 1359 از ادغام چهار ایرلاین ایرتاکسی، پارس ایر، ایر سرویس و […]

در این مطلب می خواهیم به معرفی شرکت هواپیمایی آسمان بپردازیم . شرکت هواپیمایی آسمان یکی از شرکت های فعال در زمینه حمل و نقل هوایی است که بیشتر از ۳۰ سال سابقه فعالیت دارد .هواپیمایی آسمان با کد فرودگاهی یاتا EP در سال ۱۳۵۹ از ادغام چهار ایرلاین ایرتاکسی، پارس ایر، ایر سرویس و هور آسمان تشکیل شد و با تاکید بر پرواز به مناطق محروم فعالیتش را آغاز کرد. سیاست کاری این ایرلاین بر استفاده از هواپیماهای مسافربری کوچک متمرکز بوده و بخش اعظم ناوگان هوایی آسمان را هواپیماهای فوکر ۱۰۰ تشکیل می دهند. این شرکت هواپیمایی در سال ۱۳۸۱ به سازمان بازنشستگی کشوری واگذار شد.

معرفی شرکت هواپیمایی آسمان

از آن زمان روند رشد و توسعه این هواپیمایی سرعت گرفت و در سه سال اخیرهواپیماهای بوئینگ ۳۲۰ و بوئینگ ۷۳۷ را به ناوگان هوایی خود اضافه کرده است. در حال حاضر هواپیمایی آسمان ۳۳ فروند هواپیما دارد و به ۴۰ مقصد داخلی و ۱۳ مقصد خارجی پرواز مستقیم دارد. در سال ۱۳۹۶ هواپیمایی آسمان ا زنظر تعداد پرواز داخلی رتبه اول را در بین ایرلاین های داخلی را کسب کرده است.

معرفی شرکت هواپیمایی آسمان

واگذاری شرکت هواپیمایی آسمان

واگذاری شرکت هواپیمایی آسمان به صندوق بازنشستگی کشوری باعث شده تا آهنگ رشد و توسعه این شرکت فزونی یابد. از بدو تاسیس شرکت آسمان تا کنون ۲ شاخص برای آن بسیار مهم بوده، توسعه ناوگان و توسعه توانمندی‌های فنی. به خاطر دستیابی بهتر به این ۲ شاخص فعالیت‌های بسیار زیادی انجام شده، مثلا آسمان طی ۳ سال اخیر مشغول خرید هوواپیماهای غول پیکر ایرباس ۳۲۰ و بوئینگ ۷۳۷ بوده است و تا سال ۱۳۹۷ تنها کاربر هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ مسافربری (با میانگین سنی ۳۷.۵ سال) بود. از دیگر اقدامات مهم این‌ شرکت دستیابی به عضویت در مجامع معتبر هواپیمایی مثل یاتا ، نرخ صعودی جابجایی مسافر، گسترش شبکه پروازی، جذب و آموزش نیروی متخصص، ساخت آشیانه‌ها و کارگاه‌های متعدد مهندسی تعمیرات و دریافت گواهینامه‌های بین‌المللی از سازمان‌های معتبر هواپیمایی می‌باشد.
هواپیمایی آسمان مانند دیگر هواپیمایی‌های جهان به امنیت پرواز خود اهمیت می‌دهد، به‌خاطر این شعار این شرکت (ما امنیت شما را در آسمان تضمین می‌کنیم) می‌باشد و از این‌رو با ایجاد سیستم مدیریت ایمنی که اس.ام.اس خوانده می‌شود آخرین روش‌های جهانی ایمنی را به‌کار برده است. در حال حاضر هواپیمایی آسمان ۳۳ فروند هواپیما دارد و به ۴۰ مقصد داخلی و ۱۳ مقصد خارجی پرواز مستقیم دارد. جالب است بدانید هواپیمایی آسمان در سال ۱۳۹۶ رتبه اول را از نظر تعداد پرواز داخلی در بین ایرلاین‌های داخل کشور کسب کرد.

معرفی شرکت هواپیمایی آسمان

لوگوی شرکت هواپیمایی آسمان

لوگوی هواپیمایی آسمان برگرفته از پرنده‌ای (درنا) در حال پرواز است که البته استفاده از چنین نمادی برای شرکتی هواپیمایی دور از انتظار نیست. شرکت هواپیمایی آسمان در سال ۱۳۵۹ از ادغام چهار شرکت هوایی ایر تاکسی، پارس ایر، ایر سرویس و هور آسمان بوجود آمد. از سال ۱۳۸۱ این شرکت به سازمان بازنشستگی کشوری واگذار شده است. سیاست این شرکت به‌گونه‌ای است که از ابتدا استفاده از هواپیماهای کوچک را بیشتر مد نظر داشته، به‌همین دلیل بیشتر ناوگان این شرکت را هواپیماهای فوکر ۱۰۰ تشکیل می‌دهند. آسمان همین‌طور برای پوشش بهتر شبکه پروازی خود، ۳ مرکز پروازی در شهر‌های تهران، شیراز و مشهد دایر کرده است. هر کدام از ۳ مرکز خدمه پروازی و آشیانه‌های تعمیر و نگه‌داری مستقل دارند که باعث می‌شود ضمن جذب و آموزش نیروی بومی متخصص، در پرواز‌های روزانه استقلال کافی داشته باشند.

معرفی شرکت هواپیمایی آسمان

امضای توافقنامه خرید شرکت هوایی آسمان با شرکت بوئینگ

یکی از اتفاقات لازم به ذکری که برای ناوگان هواپیمایی آسمان افتاده و در این مطلب نیاز به ذکر آن است؛ توافق این شرکت با شرکت بوئینگ است. پس از برجام و لغو تحریم های هوایی ایرلاین های داخلی درصدد خرید هواپیماهای نو و جایگزین کردن آن ها با هواپیماهای قدیمی خود برآمدند. شرکت هواپیمایی آسمان نیز به منظور گسترش و توسعه ناوگان هوایی خود در فروردین ۱۳۹۶ سفارش حداقل ۳۰ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ را به شرکت بوئینگ ارائه داد.این قرارداد خرید ارزشی به مبلغ ۳ میلیارد دلار دارد و امکان افزایش آن تا ۳۰ فروند دیگر نیز وجود دارد. همچنین هواپیمایی آسمان در حال مذاکره با شرکت میتسوبیشی ژاپن است و قصد خرید چندین فروند هواپیمای MRJ از آن شرکت را دارد.

ناوگان شرکت هواپیمایی آسمان

هواپیمایی آسمان در حال حاضر دارای ۳۳ فروند هواپیما می‌باشد که در ادامه با تعدادی از مدل‌های مختلفی از هواپیماهای این ناوگان آشنا می‌شویم:

۱. ایرباس A340 هواپیمایی آسمان

ایرباس A340 یک هواپیمای مسافربری پهن‌پیکر و چهار موتوره ساخت شرکت ایرباس است. کاربرد اصلی این هواپیما جابجایی تعداد زیادی مسافر در مسافت‌های طولانی است.ساخت ایرباس A340 از سال ۱۹۸۷ آغاز شد و اولین پرواز آن در ۳ آبان ۱۳۷۰ (۲۵ اکتبر ۱۹۹۱) انجام شد. طراحی و ساخت این هواپیما همزمان با ایرباس A330 انجام شد. شرکت هواپیمایی آسمان هواپیمای A340 خود را با شماره سریال ساخت ۲ در تاریخ ۱۹/۱۲/۲۰۱۱ از شرکت ایرباس خریداری کرد. در حال حاضر یک عدد از این مدل هواپیما با ظرفیت ۲۳۰ مسافر در حال خدمت رسانی در هواپیمایی آسمان است.

۲. ATR 72 هواپیمایی آسمان

هواپیما ۲ موتوره توربو‌پراب کوتاه برد منطقه‌ای است که توسط شرکت هواپیما‌سازی فرانسوی_ایتالیایی ATR ایتالیایی ATR تولید می‌شود. از این هواپیما معمولا برای حمل ونقل منطقه‌ای توسط شرکت‌های مسافربری استفاده می‌شود اما به عنوان هواپیمای اختصاصی (شرکتها یا موسسات)، باری و گشت دریایی هم استفاده شده است. هواپیمایی آسمان اکنون دارای ۴ فروند عملیاتی از نوع‌های ATR 72_212 و ATR 72_500 می‌باشد.

۳. بوئینگ ۷۲۷ هواپیمایی آسمان

بوئینگ ۷۲۷ هواپیمای جت مسافربری بزرگی است که شرکت بوئینگ بوئینگ از سال ۱۹۶۳ می‌ساخت. این هواپیما بسیار موفق و محبوب بود و بسیاری از شرکت‌های هوایی چند فروند از آن را در ناوگان هوائی خود داشتند. ۷۲۷ هنوز در برخی از شرکت‌ها به‌کار می‌رود. ۷۲۷ از آخرین هواپیماهایی است که نیاز به مهندس پرواز دارد، در حالی‌که در بیشتر هواپیماهای مسافری امروز وظایف مهندس پرواز را سیستم‌های کامپیوتری انجام می‌دهند. پس از انقلاب، شرکت هواپیمایی آسمان در سال ۱۳۷۳ موفق به خرید چهار فروند بوئینگ ۷۲۷ سری ۲۲۸ (ساخت سال ۱۹۸۰ میلادی) از طریق یک شرکت واسطه در اروپا شد. شرکت هواپیمایی آسمان، آخرین کاربر این هواپیما در ایران بود. آخرین پرواز ۷۲۷ در ایران در ۲۴ دی ۱۳۹۷ در مسیر تهران – زاهدان انجام شد.

۴. بوئینگ ۷۳۷ هواپیمایی آسمان

بوئینگ ۷۳۷ معروف به بچه بوئینگ، یک هواپیمای مسافربری باریک پیکر و تک راهرو ساخته شرکت بوئینگ کشور آمریکا است. طراحی این هواپیما از ۱۱ مه ۱۹۶۴ آغاز شد و نخستین بار در ۹ آوریل سال۱۹۶۷ به پرواز درآمد. در حال حاضر شرکت هواپیمایی آسمان دارای ۲ فروند بوئینگ ۷۳۷ می‌باشد که ظرفیت هر کدام از آنها ۱۵۰ نفر است.

معرفی شرکت هواپیمایی آسمان

مسیر‌های پروازی هواپیمایی آسمان

در حال حاضر شرکت هواپیمایی آسمان گسترده ترین شبکه مسافرت‌های هوایی داخلی را دارد که مسیرهای آن عبارتنداز:
اراک – اردبیل – ارومیه – اصفهان – اهواز – ایلام – آبادان – بنجورد – بم – بندرعباس – بندر لنگه – بوشهر – بیرجند – پارس آباد – تبریز – تهران – چابهار – عسلویه – خوی دزفول – رامسر – رشت – زابل – زاهدان – زنجان – ساری – سبزوار – سنندج – سیرجان – شاهرود – شهرکرد – شیراز – طبس – قشم – کرمان – کرمانشاه – کیش – گرگان – لار – لامرد – مشهد – نوشهر – همدان – یاسوج – یزد
برای اطلاع دقیق‌تر در مورد ساعت پرواز و ظرفیت مسافر و … می‌توانید به سایت شرکت هواپیمایی آسمان رجوع کنید.
همچنین این شرکت پرواز‌های خارجی را هم بر عهده دارد که شامل پرواز به مقاصد زیر است:
تهران – ایروان، ارومیه – استانبول، مشهد – دوشنبه، شیراز – مسقط، زاهدان – دوبی، لامرد – دوبی، اهواز – کویت، آبادان – کویت.

کلاس های پروازی هواپیمایی آسمان

هواپیمایی آسمان در هواپیماهای فعلی تنها کلاس پروازی اکونومی را فراهم کرده است. در این کلاس پروازی صندلی‌های راحتی عادی و وعده غذایی رایگان در اختیار مسافران قرار می‌گیرد. چیزی که مهم است این است که این ایرلاین بیشتر تمرکز کاری خود را بر پرواز‌های داخلی گذاشته و این موضوع باعث شده که بیشتر اطلاعات و موارد مهم آن به بخش حمل بار مسافران مربوط باشد که اطلاعات کامل آن را آوردیم، به همین دلیل هر آنچه که لازم است را نام بردیم. ۲۰ مهر ۱۳۷۳ (۱۲ اکتبر ۱۹۹۴)، سقوط پرواز ۷۴۶ آسمان. هواپیمای فوکر ۲۸ آسمان که در مسیر اصفهان-تهران در حال حرکت بود به علت نقص فنی از کنترل خارج و به ارتفاعات کرکس برخورد کرد. در این حادثه ۵۹ مسافر و ۷ خدمه کشته شدند. در ۲ شهریور ۱۳۸۷، پرواز شماره ۶۸۹۵ هواپیمایی آیتک ایر (هواپیمای بوئینگ ۲۰۰-۷۳۷ که متعلق به شرکت ایتک ایر بود برای هواپیمایی آسمان مسافر جابجا می‌کرد) از بیشکک عازم تهران بود، لحظاتی پس از پرواز در نزدیکی بیشکک سقوط کرد و ۶۸ نفر از مسافران آن کشته شدند. سازمان هوایی کشور بعد از این حوادث تلخ اعلام کرد که تمام هواپیماهای مدل ATR 500 و ۲۰۰ را به علت نقص اساسی که داشتند از ناوگان هوایی این شرکت خارج کرده، این موضوع باعث شد که شرکت هواپیمایی آسمان بیش از دیگر ایرلاین‌ها در جهت ارتقای ایمنی پرواز و تعویض ناوگان هوایی خود بکوشد، که نتیجه آن این است که امروزه می‌توان با اطمینان خاطر نشان کرد که این شرکت از نظر امنیت و جدید بودن ناوگان هوایی در ایران یکی از بهترین‌ها می‌باشد، همچنین اولین شرکتی بود که اقدام به خرید ابرغول‌های بوئینگ کرد که در نوع خود بی‌نظیر بود، و همچنین گواهینامه‌های امنیت پرواز این شرکت بسیار معتبر بوده و کاملا قابل استناد از سوی دیگر ایرلاین‌ها است. در نهایت چیزی که راجع به این شرکت مهم است این است که برای پرواز‌های داخلی یکی از بهترین گزینه‌ها بوده چه از نظر قیمت و چه از نظر امنیت. امید بخش است که این شرکت توانسته تقزیبا در تمام مراکز استان‌ها ناوگانی هوایی با کادر پروازی ویژه و بومی همان‌جا راه اندازی کند که نوعی خاص بودن این شرکت را می‌رساند.

معرفی شرکت هواپیمایی آسمان

کیترینگ هواپیمایی آسمان

هواپیمایی آسمان همواره نهایت تلاش خود را جهت رفاه و آسایش مسافران انجام می دهد. در همین راستا کیترینگ این ایرلاین دارای بهترین تجهیزات و بالاترین کیفیت است. کیترینگ هواپیمایی آسمان موفق به اخذ کلیه استانداردهای لازم که سازمان بهداشت جهانی، تجارت جهانی و اتحادیه اروپا برای تضمین کیفیت کیترینگ ها وضع کرده اند شده است. کیترینگ این ایرلاین در حال حاضر تصمیم دارد انواع غذاهای رژیمی و منوی غذای کودک و انتخاب غذا توسط مسافر را نیز به لیست خدماتش اضافه کند.

قوانین هواپیمایی آسمان

هر شرکت هواپیمای قوانین خاص و مربوط به خودش را دارد که در تمامی ابعاد آن تاثیرگذار است. کیفیت هواپیمایی آسمان هم هلاوه بر خدمات و هواپیماهای مختلفش با قوانینش نیز مورد تعیین سطح قرار می گیرد. ما در ادامه می خواهیم برای شما قوانین این شرکت را به تفکیک برای شما مورد بررسی قرار دهیم.

مسافرانی که بلیط هواپیمایی آسمان را خریداری کرده اند در پروازهای داخلی ۲ ساعت و در پروازهای خارجی ۳ ساعت زودتر از زمان پرواز باید در فرودگاه حضور داشته باشند. گیت های پرواز این ایرلاین چهل و پنج دقیقه قبل از پرواز خارجی و سی دقیقه قبل از پرواز داخلی بسته خواهد شد. افرادی که دارای بیماری خاص هستند، افرادی که در حال سفر پزشکی هستند و در کل، افرادی که به دلیل وضعیت سلامتی شان نیاز به همراه دارند می بایست برای انجام سفر هوایی مجوز پزشکی دریافت کنند.

مقررات حمل بار شرکت هوایی آسمان

شرکت هواپیمایی آسمان نیز مثل سایر ایرلاین های معتبر قوانین مشخصی برای حمل بار دارد. هر مسافر مجاز است یک ساک دستی به وزن حداکثر ۵ کیلوگرم (پرواز عادی) با خود به داخل کابین هواپیما ببرد. حداکثر ابعاد برای ساک ۶۵ سانتیمتر طول، ۴۵ سانتیمتر عرض و ۲۵ سانتیمتر ارتفاع است. تنها وسایل و لوازم شخصی مثل کیف پول، مدارک و اشیاء باارزش را می توان با خود به داخل کابین برد.ورود اشیاء تیز و برنده مثل چاقو، قیچی، تیغ و … به داخل کابین ممنوع است. همچنین در مورد مایعات و محصولاتی که در داخل تیوب قرار دارند نیز محدودیت هایی وجود دارد. حجم این گونه محصولات نباید بیشتر از ۱۰۰ میلی لیتر باشد. ورود مواد غذایی اسیدی مثل سرکه و آبلیمو، مواد غذایی یخ زده، مواد غذایی چسبنده مثل عسل، مربا و خرما به داخل کابین هواپیما ممنوع است.

اقلام غیر مجاز در پروازهای این شرکت چه چیزهایی هستند؟

حمل کالاهایی که خطرآفرین هستند و احتمال آسیب زدن به جان و مال مسافران را دارند به داخل هواپیما ممنوع است. در صورتی که چنین وسایلی با خود دارید لازم است طبق دستورالعمل سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) و انجمن شرکت های هواپیمایی (یاتا) رفتار کنید. بر اساس موارد ی که در وب سایت این شرکت آورده شده؛ اقلام و کالاهای غیرمجاز عبارتند از: مواد اسیدی مثل سرکه و آبلیمو، مواد رادیواکتیو، کبریت و فندک، مواد منفجره و ادوات آتش بازی، گاز بوتان، نفت و بنزین، آهن آلات، مواد شیمیایی سمی و…
در صورتی که کالای شکستنی با خود حمل می کنید لازم هنگام تحویل بار به مسئول کانتر اطلاع دهید تا برچسب مناسب اشیاء شکستنی روی بار نصب شود. در غیر اینصورت هواپیمایی آسمان مسئولیتی در قبال آسیب های احتمالی به عهده نخواهد گرفت. هواپیمایی آسمان برای حفظ امنیت جان و مال مسافران توصیه می کند به هیچ وقت بار و چمدان سایر مسافران را قبول نکنند. در این صورت، مسئولیت آن بار با شخص پذیرنده خواهد بود.

آدرس دفتر مرکزی هواپیمایی آسمان

آدرس: تهران- کیلومتر ۲ جاده مخصوص کرج – هواپیمایی آسمان
تلفن: ۶۱۱۰۱
فکس: ۶۱۱۰۱

معرفی شرکت هواپیمایی آسمان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در