پلمب 30 صنعت آلاینده و اعمال قانون 6 هزار وسیله نقلیه در اصفهان


پلمب 30 صنعت آلاینده و اعمال قانون 6 هزار وسیله نقلیه در اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از ورود دادستان های شهرستان ها به مسئله آلودگی هوا و برخورد سریع و قاطع با هرگونه اقدامی خبر داد که منجر به افزایش آلودگی هوا می شود و گفت: طی 10 روز اخیر و همزمان با تشدید وضعیت آلودگی هوای اصفهان، 30 صنعت آلاینده پلمب و 6 هزار خودرو و موتورسیکلت آلاینده اعمال قانون شده اند.

منصور شیشه فروش در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به آلودگی هوا در بیشتر کلانشهرهای کشور در روزهای اخیر، اظهار کرد: در اصفهان آلودگی هوا تشدید شده و با نفوذ توده هوای سرد و بسیار سنگینی مواجه شده ایم که از هفته گذشته بر روی استان استقرار یافته و پیش بینی می‌شود تا اواسط هفته آینده ادامه پیدا کند.

وی علت اصلی آلودگی هوای اصفهان را پدیده وارونگی دما و جابجایی هوا، ریزش هوای سرد و سنگین و مه آلودگی، کم بارشی و شرایط ابرناکی برشمرد که باعث می شود غلظت آلاینده ها بیشتر نمود پیدا کند و افزود: حدود ۲۰ روز است بارشی در اصفهان نداشته ایم و جو مطلقا پایدار بوده، همین موضوع باعث شده آلاینده هایی که از منابع ثابت و سیار منتشر می شود بر روی شهرهای بزرگ و صنعتی مثل اصفهان ساکن شده و کیفیت هوا را کاهش دهد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه در این شرایط جلوی پدیده های جوی را نمی توان گرفت، اما باید انتشار آلاینده ها را کاهش دهیم، گفت: کارگروه هماهنگی شرایط اضطرار آلودگی هوا دستورالعمل هایی در این شرایط ابلاغ کرده که از جمله کاهش فعالیت صنایعی است که در لیست آلاینده ها قرار دارند.

وی با اشاره به شناسایی ۴۲۰ صنعت آلاینده در محدوده منطقه مرکزی اصفهان، خاطرنشان کرد: شهرهایی که پتانسیل آلایندگی از نظر جمعیت و استقرار صنایع آلاینده را دارند شناسایی شده اند و شامل اصفهان و شهرهای اطراف یعنی مبارکه، لنجان، برخوار، شاهین شهر، خمینی شهر، فلاورجان و نجف آباد و نیز کاشان و آران و بیدگل است. در مجموع ۸ شهرستان در منطقه مرکزی و ۲ شهرستان در شمال استان متاثر از شرایط آلایندگی است.

شیشه فروش با تاکید براینکه اقدامات صورت گرفته منجر به توقف در انباشت آلاینده ها و پیشگیری از انتشار بیشتر آلاینده ها می شود، گفت: در شرایط فعلی بر کاهش فعالیت صنایع آلاینده و توقف فعالیت کوره های گچ، آجر، معادن و واحدهای تولید زغال که قبلا شناسایی شده تاکید شده است، به شهرداری ها نیز اعلام شده هرگونه عملیات عمرانی که منجر به تولید گرد و غبار شود ممنوع است، پلیس راهور موظف به اعمال قانون خودروها و موتورسیکلت های دودزا و اجرای طرح زوج و فرد شده و شرکت پخش فرآورده های نفتی نیز موظف به ارائه سوخت پاک در تمام جایگاه های سوخت استان شده است.

وی با تاکید بر ضرورت ارائه خدمات شهرداری ها و ادارات در بستر الکترونیک به منظور کاهش ترددهای شهری و جلوگیری از آلودگی هوا، افزود: مصرف بهینه انرژی و اصلاح و بازسازی موتورخانه ها نیز باید در دستور کار بخش های مختلف خانگی، اداری و تجاری قرار گیرد. همچنین شهرداری اصفهان باید تا پایان سال، هزار دستگاه موتورسیکلت برقی را جایگزین موتورهای بنزینی کند و سال آینده نیز ۱۰ هزار موتورسیکلت برقی را وارد ناوگان کند. افزایش محدوده ترافیکی و اجرای رینگ چهارم ترافیکی، نوسازی و بهسازی ناوگان اتوبوسرانی و اضافه کردن مینی بوس و ون به ناوگان حمل و نقل عمومی از دیگر اقداماتی است که باید در دستور کار شهرداری قرار گیرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از ورود دادستان های شهرستان ها به مسئله آلودگی هوا و برخورد سریع و قاطع با هرگونه اقدامی خبر داد که منجر به افزایش آلودگی هوا می شود.

وی با اشاره به اینکه براساس قانون هوای پاک، اداره کل حفاظت محیط زیست در استان باید به صورت مستمر و جدی بر فعالیت واحدهای آلاینده نظارت داشته باشد، گفت: قوه قضائیه به اداره کل حفاظت محیط زیست این اختیار را داده که با صنایع آلاینده برخورد و نسبت به پلمب آنها اقدام کند.

شیشه فروش با تاکید براینکه تا این لحظه اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گزارشی مبنی بر مصرف مازوت در محدوده های شهری و نیروگاه ها اعلام نکرده است، تصریح کرد: محور پیگیری قانون هوای پاک در استان اداره کل حفاظت محیط زیست است که باید از انتشار آلودگی ها جلوگیری کند، در حالی که تا این لحظه گزارشی از این اداره کل مبنی بر استفاده از مازوت دریافت نکرده ایم.

وی خاطرنشان کرد: مرجع رسمی در مورد آلودگی هوا اداره کل حفاظت محیط زیست است، مثل کرونا که مرجع رسمی آمار دانشگاه علوم پزشکی بود، بنابراین به عنوان مدیر بحران استان اعلام می کنم تنها آمار و گزارش هایی که اداره کل حفاظت از محیط زیست اعلام کند مستند است، چون این اداره کل مسئول حفاظت از محیط زیست است و قانون هم مسئولیت را به عهده آن قرار داده تا در این زمینه نظارت و برخورد لازم را داشته باشد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اعلام کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان از ۳۰ مورد پلمب و برخورد جدی با صنایع آلاینده طی ۱۰ روز اخیر خبر داد و پلیس راهور نیز طی این مدت ۶ هزار خودرو و موتورسیکلت دودزا را اعمال قانون کرده است.

وی آخرین حلقه مقابله با آلودگی هوا را مشارکت مردم دانست و گفت: همانگونه که مردم در بحران کرونا کمک کردند و امروز در وضعیت زرد قرار گرفته ایم، در بحران آلودگی هوا نیز باید کمک کنند جلوی انتشار بیشتر آلاینده ها را بگیریم.

شیشه فروش با اشاره به ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار مشترک گاز در استان که در بخش های صنعتی، تجاری، اداری و خانگی گاز مصرف می کنند، تصریح کرد: با ۱۰ درصد صرفه جویی در مصرف گاز و همچنین مصرف برق از سوی هر مشترک می توانیم از تشدید آلودگی هوا پیشگیری کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خواستار مشارکت همه بخش ها در این ۱۰ روز برای توقف در انباشت آلاینده ها و پیشگیری از انتشار بیشتر آلاینده ها برای گذر از این شرایط شد و خاطرنشان کرد: در صورت درخواست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای تعطیلی به دلیل شرایط آلودگی هوا، این درخواست در کارگروه هماهنگی شرایط اضطرار آلودگی هوا مطرح شد و به وزارت کشور ارسال می شود تا در صورت تایید، اعلام شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مدل کیک جشن الفبا کلاس اول