خودشفقتی، از شما مدیر بهتری می‌سازد


روان‌شناسان معتقدند، شفقت به معنای توجه به رنج و تلاش برای کاهش آن است. این نکته به این معناست که برای تجربه شفقت، نخست باید وجود «درد» را تصدیق کنید.

خودشفقتی، از شما مدیر بهتری می‌سازد
زمانی که حال‌تان خوب نیست و در شرایط سخت و پرفشار برای تصمیم‌گیری قرار دارید نداشتن اعتماد به نفس و ترس می‌تواند شما را فلج کند. شما در شرایط عدم اطمینان و اختلال نیاز به شفافیت ذهنی، تعادل عاطفی، شکیبایی و چشم‌انداز دارید.
در این شرایط باید از شک و تردید به خود و از فلج شدن به سمت شفافیت ذهنی حرکت کنید. شما نیاز به یک حالت ذهنی پذیرا بدون جانبداری دارید که آن خودشفقتی (self-compassion) است. تحقیقات نشان می‌دهد خود شفقتی باعث افزایش هوش هیجانی، انعطاف‌پذیری و تمامیت می‌شود. در ادامه به توضیح و تمرین‌هایی در این زمینه می‌پردازیم:

روان‌شناسان معتقدند، شفقت به معنای توجه به رنج و تلاش برای کاهش آن است. این نکته به این معناست که برای تجربه شفقت، نخست باید وجود «درد» را تصدیق کنید.
خودشفقتی را این‌گونه تعریف می‌کنند: شفاف بودن و همراه شدن با رنج‌های خود، تجربه حس مراقبت و مهربانی نسبت به خود، اتخاذ نگرش غیرقضاوتی و همراه با درک و فهم نسبت به بی‌کفایتی‌ها و شکست‌های خود و تشخیص اینکه تجربه فرد بخشی از تجربه بشری است.

خودشفقتی از شما رهبر سازمانی بهتری می‌سازد
تعداد مطالعات در زمینه خود شفقتی طی ۱۵ سال گذشته به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته است و همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهند که مزایای آن با چند مهارت رهبری سازمانی همسو است.

۱- هوش هیجانی: مطالعات نشان می‌دهند افراد خود‌شفقت دارای سطح بالایی از هوش هیجانی هستند و در شرایط دشوار بهتر می‌توانند آرامش خود را حفظ کنند و تمایل بیشتری به خوش‌بینی و شادی دارند.

۲- انعطاف‌پذیری: افراد خود‌شفقت همانند دیگر افراد دارای استاندارد‌ها و چارچوب‌های قوی در زندگی هستند، اما خودشفقتی به آن‌ها کمک می‌کند در شرایطی که استانداردهای‌شان به هم می‌ریزد، حداقل رفتار‌های غیرمولد را بروز دهند و به سرعت به سمت مولد بودن حرکت کنند.

۳- رشد ذهنی: افراد خود‌شفقت نسبت به رشد شخصی تمایل بیشتری دارند و به جای اجتناب از چالش‌ها برای رسیدن به اهداف خود، برنامه‌ریزی می‌کنند.

۴- تمامیت: تحقیقات نشان می‌دهد که رابطه قوی بین خود شفقتی با وظیفه شناسی و پاسخگویی وجود دارد و خود شفقتی رهبران را قادر می‌سازد حتی در تصمیم‌گیری‌های دشوار، با مسوولیت و اخلاق رفتار کنند.

همان‌طور که استاد روان‌شناسی سرنا چین می‌گوید: بین خود‌شفقتی و شفقت نسبت به دیگران ارتباط وجود دارد. مهربان بودن و عدم قضاوت نسبت به خود، عملی خوب برای رفتار دلسوزانه با دیگران است. رهبران سازمانی با دلسوزی برای خود و دیگران اعتماد و ایمنی روانی ایجاد می‌کنند و این موضوع سبب مشارکت بالا و عملکرد پایدار در تیم‌های کاری و سازمان‌ها می‌شود.

چگونه ظرفیت خود‌شفقتی را ایجاد کنیم: پذیرفتن و در آغوش کشیدن خود، اولین قدم برای خود دلسوزی است.
خودشفقتی، از شما مدیر بهتری می‌سازد
*در لحظه تمرین کنید: بهترین زمان برای یک تمرین ۵ تا ۲۰ ثانیه‌ای در طی یک روز، می‌تواند قبل از شروع جلسه، هنگام نشستن پشت میز کار، آشپزخانه یا طی یک مکث کوتاه برای پاسخ دادن به ایمیل‌ها باشد.

* ذهن‌آگاهی: ذهن‌آگاهی شامل هدفمندی، قضاوت نکردن و تمرکز بر زمان حال است. ارتباط بین ذهن‌آگاهی و شفقت این‌گونه توصیف می‌شود که ذهن‌آگاهی بیـان می‌کند: «درد را احساس کن» و شفـقت به خود می‌گویــد «در زمان درد خودت را تسلی بده.» با آگاهی از احساسات خود، اما تحت‌تاثیر قرار نگرفتن آن‌ها می‌توانید با وضوح و خرد بیشتری تصمیم‌گیری کنید.

* تجربه مشترک بشری: «من تنها نیستم.» ما همگی در پیوند نزدیک با هم هستیم و در نظر گرفتن خودمان جدا از دیگران اشتباه است.

تشخیص اینکه شما تنها نیستید از آسایش و ارتباط صحیح شما با دیگران حفاظت می‌کند و همچنین به شما در زمان تصمیم‌گیری کمک می‌کند تا افراد متاثر از تصمیمات خود را نیز در نظر بگیرید. ما علاوه بر قضاوت کردن خود و انتقاد از رفتارهای‌مان، نسبت به دیگران نیز از همین شیوه استفاده می‌کنیم.
بسیاری از مشکلات در روابط میان فردی به این خاطر ایجاد می‌شود که ما، به‌رفتار دیگران، بدون در نظر گرفتن دلایل آن توجه می‌کنیم.
مهم‌ترین نکته‌ای که دیدگاه شفقت، نسبت به روابط بین فردی دارد، توجه به رنجی است که در پشت هر یک از رفتار‌های اطرافیان ما وجود دارد. شفقت نسبت به دیگران، به این معناست که رنج پنهان در رفتار دیگران را ببینید و نسبت به آن واکنش نشان دهید.
خودشفقتی، از شما مدیر بهتری می‌سازد
*دوباره مغزتان را سیم‌کشی کنید: تحقیقات در زمینه انعطاف‌پذیری عصبی نشان می‌دهد که ساختار و عملکرد مغز با توجه به تفکر به موضوعات مورد علاقه شما تغییر می‌کند. زیرا مغز تمایل دارد موضوعات مورد توجه شما را تبدیل به عادات روزانه کند تا انرژی کمتری صرف آن کند.
شما با اختصاص زمان منظم برای مراقبه خود شفقتی، ذهن را آموزش می‌دهید که ظرفیت خود مهربانی را ایجاد کند. با ایجاد این ظرفیت، شما می‌توانید در شرایط دشوار پاسخ‌های ساده‌تری از ذهن‌تان دریافت کنید.

* ذهنیت خود را تغییر دهید: شما باید ذهنیت‌تان را درخصوص شکست و چالش تغییر دهید و با تمرین نوشتن، آن را به سمت خود‌شفقتی هدایت کنید.
در خودشفقتی تاکید بر ارتباط و پیوند میان انسان‌ها است نه جدا دانستن خود از دیگران. درحالی‌که عزت‌نفس مبتنی بر مقایسه خود با دیگران است و به ارزیابی مثبتی که از خودمان داریم وابسته است و افزایش عزت نفس می‌تواند سبب خودشیفتگی، تعصب و قلدری شود.

این تمرین نوشتاری را تمرین کنید تا به این ترتیب ذهنیت خود را تغییر دهید. شما می‌توانید از طریق صدای دلسوز درونی خود نامه‌ای تشویقی برای خودتان تهیه کنید و به سوالات زیر پاسخ دهید:

۱- مشاور داخلی شما در مورد چالش‌های پیش رو چه می‌گوید؟
۲- آن‌ها چه پیشنهاد‌هایی به شما می‌دهند و چگونه تشویق‌تان می‌کنند؟
۳- به دوستی که با چنین شرایطی دست و پنجه نرم می‌کند چه می‌گوید؟

ما با دنیایی روبه‌رو هستیم که بیش از هر زمان دیگری نامشخص است، ما در سازمان‌ها به رهبرانی نیاز داریم که به‌دنبال انسانیت مشترک با کارمندان، مشتریان و سهامداران خود هستند. به رهبرانی نیاز داریم که دیگران را به هم متصل کنند و از این طریق مهربانی رانسبت به خود شروع کنند.
منبع:hbr
مترجم: زینب هاشمی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه موفقیت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لیست قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا امروز 9 فروردین 1403