رییسی به من گفت در انتخابات کاندیدا نمی شوم/ امام ورود نظامی‌ها را به ریاست جمهوری منع نکردند/ تعدادی از کاندیداهای ریاست جمهوری را باید صادر کنیم/ ما در مجلس به ارتوپد نیاز نداریم


رییسی به من گفت در انتخابات کاندیدا نمی شوم/ امام ورود نظامی‌ها را به ریاست جمهوری منع نکردند/ تعدادی از کاندیداهای ریاست جمهوری را باید صادر کنیم/ ما در مجلس به ارتوپد نیاز نداریم

دبیرکل حزب جامعه اسلامی مهندسین گفت: امروز تعداد زیادی پزشک خوب و متعهد در مجلس داریم که فوق تخصص های متعددی دارند ولی ما در مجلس به ارتوپد نیاز نداریم. ما در مجلس کسی را می خواهیم که بتواند اقتصاد سلامت را مدیریت کند.

به گزارش برنا، «محمدرضا باهنر»، دبیرکل حزب جامعه اسلامی مهندسین، برخلاف نظر بسیاری از سیاسیون که تاکید دارند امام خمینی (ره) به طور خاص بر عدم حضور نظامی ها تاکید کردند، معتقد است اینکه، «امام فرموده اند نظامیان وارد سیاست نشوند به این معنا نیست که نظامیان رییس جمهور نشوند.» با هنر در همین باب و بررسی ابعاد حضور نظامی ها در انتخابات 1400 و پیش بینی بازار انتخاباتی در قرن پیش رو با خبرنگار سیاسی برنا به گفت و گو پرداخته که در ادامه می‌خوانید.

نمایندگان در هشت ماه اول سرحال هستند بعد می بینند مجلس معجزه گر نیست

- هر چه به زمان انتخابات نزدیکتر می شویم بحث ها و چالش ها بیشتر می شود، قبلا گفته بودید که باید کنترلی بر مجلس یازدهم باشد چون نمایندگان چندان به توصیه ها گوش نمی دهند امروز و با گذشت حدود هفت ماه از شروع به کار نمایندگان در این دوره، دیدگاه شما در خصوص عملکرد مجلس یازدهم چیست؟

مجلس فارغ از اینکه مجلس چندم باشد خود ساختاری دارد و بعد از تاسیس هر مجلسی باید چند ماه وقت صرف شود تا مجلس خود را پیدا کند. این وضعیت از چند جهت است ابتدا اینکه وضعیت ریاست مجلس و هیات رییسه و مجامع و ناظرین و کمیسیون ها باید تعیین تکلیف شود. چند ماه اول صرف این کارها می شود و رقابت های درونی نیز بسیار بالا است. نکته دوم این است که چون در کشور ما احزاب، قدرتمند و فراگیر و ضابطه مند وجود ندارد این نمایندگان حتی اگر از یک طیف هم باشند باز تازه راه پیدا کرده اند. چند نفری که با هم کار می کنند باید همدیگر را بشناسند و تا این افراد همدیگر را بشناسند و به مواضع هم، آگاه شوند و مواضع خود را به هم نزدیک کنند چند ماهی طول می کشد. متاسفانه بسیاری از نامزدهای نمایندگی مجلس نمی دانند وظیفه نماینده مجلس چیست و اختیارات نماینده چیست و روز اول بسیار سر حال هستند و بعد از چند ماه می بینند، مجلس نمی تواند به تنهایی معجزه کند و باید سیستم و امکاناتی وجود داشته باشد و باید عوامل محیطی هماهنگ باشند تا بتوان کاری را پیش برد.

البته حواشی مجلس اخیرا در بحث بودجه هم خود را نشان داد و این شائبه ایجاد شد که مجلس از بعد کارشناسی ضعیف است؟

مجلس در این وضعیت به بودجه 1400 رسیده است. بستن بودجه 1400 کار بسیار سختی است عده ای در مجلس می گفتند لایحه بودجه را رد می کنیم این یعنی چه؟! مملکت لایحه بودجه می خواهد. اگر لایحه بودجه را رد کنید باز هم همین دولت باید لایحه بودجه دیگری بدهد! اگر بنا باشد که اختلاف مجلس با دولت، آنقدر عمیق باشد که لایحه دولت را نپذیرند باز هم دولت باید لایحه بدهد که کار سختی است. حکمرانی به سادگی اداره یک مجموعه کوچک نیست و پیچیدگی های فراوانی دارد. امروز مجلس خودش را پیدا می کند و ان شاالله در مسیر خوبی حرکت می کند.

مجلس سردار سیاسی می خواهد

_ شما چندین دوره نماینده مجلس بودید با سابقه ای که دارید آیا می توان بعد از گذشت هفت ماه از شروع به کار مجلس بگوییم که این مجلس هنوز خودش را پیدا نکرده است؟

من 28 سال در مجلس بودم و قاعدتا مجلس را خیلی خوب می شناسم. می گویم 7 ماه زمان زیادی برای پخته شدن مجلس نیست برخی از نمایندگان هستند که حتی در پایان 4 سال هم خودشان را پیدا نکرده اند. خدا بیامرزد مرحوم پرورش نماینده اصفهان را که نایب رییس مجلس بود. او می گفت برخی از این نمایندگان تا اسم خیابان های تهران را یاد بگیرند دوره شان تمام شده است. برخی نمایندگان در هر دوره، جدید هستند، در این دوره کمیسیون برنامه و بودجه 25 نماینده دارد که 5 نفر از آنها دوره های قبل هم بودند بیست نفر نماینده جدید آمده اند که اگر همه هم، آدم خوب و استاد دانشگاه و فرمانده سپاه و روحانی محبوب هم باشند اما درس بودجه را نخوانده اند، به عقیده خود من ساحت مجلس به گونه ای است که باید تعدادی سردار سیاسی در مجلس باشند.

می توانیم به کشورهای اطراف کاندیدا صادر کنیم

با این حساب ساختار را تعیین کننده و موثر در تصمیمات امروز مجلس می دانید؟

ساختار ها کمی اشکال دارد و نمایندگان مقصر نیستند. ما ناچاریم اگر زمانی قانون اساسی اصلاح شد مجلس را در دو نقطه اداره کنیم و کشور ما حتما باید دو مجلسی باشد البته بسیاری از کشورها دو مجلسی هستند. مجلس منطقه ای و مجلس فدرال و ملی هم وجود دارد. بسیاری از نمایندگان به دنبال مشکلات منطقه خود هستند و می خواهند جاده و مدرسه ساخته شود بعد از چهل سال باید این اشکالات برطرف شود. برای تسلط نمایندگان به مفاد آیین نامه مجلس چند واحد کلاس درسی لازم است. من بعد از ده، پانزده سال حضور در مجلس مسلط شده بودم. اما مساله ریاست جمهوری جدا است ما در همین مجلس پنج شش نفر کاندیدای بالقوه ریاست جمهوری داریم که موضوع بسیار بدی است بیرون از مجلس هم که کاندیدا الی ماشاالله داریم. من یکبار با یکی از خبرنگاران شوخی کردم و گفتم باید تعدادی از این کاندیداها را صادر کنیم. یکی از اشکالات این مجلس، سایه اندازی انتخابات 1400 بر مجلس است که موجب ناکارآمدی شده است.

قالیباف و رئیسی کاندیدای اصلی اصولگرایی

- با توجه به اینکه طیف قالب مجلس اصولگرا است و می گویید 6 کاندیدای بالقوه فقط در مجلس وجود دارد، نهاد اجماع ساز اصولگرایان امروز چه برنامه ای برای وحدت دارد؟

ما به هر انتخاباتی که نزدیک می شویم تازه باید دور هم بنشینیم و وحدت کنیم؛ 80 درصد از انرژی ما صرف وحدت داخلی می شود و برای رقابت با رقیب، فقط 20 درصد از انرژی ما می ماند و به این اشکال وارد است. اشکال اساسی این است که ما چند حزب مقتدر نداریم و اختلافات در هر دوره وجود دارد. هر دوره عده ای دور هم می نشینند تا برای یک کاندیدا به وحدت برسند. اما اینکه تا انتخابات به وحدت 100 درصدی برسیم یا نه من می گویم نه و همیشه وحدت درونی تشکیلات یکی از مهمترین مشکلات ما است. جبهه پیروان و پایداری و موتلفه و حزب ایثارگران و ره پویان و... همه وجود دارند و اتفاقا مشکل همین است.

با این شرایط وحدت احتمالی بین اصولگرایان امکان پذیر است؟

ما با هر شرایطی به صحنه انتخابات می رسیم و معمولا به طور جدی، تصمیم گیری های انتخاباتی در دو ماه آخر است و انتخابات از فروردین ماه شکل می گیرد. تحلیل انتخابات این است که افراد زیادی خود را آماده می کنند و جامعه روحانیت فعال شده البته نباید با شورای ائتلاف به اختلاف بخورد. امیدواری وجود دارد که جامعتین بتواند جامعیت بیشتری ایجاد کند. در ارتباط با کاندیداها شایعه زیاد است اما به طور جدی قالیباف و رییسی مطرح هستند. خود من یک ماه پیش با رییسی صحبت کردم و ایشان به صورت جدی گفتند که من نمی آیم. ولی عوامل محیطی درباره حضور او تعیین کننده هستند.

- برفرض که هر دو جریان سیاسی کاندیدای مقبول خود را وارد صحنه انتخابات کنند، آیا مردم باز هم پای صندوق رای می آیند؟

رقابت باید جدی باشد. یک کاندیدای مشخص نمی تواند رقابت ایجاد کند. هر شهروند ایرانی که پای صندوق می رود باید احساس کند که یک نفر مطلوب خود را بین کاندیداها دارد. اگر قرار باشد کاندیداها به یکی دو نفر از یک طیف، محدود باشند این مساله به شدت مشارکت را پایین می آورد. در انتخابات گذشته عوامل متعددی موجب رکود در انتخابات شد. فشار معیشتی، تحریم، کمبود کاندیداها و رد صلاحیت ها همه و همه عامل بودند ضمن اینکه کرونا هم پیدا شده بود و اثر داشت.

اگر بخواهیم مشارکت بالا باشد باید احمدی نژاد و خاتمی هم در انتخابات باشند/ اگر تصمیم گیرنده بودم احمدی نژاد و خاتمی را به انتخابات راه نمی دادم

با این حساب کاندیداها می توانند بازار انتخابات را داغ کنند؟

من یکبار گفتم اگر بخواهیم مشارکت بالا باشد باید احمدی نژاد و خاتمی هم در انتخابات باشند؛ منظور من این بود که باید همه طیف ها باشند ولی در آن صورت شکاف امنیتی شدیدی ایجاد می شود که دیگر نمی توان این شکاف را درست کرد. اگر من بین تصمیم گیران نظام باشم قطعا می گویم که خاتمی و احمدی نژاد نباید باشند و آنها را به انتخابات راه نمی دادم. ما که مشارکت یک بعدی نمی خواهیم. ما به دنبال بالا بردن امنیت کشور هستیم. مشارکت ما باید بالا برود ولی باید مصالح کشور هم کنترل شود. یکی از مسائل مهم کرونا است وزارت کشور و شورای نگهبان باید فکری کنند یا باید روزهای انتخابات را زیاد کرد و در چند روز انتخابات برگزار کرد و یا مثل آمریکا امکان رای پستی ایجاد کرد. اگر انتخابات در یک روز برگزار شود صف ها طولانی و حوزه ها شلوغ می شود و کسی برای رای دادن نمی آید چرا که مردم از بیماری می‌ترسند و حق هم دارند. باید حوزه ها و شعب اخذ رای زیاد شود.

بحث کاندیدای نظامی انحرافی است

_ کاندیدای نظامی چطور؟ به نظر می رسد اجماع اصولگرایان در این دوره روی یک چهره نظامی شکل بگیرد؟

من این بحث ها را انحرافی می دانم. کاندیدا روحانی، کاندیدا نظامی و کاندیدا غیرنظامی یعنی چه؟! ما یک نفر را می خواهیم که توانمند باشد و سه چیز را از او می خواهیم، من شاخص مدیریت را در سه بٌعد می بینم علم، تجربه و هنر.

_ پس اگر نظامی یا غیر نظامی بودن شخص تعیین کننده نیست چرا امام تاکید داشتند نظامیان وارد انتخابات نشوند؟

امام گفتند نظامیان در احزاب سیاسی عضو نشوند، همان زمان دیدیم آقای هاشمی رفسنجانی فرمانده کل قوا در جنگ بود و کاندیدا ریاست جمهوری هم شد. اینکه امام فرموده اند نظامیان وارد سیاست نشوند به این معنا نیست که نظامیان رییس جمهور نشوند و ریاست جمهوری صرفا سیاسی نیست. من هم که این حرف را می زنم ممکن است موافق ریاست جمهوری نظامیان نباشم ولی می گویم از این زاویه نگاه نکنیم. ما باید به دنبال شخصی کارآمد باشیم و در رقابتی جدی، رییس جمهور شود نه اینکه دور و بر همه را پاک کنم تا یک کاندیدا موفق شود. 6

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی