انقلاب اسلامی مدیون اندیشه‌های آیت‌الله مصباح یزدی است


انقلاب اسلامی مدیون اندیشه‌های آیت‌الله مصباح یزدی است

شخصیت‌هایی مانند آیت‌الله مصباح یزدی در هر قرنی شاید به تعداد انگشتان دست نبوده باشد اگر بخواهیم سوابق علمی و فرهنگی ایشان را نسبت به دین مبین اسلام بررسی کنیم از جمله شخصیت‌هایی هستند که انقلاب اسلامی مدیون تفکرات و اندیشه‌هایشان هستند.

انقلاب اسلامی مدیون اندیشه‌های آیت‌الله مصباح یزدی استبه گزارش ایکنا از آذربایجان شرقی، حجت الاسلام جلیل جلیلی، مدرس حوزه و دانشگاه و امام جمعه سردرود، در یادداشتی به ارائه اندیشه‌ها و تفکرات آیت‌الله مصباح یزدی می‌پردازد. در ادامه متن این یادداشت از نظر می‌گذرد؛

«شخصیت‌هایی مانند آیت‌الله مصباح یزدی در هر قرنی شاید به تعداد انگشتان دست نبوده باشد اگر بخواهیم سوابق علمی و فرهنگی ایشان را نسبت به دین مبین اسلام بررسی کنیم از جمله شخصیت‌هایی هستند که انقلاب اسلامی مدیون تفکرات و اندیشه‌های ایشان هستند به مانند شهید مطهری و شهید بهشتی ایشان زیربناهای تئوریک انقلاب اسلامی را برگرفته از آموزه‌های وحیانی به خوبی پایه ریزی کردند.

در مقابل جریانات انحرافی که چه بسا در تمامی انقلاب‌ها بعد از سپری شدن دوره التهاب انقلاب شروع می‌شود به خوبی با طرح مبانی اصیل نظام و حاکمیت اسلامی و تبیین صحیح و درست آن زمینه انحراف اندیشه‌ای مبانی انقلاب اسلامی را برای دیگران بستند.

به منظور شناخت مقام والای علمی ایشان ضرورتاً باید نوشته‌های ایشان را در موضوعات مختلف عقیدتی، تفسیری، انسان‌شناسی و اخلاق و به خصوص فلسفه که تخصص ویژه ایشان بود و دین فلسفی رو به خوبی تبیین کرده و فتح البابی در خصوص فلسفه مضاف برای آیندگان ایجاد کرده بود، باید مرور کرد.

از ویژگی‌های خواص ایشان سرباز حریم ولایت بودن در بُعد نظری بود که با توجه به اینکه مدل انقلاب اسلامی و تئوری ولایت فقیه بعد از دوران حضرات معصومین(ع) تجربه دوران اول را پشت سر می‌گذاشت نیازمند افرادی بود که با شناخت عمیق و دقیق از مبانی بتواند در مقابل هجمه‌ها و شبهات رایج در دهه‌های اول انقلاب از این تئوری دفاع جانانه بکند.

علامه مصباح یزدی معتقد به ولایت مطلقه فقیه است و از مدافعان اصلی این نظریه به شمار می‌آید. از نظر او، ولایت فقیه تنها شکل ممکن حکومت اسلامی محسوب می‌شود و حکومت اسلامی فقیه از همه اختیارات معصوم برخوردار است. وی حاکمیت و مشروعیت ولی‌فقیه را از سوی خداوند و امام زمان(عج) و ولی‌فقیه را منصوب از ناحیه آنها می‌دانست و بر آن بود که مردم و مجلس خبرگان تنها وظیفه کشف و شناسایی ولی‌فقیه را برعهده دارند؛ البته اصل تأسیس حکومت اسلامی و ولایت فقیه منوط به تمایل و پذیرش مردم است و فقیه در اصل تشکیل حکومت اسلامی حق ندارد به اجبار و زور متوسل شود. در چارچوب این تفکر، تنها قانونی که از خدا و دین سرچشمه بگیرد، معتبر و مشروع است، از آنجا که ولی‌فقیه منصوب از سوی خداست، قانون اساسی نیز مشروعیتش را از تأیید و امضای ولی‌فقیه به دست می‌آورد.

آیت‌الله مصباح یزدی معتقد است که زمامدار صالح باید ذهن مردم را نسبت به آنچه از اسلام نمی‌دانند هوشیار کرده و به آن‌ها آموزش دهد؛ البته در هر زمانی نیز نیاز‌های مردم مختلف است؛ در هر صورت باید بدانیم که مخالفت با ولی امر مسلمین به نوعی شرک است.

علامه مصباح در رابطه با حوزه تراز انقلاب نیز با برشماری ارکان مهمی که حوزه را در تراز انقلاب اسلامی نگاه می‌دارد، معتقد است: سه رکن مهم در رابطه با حوزه تراز انقلاب اسلامی وجود دارد.

اولین رکن، شناخت صحیح نسبت به اسلام است. هم اینکه چه موضوعاتی را باید دانست و هم اینکه چطور باید آن‌ها را فراگرفت. امروز سؤالات در جامعه فراوان است، اما پاسخ‌ها به‌اندازه کافی نیست. همه ما نیز می‌دانیم که با چنین وضعی جامعه اصلاح نخواهد شد.

دومین رکن، عامل درونی برای عمل است. صرف دانستن، دردی را دوا نمی‌کند بلکه باید آنچه را آموخته‌ایم به کار گیریم و سومین رکن، بصریت اجتماعی است. اگر درک اجتماعی و شناخت مسائل روز و حیله‌های دشمنان را به خوبی بشناسیم و هر سه رکن را در حوزه علمیه پیاده کنیم، در برابر خداوند متعال رو سفید خواهیم بود وگرنه به هیچ وجه نخواهیم توانست پاسخگوی خون‌هایی باشیم که در راه این هدف ریخته شده است.

از برکات وجودی ایشان جایگزین پروری ایشان است به طوری که با تأسیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمت الله علیه نظریه پردازهای قوی را در حوزه علوم انسانی تربیت کرده‌اند که امروزه در مجامع دانشگاهی همه آنها جزو استوانه‌های علمی شناخته می‌شوند».

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط