مبلغان دینی باید پیش و بیش از دیگران به اسلام عمل کنند+ صوت


مبلغان دینی باید پیش و بیش از دیگران به اسلام عمل کنند+ صوت

استاد سطح خارج حوزه علمیه با بیان اینکه تبلیغ اثرگذار با عمل انسان میسر می‌شود، گفت: حوزه، روحانیت و مبلغان دینی باید پیش و بیش از دیگران به دستورات اسلام عمل کنند، همان طور که انبیاء تا خودشان کاری را انجام نمی‌دادند، مردم را به آن دعوت نمی‌کردند.

مبلغان دینی باید پیش و بیش از دیگران به اسلام عمل کنند+ صوتبه گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، 20 دی‌ماه در ادامه مباحث تفسیری سوره مبارکه صف به آیه ششم «وَإِذْ قَالَ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ یَا بَنِی إِسْرَائِیلَ إِنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکُمْ مُصَدِّقًا لِمَا بَیْنَ یَدَیَّ مِنَ التَّوْرَاةِ وَمُبَشِّرًا بِرَسُولٍ یَأْتِی مِنْ بَعْدِی اسْمُهُ أَحْمَدُ فَلَمَّا جَاءَهُمْ بِالْبَیِّنَاتِ قَالُوا هَذَا سِحْرٌ مُبِینٌ» اشاره کرد و گفت: این آیه عطف به آیه قبل است؛ یعنی خداوند خطاب به پیامبر فرموده که به یاد بیاور وقتی که عیسی(ع) به بنی اسرائیل گفت که من مصدق تورات و حضرت موسی(ع) هستم و کار من تصحیح اشتباهاتی است که از تورات ارائه کردید. از طرف دیگر هم شما را به آمدن پیامبری که نامش احمد است، بشارت می‌دهم.

وی افزود: این تعبیر که گفته شده نام پیامبر در آسمان، احمد(ص) و در زمین محمد(ص) است؛ هر دو از معنای حمد به مفهوم ستایش است و عیسی از نام آسمانی پیامبر استفاده کرده است.

آیت‌الله هادوی تهرانی با بیان اینکه در اینجا به شکلی بسیار گذرا به داستان عیسی(ع) اشاره کرده است، تصریح کرد: نتیجه هدایت‌ها و معجزاتی که عیسی(ع) برای بنی اسرائیل آورد، این بود که این معجزات را جادوگری و سحر بر شمردند. خداوند این را به پیامبر یادآوری کرده است که اگر حرف درستی زدید، حقانیت شما از انبیاء که بالاتر نیست و مردم سخنان آنها را هم قبول نکردند.

وی افزود: این دلداری خداوند برای روحانیت و حوزویان هم که در صورت عمل کردن به دستورات پیامبر و اسلام، ادامه‌دهندگان راه ایشان در تبلیغ دین هستند، آرامش‌بخش است، زیرا ما هم باید بدانیم که اگر مردم به سخنان دینی توجهی نکردند، گویا سنتی تاریخی است، گرچه وضعیت امروز و پذیرش مردم قابل مقایسه با آن دوره‌ها نیست؛ امروز روحانیت مخاطبان زیادی دارد و ما با یک میلیونیوم مشکلات آنها هم روبرو نیستیم.

وی تأکید کرد: البته انبیاء پیش و بیش از دیگران به آنچه دعوت می‌کردند عامل بودند و ما هم باید خودمان در مسیر عمل به دین پیشگام باشیم و بعد مردم را هم به دین دعوت کنیم.

ادامه تفسیر سوره غاشیه

استاد حوزه علمیه همچنین در ادامه تفسیر سوره مبارکه غاشیه با بیان اینکه غاشیه نامی برای قیامت است، اظهار کرد: در این روز، افراد دو دسته هستند؛ گروهی خاشع و خوار هستند، از چشمه‌هایی جوشان به آنها چشانده می‌شود و غذای آنها هم خاری در بیابان بوده که حیوانات هم نمی‌توانند آن را بخورند. این غذا نه آنها را از گرسنگی بی‌نیاز و نه چاق می‌کند و صرفاً دردآورد و رنج‌آور است.

وی افزود: آبی که به اینها می‌دهند، از چشمه جوشان است و آتش در تماس با آنهاست؛ البته خود جهنمی‌ها و قلوب آنها هم وقود آتش جهنم هستند و در برابر اینها چهره‌هایی قرار دارند که نرم و در نعمت هستند؛ علامه فرموده در اینکه قرآن در اینجا از واو عطف استفاده نکرده، برای این است که خداوند خواسته تا تفکیک و جدایی کامل میان بهشتیان و جهمنیان را به تصویر بکشد.

استاد حوزه افزود: گروه دوم از اعمالشان در دنیا راضی و خوشحال هستند، و امروز در جایگاه بلندی در بهشت قرار دارند که به تعبیر علامه طباطبایی(ره) دال بر مقام و رتبه عالی آنهاست؛ البته قیامت عالمی مادی است، گرچه تفاوت زیادی با ماده عالم دنیا دارد، از این رو بهشتیان می‌توانند به لحاظ مادی هم در باغ بلندی سکونت داشته باشند.

آیت‌الله هادوی تهرانی با بیان اینکه برخی منکر حشر مادی شده‌اند؛ تصریح کرد: فیزیک جدید گفته است دنیای مادی که ما می‌شناسیم، درصد اندکی مانند ده درصد از عالم است و مابقی ماده تاریک است و شاید همین بخش در عالم قیامت روشن شود و یا ماده دیگری در کار باشد، زیرا در برخی آیات هم بر پیچیده شدن طومار زمین و آسمان و تبدیل زمین به زمینی غیر از این اشاره دارد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک