احداث 4 بند در فیروزه با هدف مهار سیلاب و تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی


احداث 4 بند در فیروزه با هدف مهار سیلاب و تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی

فرماندار فیروزه گفت: در دو سال اخیر به اندازه چهل سال گذشته در شهرستان فیروزه عملیات آبخیزداری انجام شده که از جمله این اقدامات احداث بندهای خاکی بوده به طوری که از 8 بند خاکی احداثی، 4 بند در سال‌های 98 و 99 احداث شده است که در نوع خود یک رکورد است.

ابوالفضل حکیم‌پور در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: یکی از مهمترین عملیات آبخیزداری که در دو سال اخیر در شهرستان فیروزه انجام شده احداث بندهای خاکی بوده است.

حکیم‌پور اظهار کرد: هدف از احداث بندهای خاکی کنترل و مهار سیلاب، جلوگیری از فرسایش خاک، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و هدایت آب به اراضی کشاورزی است.

وی با اشاره به بندخاکی انحرافی در حال احداث در روستای نیرآباد گفت: بسیاری از روستاهای منطقه زمین‌های حاصلخیزی دارند اما به دلیل خشکسالی‌های مکرر این زمین‌ها بلا استفاده مانده است که با احداث بند خاکی انحرافی در مسیر رودخانه فصلی ماروسک هدف این است که آب‌های ناشی از سیلاب را که بخش اعظم آن بلا استفاده بوده و به کویر سرازیر می‌شود، به سمت اراضی کشاورزی هدایت کنیم.

وی مطرح کرد: با احداث این بند خاکی حداقل ۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی زیر کشت بهاره می‌روند که این امر نقش موثری در رونق اقتصادی روستاها داشته و معیشت مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

حکیم‌پور خاطر نشان کرد: بند خاکی روستای نیرآباد با مشارکت خود اهالی در حال احداث است و این پروژه تا کنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و پیش‌بینی می‌کنیم تا قبل از عید به بهره‌برداری کامل برسد تا مردم بتوانند از بارندگی‌های بهاره منطقه در جهت آبیاری مزارع خود استفاده کنند.

وی تصریح کرد: برای احداث این بند حدود ۱۵۰ میلیون تومان هزینه شده است و حضور و مشارکت مردم و خیرین منطقه باعث شد که در بسیاری از هزینه‌ها صرفه‌جویی شود چرا که اگر قرار بود همین پروژه را به پیمانکار واگذار کنیم چیزی حدود ۵۰۰ میلیون تومان باید هزینه می‌شد.

فرماندار فیروزه در ادامه به احداث بند خاکی شورگشت اشاره کرد و عنوان کرد: بند خاکی شورگشت یک بند آبخیزداری است که ۱۲۵ متر طول و ۵ متر عرض دارد همچنین حجم مخزن آبگیری آن ۳۳ هزار متر مکعب است و هدف از احداث این بند، کنترل و مهار سیلاب و تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی است.

وی عنوان کرد: در منطقه شورگشت چاه عمیق نداریم و منبع آب، فقط قنات است که این قنات‌ها هم طی خشکسالی‌های طولانی‌ مدت، کم‌ آب شده‌اند و یکی از مهمترین اهداف احداث بند آبخیزداری شورگشت علاوه بر کنترل و مهار سیلاب، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و تأثیر آن بر آب دهی قنات‌ها است.

حکیم‌پور بیان کرد: برای احداث بند خاکی شورگشت ۴۵۰ میلیون تومان هزینه شده است و مراحل اجرایی این پروژه به پایان رسیده و قرار است در ۲۲ بهمن سال جاری به بهره‌برداری برسد.

وی همچنین افزود: بند خاکی چزگ نیز یکی از بندهای خاکی دیگر است که عملیات اجرایی آن به زودی آغاز می‌شود حجم مخزن آبگیری آن ۴۶ هزار متر مکعب است و این بند خاکی هم نهایت تا فروردین‌ ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

فرماندار فیروزه تاکید کرد: حدود ۶ روستا در منطقه طاغنکوه جنوبی فاقد چاه عمیق هستند که به منظور کمک به تأمین آب مورد نیاز کشاورزی این منطقه در سال ۹۷ مطالعات آبخیزداری طاغنکوه جنوبی را آغاز کردیم و بر همین اساس در سال‌های ۹۸ و ۹۹ مراحل اجرایی احداث بندها آغاز شد و در حال حاضر در منطقه ۸ بند خاکی داریم که ۴ تا از این بندها در سال ۹۸ و ۹۹ احداث شده و یا در حال احداث هستند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در