برگزیدگان«روایت سرباز» معرفی شدند/ همراه با عکس


 برگزیدگان«روایت سرباز» معرفی شدند/ همراه با عکس

آیین پایانی جایزه عکس بنیاد رودکی«روایت سرباز»، در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش برنا، آیین پایانی جایزه عکس بنیاد رودکی،«روایت سرباز»، در پاسداشت یاد و نام و راه شهید حاج قاسم سلیمانی با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی محمدی مدیرکل حوزه وزارتی، همایون امیرزاده رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی متقیان مدیرعامل خبرگزاری ایسنا و همچنین جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

در ابتدای این رویداد، حمید فروتن دبیر مسابقه عکس روایت سرباز گفت: در طی قرن ها آدم نیاز شدیدی برای اطلاع‌رسانی داشت و این نیاز در طول سال ها بیشتر شده است و امروزه مردم بیش از گذشته به ابزار و دستگاه‌ها متکی هستند که اطلاعات دیداری و شنیداری را در لحظه دریافت می کنند. به نظر من شهید سلیمانی به دلیل موقعیت نظامی و امنیتی که داشت، امکان عکاسی از ایشان نیز در زمان حیات این سردار ملی بسیار سخت و تقریباً ناممکن بود. اما بنده پیشنهاد می‌کنم در تمامی شرایط فرهنگی، نظامی و امنیتی تیم‌های تصویری بدون هیچ گونه محدودیتی به عکاسی در لوکیشن‌های مختلف بپردازند.

وی افزود: «مدرسان و دانش پژوهان از عکس برای یاد دادن و یاد گرفتن بهره می گیرند و عکس راوی حقایق زمان گذشته برای آیندگان است و با دوربین خود برشی از زمان و مکان را برای همیشه ماندگار می‌کند و امروزه بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون عکس در اینترنت بارگذاری می شود. از این رو بنیاد رودکی در پاسداشت نام یاد و راه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی اقدام به برگزاری مسابقه عکس خبری با عنوان «روایت سرباز» به عنوان ادای دین جامعه هنری کشور به این شهید والامقام کرد.

فروتن تصریح کرد: عکس های ثبت شده و به یادگار مانده با محوریت شهید حاج قاسم سلیمانی بخشی از گنجینه تصویری و ارزشمند تاریخی آمیخته با جهاد و شهادت استکبارستیزی ملت بزرگ ایران است و در آستانه اولین سالگرد شهادت ایشان، مدیران بنیاد رودکی با تشکیل شورای سیاستگذاری متشکل از اساتید ارتباطات فرهنگ و هنر به ویژه عکاسی رویکردها و سیاست‌هایی را جهت برگزاری بهتر این رویداد کم نظیر تدوین و به دبیرخانه جهت اجرا اعلام کردند. در همین راستا با کمک این شورای محترم، داوران شایسته و کارشناس حوزه خاص پیشنهاد و در نهایت استادان محترم فرهاد سلیمانی، سعید فرجی و روح الله فرجی به عنوان داور این رویداد معرفی شدند.

در ادامه این مراسم، فرهاد سلیمانی رییس هیات داوران جایزه و مسابقه عکس «روایت سرباز» بیانیه هیات داوران را قرائت کرد.

پس از قرائت بیانیه هیات داوران، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دقایقی به صحبت پرداخت و ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و شهدای هواپیمای اوکراینی، گفت: در ابتدا از مدیران برگزاری این رویداد تشکر می کنم که عشق شان به سردار سلیمانی را نشان دادند. عشقی که خود را هم در گستره جمعیت نشان داد و هم در نشان دادن عواطف و احساسات انسانی که در این حادثه بروز پیدا کرد. رمز این محبوبیت چیست که با وجودی که سردار سلیمانی کمتر در قالب های رسانه ای حضور داشت، اما با شهادتش چنین شعله‌ای را ایجاد کرد؟ به نظر من پاسخ این سوال این است که ارتباط عاطفی عمیقی میان حاج قاسم و مردم بود.

وی افزود: اینکه انسانی مناسباتش با مردمش در این حد باشد، اغراق نیست؛ بلکه بیان یک رابطه وجودی است که زیست آن با مردم بود. چنین علاقه و ارتباطی به طور حتم در علاقه متقابل اثر می‌گذارد. ضمن اینکه سردار سلیمانی وجودش را نذر و وقف ملت ایران کرده بود. سردار سلیمانی چیزی برای خود ندارد و خود را وقف و نذر مردم کرد و کسی که این چنین باشد، مردم هم حس او را پیدا کرده و نسبت خود را با همین نگاه برقرار می کنند. او فارغ از خط‌کشی های رایج سیاسی، به مردم ایران و جهان نگاه می‌کند و کسی که مردم را خط کشی نکند مردم هم او را نسبت به خودشان خط کشی نکرده و نسبت او را با خود مساوی می بینند

صالحی در پایان خاطرنشان کرد: ایشان همچنان حس می کرد که به مردم بدهکار است و در این نوع مناسبت خود را چنین می‌دید. او عمری در جهاد و مجاهدت بود اما بی منت این کار را کرد و بدون طمع قدرت این حضور را داشت و طلبی هم از این شرایط نداشت. حتی در وصیت نامه اش، از انسان های پیرامون خود طلب بخشش می‌کرد. احساس او نسبت به یک سرباز، همچنان نشانگر یک بدهکاری است که توانست این محبت انسانی را تبدیل به خصیصه ای پایان ناپذیر کرد و عزیزان عکاس هم در این شرایط فرصتی داشتند که انسانیت انسان های بزرگ را به نمایش بگذارند که در این راه به همه این عزیزان درود می فرستیم.

پس از صحبت های سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نفرات برگزیده اولین جایزه عکس «روایت سرباز» معرفی شدند که بر این اساس، مهدی قاسمی از تهران با عکس حضور سردار شهید سلیمانی و شهید جهاد مغنیه (پسر ارشد شهید عماد مغنیه) در مجلس ترحیم مادر شهید سلیمانی به عنوان نفر اول، حسن یار احمدی از کرمان با عکس تشییع پیکر شهید سلیمانی در شهر کرمان به عنوان نفر دوم و سعید قاسمی از آذربایجان شرقی با عکس از هوراند – روستای لروم به عنوان نفر سوم معرفی شدند. همچنین از احمد بلباسی از استان خوزستان با عکس حضور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس برای سیل خوزستان در شادگان، مجید عسگری پور از تهران با عکس مراسم تشییع سردار سلیمانی در تهران، پویا بازارگرد از گیلان با عکس سه پیرمرد در یک قهوه خانه سنتی قدیمی دربازار سنتی رشت در حال تماشای مراسم تشییع سردار سلیمانی از تلویزیون، جواد میرحسینی از گیلان برای پوستر شهید سلیمانی در رشت یک روز پس از تشییع نیز تقدیر شد..

مسابقه عکاسی «روایت سرباز» در پاسداشت نام، یاد و راه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در قالب جایزه عکس بنیاد رودکی و به همت این مجموعه فرهنگی هنری برگزار شد.

 برگزیدگان«روایت سرباز» معرفی شدند/ همراه با عکس

 برگزیدگان«روایت سرباز» معرفی شدند/ همراه با عکس

 برگزیدگان«روایت سرباز» معرفی شدند/ همراه با عکس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا