ویروس کرونا به کدام نقاط جهان تاکنون نفوذ پیدا نکرده است ؟


ویروس کرونا به کدام نقاط جهان تاکنون نفوذ پیدا نکرده است ؟

تعداد انگشت شماری کشور که اکثرشان جزیره و دورافتاده‌اند، از کرونا در امان مانده‌اند، اما زندگی در این کشورها کاملا بی‌تغییر نبوده است.

به گزارش برنا و به نقل از گاردین، این ویروس مرگبار با وجود سرعت نفس گیرش در انتشار به هر نقطه از کره خاکی، در دستیابی به مناطقی ناکام مانده است و شاید هرگز به این مناطق نرسد.

کشورهایی هستند که نه از ماسک صورت در آن خبری هست و نه از قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی. این چند کشور انگشت شمار در سراسر کره خاکی که بیشترشان جزیره و دورافتاده اند، در فرار و رهایی از همه گیری کووید–۱۹ کامیاب بوده اند.

اما اگرچه این ویروس، این مناطق را تحت تاثیر قرار نداده، شوک جهانی حاصل از آن در سراسر جهان قطعا به قوت خود باقی است.

اقیانوس آرام، منزلگاه بزرگترین مجموع کشورهای عاری از کروناست. در مجمع الجزایر دورافتاده کوک، همه گیری شبحی بوده که هرگز از سایه بیرون نیامده است.

در ماه های اول شیوع کرونا، مدارس راروتونگا پرجمعیت ترین جزیره مجمع الجزایر کوک بسته شد و فاصله گذاری اجتماعی در اماکن عمومی آن به اجرا درآمد.

اما در کشوری که تنها ۲۲ پزشک و دو دستگاه ونتیلاتور برای جمعیت ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفری دارد، بسیاری با ترس شیوع کنترل نشده ویروس زندگی کرده اند.

گردشگری به بیش از دو سوم تولید ناخالص داخلی جزایر کوک کمک می کند. از اینرو، وقتی دولت از اواسط ماه مارس (اواخر اسفند ۹۸) مرزها را به روی مسافران بین المللی بست، تاثیر آن سریع و چشمگیر بود.

از آن زمان به بعد، اقتصاد این منطقه از حمایت بسته کمکی دولت برخوردار شد که کارگران را در مشاغل حفظ کرد و بخشی از فعالیت های تجاری را در غیاب دلارهای گردشگری سرپا نگهداشت.

در سرتاسر اقیانوس آرام، دور نگه داشتن این ویروس لزوما مستلزم بسته نگه داشتن مرزهاست.

تونگا کشوری واقع در اقیانوسیه تقریبا همه رفت و آمدها به این پادشاهی را ممنوع اعلام کرده و جلوی ورود ویروس را گرفته ا ست، همانطور که کریباتی، نیوئه، نائورو و تووالو اینگونه بوده اند.

دو نقطه در جهان که از طریق راه های هوایی متصل نیستند، جزایر تاکولائو (وابسته نیوزیلند) و جزیره پیتکایرن (قلمرو انگلیس) هستند که از کرونا عاری اند.

منطقه پولینزیا فرانسه نیز به منظور احیای دوباره اقتصاد وابسته به گردشگری اش، در ماه ژوئیه (تیر) مرزهایش را گشود و قرنطینه ها را برداشت.

در آن مرحله، این قلمروی فرانسوی تنها ۶۲ مورد تائید شده به کرونا داشت در حالی که اکنون بیش از ۱۵ هزار مورد ابتلا و ۹۱ مورد مرگ ناشی از آن دارد.

اما تعطیل ماندن، بهای سنگینی دارد. تعطیلی ها، تاثیر ویرانگری بر اقتصادهای شکننده سراسر اقیانوس آرام به ویژه کشورهایی داشته است که به گردشگری وابسته اند.

اقتصاد فیجی در اقیانوسیه به شدت متاثر شد و هزاران نفر مشاغل خود در بخش گردشگری را رها کرده و به کشت و زراعت روی آوردند.

در بخش هایی از پاپوآ گینه نو نیز مردم به دلیل متوقف شدن روند اقتصاد رسمی، به مبادله پایاپای گرایش پیدا کردند.

طبق بررسی بانک جهانی، در سرتاسر پاپوآ گینه نو، بیش از نیمی از خانواده ها (۵۲ درصد) فرزندانشان را از ادامه تحصیل بازداشتند، زیرا استطاعت ثبت نام شان در مدارس را نداشتند.

همچنین در جزایر سلیمان در همسایگی پاپوآ گینه نو، جایی که تنها ۱۷ مورد ابتلا به کووید – ۱۹ گزارش شده، ۵۷ درصد از همه خانواده های بررسی شده، به دلیل کاهش درآمد، کمتر غذا می خورند.

در کورور بزرگترین شهر در مجمع الجزایر پالائو در غرب اقیانوس آرام، دلیل عاری بودن از شیوع کرونا پس از یک سال، آمیزه ای از شانس و تصمیم گیری زودهنگام برای بستن مرزها درنظر گرفته می شود.

اما جمهوری وانوآتو کشوری جزیره ای در اقیانوس آرام جنوبی است که در پایین ترین رده کشورهای متاثر از کرونا قرار دارد و تنها یک نفر در این جزیره به کرونا مبتلا شده و آن فرد نیز بهبود یافته است.

کشور جزیره ای ساموآ در اقیانوسیه دومین کشور از پایین جدول مبتلایان جهانی است که تنها دو نفر در آن مبتلا شده و هر دو بهبود یافته اند.

جزیره والیس و فوتونا یک جزیره فرانسوی در اقیانوس آرام جنوبی است که با ۴ مورد ابتلا به کرونا در رده سوم از پایین جدول قرار دارد. از این تعداد، یک نفر بهبود یافته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته