بیانیه گام دوم انقلاب درپی ایجاد ظرفیت ظهور، در مردم و نظام است


بیانیه گام دوم انقلاب درپی ایجاد ظرفیت ظهور، در مردم و نظام است

حجت‌الاسلام نصیری‌فرد گفت: اصل بیانیه گام دوم انقلاب بر مدار تکامل انقلاب اسلامی در آرمان‌ها و نظام در امت‌سازی و دولت‌سازی به عنوان مقدمه ظهور امام مهدی(عج) است، یعنی ملت و دولت و نظام باید به جایی برسند که ظرفیت ظهور امام عصر(عج) را داشته باشند.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، بیانیه گام دوم انقلاب با افق ساخت تمدن نوین اسلامی و منتهی به درک خورشید ولایت عظمی، مبانی، اهداف و غایاتی مهدوی دارد که علم و پایبندی جامعه منتظر به آنها، می تواند مسیر حرکت به سوی ظهور را پرشتاب و اثرگذار کند از این رو، در گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین «جواد نصیری فرد»، رییس مجمع تبیین و ترویج تمدن نوین اسلامی به راه های حرکت به سوی ظهور از مجرای این بیانیه پرداخته ایم که در ادامه می آید:

حجت الاسلام والمسلمین «جواد نصیری فرد» درباره نیاز جامعه به بیانیه گام دوم انقلاب اظهار کرد: انقلاب اسلامی بعد از 40 سالگی و بعد از یک دوران بسیار حساس و پر فراز و نشیبی که پشت سر گذاشت نیازمند آسیب شناسی از گذشته و فرصت شناسی نسبت به آینده بود از این رو، برای پیشبرد اهداف و بومی سازی آرمان ها و دستاوردها مبتنی بر مقتضیات زمان و مکان، نیاز بود تا انقلاب اسلامی بازنگری در مبانی و رویکردها داشته باشد، از این رو، مقام معظم رهبری این کار را انجام دادند و بیانیه گام دوم انقلاب را به عنوان نظریه انقلابی برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی، تدوین و تالیف کردند.

رییس مجمع تبیین و ترویج تمدن نوین اسلامی ادامه داد: این بیانیه توسط فردی نوشته شده که از دو جهت مورد اهمیت بسیار است، نخست آنکه مولف به عنوان ولی فقیه و رهبر در بالاترین جایگاه قرار دارند و همه نقاط قوت و ضعف نظام را می شناسند و بر همه امور انقلاب و نظام اشراف دارند، لذا این سند و بیانیه می تواند در بسیاری از مسائل انقلاب و نظام راهگشا باشد.

وی تصریح کرد: بُعد دوم اهمیت این بیانیه از آن جهت است که مولف آن از نظریه پردازان مبانی دینی انقلابی جمهوری اسلامی است، هم مجتهد است و از اوایل انقلاب یعنی سال 42 و فراز و نشیب هایش حضور فعال دارد و هم به عنوان مجتهد، اسلام را خوب می شناسد و می داند اسلام در این عصر باید بر پایه چه مولفه هایی در بستر حکومت قرار بگیرد.

حجت الاسلام نصیری فرد تاکید کرد: نکته مهم دیگر آنکه وقتی بیانیه گام دوم انقلاب را در مقیاس دیگر سندهای بالادستی همچون الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یا سند تحول آموزش و پرورش و ... مرور می کنیم، درمی یابیم این بیانیه یک سر و گردن از آنها بالاتر است چون سیر تدوینی بیانیه به گونه ای است که رهبری معظم فلسفه تشکیل انقلاب اسلامی و بعد دستاوردها و آسیب ها و شبهات درباره انقلاب و نظام را مطرح می کنند و به آنها پاسخ می دهند. ایشان مخاطب این بیانیه را عموم مردم، نخبگان و به ویژه جوانان معرفی می کنند و جوانان را مجری این بیانیه می دانند و هفت شاخص برتر رسیدن به تمدن نوین اسلامی را نیز بیان می کنند که حرکت انقلاب باید بر مبنای این هفت شاخص باشد.

وی در ادامه بیان کرد: رهبری معظم انقلاب، این بیانیه را در بستر و رویکرد تمدن سازی و رسیدن به تمدن نوین اسلامی تدوین و مراحل پنجگانه رسیدن به تمدن سازی را مطرح کرده اند شامل: انقلاب اسلامی، نظام اسلامی (که انجام شده) و در ادامه دولت اسلامی، کشور اسلامی و تمدن نوین اسلامی (امت اسلامی) (که باید محقق شود). رهبری تاکید دارند همه این مراحل باید طی شود و آماده شویم تا مقدمات ظهور امام زمان(عج) ایجاد شود.

حجت الاسلام نصیری فرد اضافه کرد: از این رو، مولفه ها و کلیدواژه های بیانیه گام دوم انقلاب مهدوی است و با هدف رسیدن به انقلاب جهانی حضرت حجت(عج) و زمینه سازی برای ظهور تدوین شده است، در این میان، یکی از وظایف حکومت شیعی این است که آماده سازی فکری و حکومتی را در جامعه ایجاد کند و این حاصل نمی شود مگر بر پایه این پنج مرحله تمدن سازی.

رییس مجمع تبیین و ترویج تمدن نوین اسلامی در ادامه ابراز کرد: اصل بیانیه گام دوم انقلاب بر مدار به تکامل رساندن انقلاب اسلامی در آرمان ها و دستاوردها و نیز تکامل نظام اسلامی در امت سازی و دولت سازی است و همه اینها مقدمه ساز ظهور امام مهدی(عج) است، یعنی ملت و دولت و نظام باید به جایی برسند که ظرفیت ظهور امام عصر(عج) را داشته باشند.

وی تاکید کرد: هر حکومت و ملتی اگر بخواهد به رشد مورد نیاز برای رسیدن به تمدن مبتنی بر اسلام و مکتب اهل بیت(ع) برسد، باید به این هفت شاخص نظر داشته باشد؛ برای مثال مقام معظم رهبری در مسئله تولید علم به سرمایه سازی تاکید دارند یعنی پیشرفت اسلام و عدم وابستگی به دیگر کشورها نیازمند تولید علم با خروجی سرمایه سازی است، یعنی در مسیر حرکت انقلاب برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی نیازمند استقلال اقتصادی هستیم و مهمترین مولفه استقلال خودکفا تولید علم مبتنی بر پژوهش است.

وی افزود: همچنین، رهبری در این بیانیه بر عدالت تاکید دارند و این فلسفه ارسال همه انبیاء است و ظهور امام مهدی(عج) هم با این هدف رخ می دهد. یا در مبارزه با فساد اقتصادی، اجتماعی و ... جامعه و ملت و دولتی که دچار فساد باشد نمی تواند رشدیافته باشد و به آرمان های مبتنی بر قرآن و عترت دست یابد، اینجا اراده‌ی فراگیر ملت و دولت باید در مبارزه با اقسام مختلف فساد باشد.

حجت الاسلام نصیری فرد ابراز کرد: یا در عرصه بین الملل باید بر اساس سه اصل عزت و حکمت و مصلحت اقدام و عمل کنیم، همچنین است در موضوع سبک زندگی و .... اینها بسترساز تمدن اسلامی‌ای می شود که می خواهد زمینه ساز حکومت مهدوی شود چون آن دولت موعود هم چنین شاخصه هایی دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه اظهار کرد: با این بیانیه نباید عادی رفتار شود، چون یک پیام و سخنرانی معمولی نیست بلکه سند بالادستی نظام است که بر پایه نظریه انقلابی نگاشته شده و باید به صورت کاربردی با آن رفتار شود.

وی تاکید کرد: این بیانیه دو لایه دارد، یک لایه عمومی است و خطاب به همه ملت و یک لایه تخصصی هم دارد که بخش های مختلف آن باید اجرایی و بسترهای کاربردی سازی آن ایجاد شود. این بیانیه نظریه تخصصی ولی‌فقیه و مجتهد جامع الشرایطی است که با در نظر گرفتن زندگی امروزی بشریت تدوین شده و می تواند چله دوم انقلاب را مدیریت کند و نباید با آن سطحی و رسانه ای برخورد کرد.

حجت الاسلام نصیری فرد در پایان خاطرنشان کرد: نکته دیگر آنکه این بیانیه نیازمند پای کار آمدن همه بخش های نظام و دولت به معنای عام است، مردم به ویژه جوانان باید با نگاه جهادی به میدان اجرای آن بیابند و با انرژی و امید تحقق مفادش را دنبال کنند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی