توضیح رئیس کل بانک مرکزی درباره حذف ارز 4200 تومانی


تهران (پانا) - رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه دولت در شرایط تحریم چاره‌ای جز تخصیص ارز 4200 تومانی برای تامین کالاهای اساسی و داروی مردم نداشت، گفت باید مراقب شوک حاصل از حذف ارز یارانه‌ای در جامعه بود و با تدبیر اقدامات لازم را انجام داد تا اتفاقی نیفتد.

توضیح رئیس کل بانک مرکزی درباره حذف ارز 4200 تومانی

تهران (پانا) - رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه دولت در شرایط تحریم چاره‌ای جز تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالاهای اساسی و داروی مردم نداشت، گفت باید مراقب شوک حاصل از حذف ارز یارانه‌ای در جامعه بود و با تدبیر اقدامات لازم را انجام داد تا اتفاقی نیفتد.

به گزارش خانه ملت، عبدالناصر همتی در حاشیه نشست روز یکشنبه کمیسیون اصل نود مجلس درپاسخ به سوالی در خصوص اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی اظهارکرد: مجلس شورای اسلامی در این زمینه هر مصوبه‌ای داشته باشد، ما اجرا خواهیم کرد، پیش از این هم اعلام کرده‌ام از نظر تخصصی ارز ۴۲۰۰ تومانی را قبول ندارم.

رییس کل بانک مرکزی افزود: دولت در شرایطی که کشور دچار افزایش جدی نرخ ارز به دلیل تحریم‌های سنگین و بی‌سابقه‌ای شده بود، چاره‌ای جز تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالاهای اساسی و داروی مردم و کنترل قیمت‌ها نداشت، تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی در یک مقاطعی بسیار خوب عمل کرد.

همتی تاکید کرد: اگر مجلس بخواهد همین ارزی که به خوبی اجرا و توزیع نشده را تغییر دهد حتما در قیمت کالاها تاثیر خواهد گذاشت و باید به نوعی حذف ارز یارانه‌ای جبران شود. بنابراین این موضوع یک تصمیم دوگانه است زیرا ارز ۴۲۰۰ تومانی از یک طرف کمک به مردم بوده و از سوی دیگر با اجرای نادرست رانت‌هایی را بوجود آورده است.

رییس کل بانک مرکزی در ادامه اظهار کرد: امیدواریم با همفکری دولت و مجلس بتوانیم معضل پیش آمده در زمینه ارز یارانه‌ای را اصلاح کنیم و به سمتی برویم که ارز تک نرخی شود، من معتقد به ارز چند نرخی نیستم اما اکنون باید مراقب شوک حاصل از حذف ارز یارانه‌ای در جامعه باشیم و با تدبیر اقدامات لازم را انجام دهیم تا اتفاقی نیفتد.

همتی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اینکه میزان مطالبات از طرف‌های خارجی به ویژه هند، عراق و کره جنوبی گفت: ما از هند مطالبه‌ای نداریم، از کره جنوبی و عراق مطالبه داریم که در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم مطالبات خود را آزاد کنیم.

فردا با هیات کره ای دیدار می‌کنم

وی با بیان اینکه روند کنونی به سمت بهتر شدن می‌رود، گفت: بالاخره این حق طبیعی ماست که از حق خود استفاده کنیم و تاکنون هم آنها به صورت غیرقانونی اجازه برداشت به ما نداده‌اند، البته این موضوع به دلیل فشارهای آمریکا بوده و ان‌شاءالله فشار آمریکا کاهش پیدا کند.

رئیس کل بانک مرکزی درباره دیدار با هیئت کره جنوبی هم اظهار کرد: هیئت کره‌ای وارد ایران شده و فردا با آنها دیدار خواهم داشت.

همتی با اشاره به میزان مطالبات کشورمان از کره جنوبی هم بیان کرد: این مطالبات سپرده‌های بانک مرکزی بوده و حدود ۷ میلیارد دلار است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق