شهری با کربن صفر در عربستان ساخته می‌شود


شهری با کربن صفر در عربستان ساخته می‌شود

شهری با کربن صفر در منطقه اقتصادی عربستان سعودی ساخته می‌شود.

شهری با کربن صفر در منطقه اقتصادی عربستان سعودی ساخته می‌شود.

به گزارش ایلنا از خبرگزاری رویترز، عربستان سعودی روز یکشنبه (۲۱ دی‌ماه) از برنامه‌های خود برای ساخت یک شهر با کربن صفر در نیوم، نخستین پروژه بزرگ ساخت‌وساز ۵۰۰ میلیارد دلاری این منطقه تجاری برجسته با هدف تنوع بخشیدن به اقتصاد بزرگ‌ترین کشور جهان رونمایی کرد.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در این باره گفت: این شهر موسوم به دِ لاین (The Line) بیش از ۱۷۰ کیلومتر (۱۰۵ مایل) امتداد خواهد داشت و می‌تواند یک میلیون نفر را در «توسعه شهری کربن مثبت که ۱۰۰ درصد انرژی آن با انرژی پاک تأمین می‌شود»، اسکان دهد.

وی گفت: این پروژه نتیجه سه سال آماده‌سازی است و زیرساخت‌های آن ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیارد دلار هزینه دارد.

ولیعهد عربستان افزود: سرمایه‌گذاری این شهر با کمک ۵۰۰ میلیارد دلاری به نیوم توسط دولت عربستان سعودی، صندوق سرمایه‌گذاری عمومی (PIF) و سرمایه‌گذاران محلی و جهانی در ۱۰ سال سخته می‌شود.

صندوق ثروت پادشاهی ریاض و صندوق سرمایه‌گذاری عمومی، سرمایه‌گذاران اصلی نیوم هستند. نیوم شامل توسعه ۲۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع با فناوری پیشرفته در دریای سرخ است که چند منطقه از جمله یک منطقه صنعتی و آمایشی را در برمی‌گیرد و انتظار می‌رود ساخت آن در سال ۲۰۲۵ تکمیل شود.

در بیانیه سعودی‌ها آمده است که ساخت‌وساز این شهر در سه ماه نخست سال ۲۰۲۱ آغاز می‌شود و انتظار می‌رود این شهر ۴۸ میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی ریاض کمک و ۳۸۰ هزار شغل ایجاد کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا