تجارت قانونی سوخت با ایران؛ نیازی دیرین در پاکستان


تجارت قانونی سوخت با ایران؛ نیازی دیرین در پاکستان

اسلام‌آباد - ایرنا - نیاز ایالت بلوچستان پاکستان به تداوم تجارت با جمهوری اسلامی ایران به ویژه فعالیت‌های اقتصادی در مرزهای مشترک باعث شد تا دولت اسلام‌آباد تدوین راهکار مدیریت تجارت قانونی با ایران به ویژه واردات سوخت را در دستور کار قرار...

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، قانونمندسازی تجارت با جمهوری اسلامی ایران به ویژه فرآورده‌های سوختی از مطالبات دیرینه جامعه بازرگانی پاکستان به ویژه ساکنان ایالت بلوچستان به عنوان استان همجوار مرزی با کشورمان محسوب می‌شود.

واردات کالاهای اساسی از ایران به بلوچستان پاکستان منبع اصلی تامین نیازهای ساکنان این استان به شمار می‌رود اما در روزهای اخیر اجرای طرح فراگیر مبارزه با پدیده قاچاق به ویژه جلوگیری از ورود غیرقانونی سوخت نگرانی‌هایی را میان مردم بلوچستان ایجاد کرد و باعث شد تا دولت پاکستان طرح تجارت قانونی سوخت با ایران را در دست بررسی قرار دهد.

چند هفته از اجرای عملیات فراگیر مبارزه با پدیده قاچاق به ویژه واردات غیرقانونی سوخت به پاکستان در سراسر این کشور به ویژه ایالت بلوچستان به اجرا درآمده و تاکنون صدها جایگاه عرضه سوخت به اتهام خرید و فروش سوخت قاچاق پلمپ شده است.

دولت ایالتی در بلوچستان پاکستان ضمن اعلام حمایت از عملیات ضدقاچاق و مشارکت با دولت فدرال (دولت مرکزی در اسلام‌آباد) برای دریافت نتایج مثبت از این ابتکار، نسبت به چالش جدید پیش روی قشر کارگر و افرادی که با حمل بار سوخت و یا خرید و فروش آن امرار و معاش می‌کنند، ابراز نگرانی کرده است.

پیش‌تر دولت ایالتی بلوچستان از دولت مرکزی پاکستان خواسته بود تا برای جبران ضررهای ناشی از جلوگیری از تجارت غیرقانونی سوخت در این ایالت، که تبعات آن بیشتر متوجه قشر ضعیف و کارگر است، میزان سهمیه جذب نیروی کاری رسمی و سطح مشارکت افراد بومی در طرح‌های عمرانی در ایالت بلوچستان را افزایش دهد.

اکنون زمزمه‌هایی از تکاپوی دولت پاکستان برای تدوین چارچوبی مبنی بر مدیریت تجارت قانونی سوخت با ایران و بررسی زمینه‌های واردات سوخت از کشور همسایه خود ایران شنیده می‌شود.

تارنمای روزنامه پاکستانی «اکسپرس تریبیون» امروز با اشاره به عملیات فراگیر مبارزه با قاچاق در سراسر این کشور، تعطیلی صدها جایگاه‌های متخلف عرضه سوخت و کشف و ضبط بیش از ۴.۵ میلیون لیتر سوخت قاچاق طی هفته‌های اخیر، نوشت: وزرات نفت پاکستان با مشارکت وزارت امور خارجه درصدد تدوین راهکاری برای تجارت قانونی سوخت با جمهوری اسلامی ایران است.

به نظر می‌رسد دولت پاکستان برای جلوگیری از قطع زنجیره تامین نیازهای ساکنان ایالت بلوچستان که در صدر آن تجارت سوخت قرار دارد، و همچنین مقابله با پدیده قاچاق درحال امکان سنجی واردات قانونی فرآورده‌های نفتی شامل بنزین و گازوئیل از ایران است.

حرکت جدید دولت پاکستان برای ریشه کنی پدیده قاچاق به ویژه تجارت غیرقانونی سوخت وارداتی که به تعبیر شیخ رشید یک تصمیم مهم سیاسی است، بیانگر عزم اسلام‌آباد برای تقویت تجارت قانونی و مدیریت آن به ویژه در گذرگاه‌های مرزی با کشورهای همسایه از جمله جمهوری اسلامی ایران است.

«عمران‌خان» نخست وزیر پاکستان ماه فوریه سال پیش با اعلام طرح جدید مبارزه با قاچاق کالا از نیروهای امنیتی و انتظامی خواست که با قاچاقچیان و بویژه در ایالت بلوچستان به طور قاطع برخورد کنند.

وی پیش از این دستور، تشکیل نیروی جدید مبارزه با قاچاق کالا و احداث بازارچه مرزی بین ایران و پاکستان را صادر کرده بود.

مسئولان و کارشناسان پاکستانی، مبارزه با قاچاق کالا و سوخت را برای رونق اقتصادی و رفع بیکاری این کشور ضروری می‌دانند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر