عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل به مردم فلسطین کمک نمی‌کند


عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل به مردم فلسطین کمک نمی‌کند

تهران - ایرنا - رییس مجلس نمایندگان پارلمان اندونزی گفت: عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل به مردم فلسطین کمک نمی‌کند.

به گزارش ایرنا از خانه ملت، پوهان ماهارانی روز دوشنبه در نشست مجازی روسای کمیسیون‌های روابط خارجی مجالس کشورهای حامی فلسطین گفت: امروز جهان با بزرگترین بحران زمان ما یعنی شیوع بیماری ویروس کووید ۱۹ روبه روست و این مساله وضعیت انسانی را برای مردم فلسطین وخیم کرده است. افزون بر این در سال ۲۰۲۰ تحولات ناخوشایندی را در فلسطین شاهد بوده‌ایم از جمله معامله قرن و زمینه‌سازی سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل. این چالش‌ها به همراه کووید ۱۹ وضعیت را برای مردم فلسطین دشوارتر کرده است.

وی تصریح کرد: اندونزی همواره حمایت تزلزل‌ناپذیر و محکم خود از مردم فلسطین را نشان داده است و هرگز از این حمایت دست نخواهد کشید زیرا این رسالتی است که در قانون اساسی ما ذکر شده است و ما باید با تمامی اشکال استعمار در جهان مبارزه کنیم.

ماهارانی اظهار کرد: فلسطین تابه حال تنها شرکت‌کننده در کنفرانس ۱۹۵۵ برلین است که به استقلال خود دست نیافته است لذا اندونزی وظیفه اخلاقی خود می‌داند که به دستیابی مردم فلسطین به استقلال کمک کند. من از نخستین رییس جمهور اندونزی سوکارنو نقل می‌کنم که گفت تا زمانی که مردم فلسطین استقلال خود را به دست نیاورده باشند، اندونزی در برابر اشغالگری اسرائیل خواهد ایستاد.

رییس مجلس نمایندگان پارلمان جمهوری اندونزی ادامه داد: در این خصوص حمایت مجدانه اندونزی را از برخورداری مردم فلسطین از حقوق خود در مرزهای پیش از ۱۹۶۷ و به رسمیت شناختن شرق بیت‌المقدس به عنوان پایتخت فلسطین اعلام می‌کنم. اندونزی از مباحث مطرح شده طی دوران عضویت غیردائم کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل غیرمتعهد طی دوره ۲۰۱۹ – ۲۰۲۰ حمایت می‌کند. ما در محافل بین‌المللی مختلف از جامعه بین‌الملل خواسته‌ایم با طرح انضمام اسرائیل مقابله کنند.

وی افزود: اندونزی کمک‌های مالی و برنامه‌های ظرفیت‌سازی از جمله کمک برای مبارزه با تأثیر کووید ۱۹ به فلسطین ارائه کرده است؛ همچنین پارلمان اندونزی فعالانه در محافل پارلمانی منطقه‌ای و جهانی از فلسطین حمایت کرده است.

رییس مجلس نمایندگان پارلمان جمهوری اندونزی تصریح کرد: در یک ابتکار بیانیه مشترکی را به امضای ۲۰۰ نماینده پارلمان از ۳۴ کشور رساندیم که در روز جهانی پارلمانی در ۳۰ ژوئن ۲۰۲۰ منتشر شد؛ این بیانیه مشترک انضمام سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل را به شدت محکوم کرده و مردود اعلام می‌کند.

ماهارانی بیان کرد: تلاش‌های مختلفی برای دستیابی به صلح در خاورمیانه انجام گرفته است از جمله سیاست عادی سازی روابط با اسرائیل که توسط برخی کشورها اتخاذ شده است اما به اعتقاد من عادی سازی روابط با اسرائیل در این برهه کمکی به فرآیند تلاش فلسطین برای رسیدن به استقلال کامل نمی‌کند. آنچه فلسطین به آن نیاز دارد حمایت مستحکم است، نه عادی سازی روابط با اسرائیل. فشار بر اسرائیل برای جلوگیری از فعالیت‌های استعمارگرانه‌اش در سرزمین‌های فلسطینی مورد نیاز است.

وی ادامه داد: در سال ۲۰-۲۱ باید حمایت‌ خود را از فلسطین افزایش دهیم تا جامعه بین‌الملل مساله فلسطین را بیشتر به رسمیت بشناسد، همچنین روابط دوجانبه در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و ... با فلسطین تقویت شود.

رییس مجلس نمایندگان پارلمانی جمهوری اندونزی گفت: باید از همه‌گیری کووید ۱۹ به عنوان فرصتی برای ایجاد آشتی بین جناح‌های مختلف در فلسطین استفاده کنیم؛ همچنین پارلمان‌ها باید به ابراز حمایت جدی خود از فلسطین در محافل مختلف پارلمانی ادامه دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مجلس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو