سیره اخلاقی و عملی حضرت زهرا(س) همه نشان از بندگی الهی دارد


سیره اخلاقی و عملی حضرت زهرا(س) همه نشان از بندگی الهی دارد

استاد حوزه علمیه گفت: خطبه فدکیه حضرت فاطمه زهرا(س) غربت امیرمومنان امام علی(ع) را نشان می‌دهد، با وجود آن همه بلا و مصیبت که به حضرت زهرا(س) رسیده بود ایشان با حمد و شکر الهی خطبه فدکیه...

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «سیدحسین مومنی» شامگاه شنبه ۲۷ دیماه به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در امامزاده صالح به سخنرانی پرداخته و گفت: سلوک مادی و معنوی به مراقبه و محاسبه نفس نیاز دارد.

وی افزود: خداوند متعال سرمایه‌های بزرگی همچون عمر، جوانی، سلامتی و مال به انسان عطا می‌کند، انسان برای ضایع نشدن آنها و بهره‌برداری بهتر باید مراقبه داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مومنی با بیان اینکه عاقل بیشترین بهره‌برداری را از سرمایه‌های خدادادی دارد، عنوان کرد: طبق روایات بدون مراقبه و محاسبه نفس درباره بهره‌برداری صحیح از سرمایه‌های خدادادی و اعمال، انسان دچار خسارت می‌شود. با مراقبه و محاسبه نفس دائمی نفس انسان در مسیر تبعیت از دستورات الهی قرار می‌گیرد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان با محاسبه اعمال به دو جایگاه شکر و استغفار می‌رسد، اظهار کرد: آن کسی که با محاسبه دقیق نسبت به اعمال خود از سرمایه‌های الهی بیشترین بهره‌برداری را کند در نهایت وارد جایگاه شکر می‌شود و اگر با محاسبه نفس متوجه شود که بیشترین بهره‌برداری را نداشته به جایگاه استغفار و توبه وارد می‌شود. بر همین اساس محاسبه اعمال مومن حقیقی را شاکر یا مستغفر می‌کند.

وی با استناد به آیاتی از قرآن کریم، بیان کرد: طبق آیات قرآن استغفار عامل برکت در نسل، مال و عمر انسان می‌شود، آیت‌الله جوادی آملی هم در زمینه فرمودند استغفار ترمیم گذشته و ترسیم درست از آینده است؛ اگر کسی اهل استغفار باشد ویرانی‌های گذشته را آباد و ناهمواری‌های آینده را هموار می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی با بیان اینکه صنع و مقدرات الهی همه نعمت و زیبایی است، گفت: شیطان همواره تلاش می‌کند که داشته‌های انسان را کم ارزش و نداشته‌های او را بزرگ کند که او را نسبت به خداوند متعال بدبین کند، به همین دلیل سفارش شده است که همواره در سختی‌ها و راحتی‌ها نسبت به خداوند متعال حسن ظن داشته باشید.

استاد حوزه علمیه با استناد به روایات رسیده، ابراز کرد: شیطان همواره در تلاش است که با حربه‌‌های مختلف و جهات گوناگون به انسان حمله کرده و او را از وادی شکر خارج سازد اگر انسان بتواند به هنگام سختی‌ها و گرفتاری‌ها صابر، شاکر و اهل دعا باشد مشکلات برای او آسان می‌شود.

وی با بیان اینکه سیره اخلاقی و عملی حضرت زهرا(س) همه نشان از بندگی الهی دارد، گفت: آن کسانی جزو امت پیامبر(ص) محسوب می‌شوند که وحدانیت خداوند متعال، رسالت پیامبر اسلام(ص) و ولایت امیرمومنان امام علی(ع) پذیرفته باشد و به آن شهادت دهد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه محبت امیرمومنان امام علی(ع) بالاترین نعمت خدا است که به شیعیان حقیقی هدیه شده است، اظهار کرد: خطبه فدکیه حضرت فاطمه زهرا(س) غربت امیرمومنان امام علی(ع) را نشان می‌دهد، با وجود آن همه بلا و مصیبت که به حضرت زهرا(س) رسیده بود ایشان با حمد و شکر الهی خطبه فدکیه را آغاز می‌کنند، این درسی برای شیعیان حقیقی است که شاکر و صبور باشند.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟