تاکید وزیر دفاع ترکیه و نخست وزیر عراق بر مقابله با تهدیدات تروریستی


تاکید وزیر دفاع ترکیه و نخست وزیر عراق بر مقابله با تهدیدات تروریستی

بغداد - ایرنا- وزیر دفاع ترکیه عصر دوشنبه با نخست وزیر عراق در شهر بغداد دیدار و درباره مقابله با تهدیدات تروریستی گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایرنا، در بیانیه دفتر «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق آمده است: «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه و هیات همراه عصر امروز با نخست وزیر عراق دیدار کرد.

این بیانیه افزود: دوطرف در این دیدار درباره مسائل مشترک مورد علاقه و تقویت همکاری نظامی میان عراق و ترکیه درچارچوب همکاری کلی و تحکیم اصل احترام به حاکمیت عراق بر سراسر خاک خود تاکید کردند.

براساس این بیانیه، نخست وزیر عراق بر لزوم فعال سازی توافقنامه‌هایی که در سفر اخیرش به آنکارا تصویب شد و همچنین اهمیت پایبندی ترکیه نسبت به اجرای تعهدات سرمایه گذاریِ برآمده از کنفرانس کویت تاکید کرد که برای حمایت از عراق در سال ۲۰۱۸ میلادی برگزار شده بود.

این بیانیه تصریح کرد: الکاظمی در این دیدار بر مخالفت کشورش با هرگونه تهدید یا فعالیت تروریستی از خاک خود علیه همسایه اش ترکیه تاکید کرد و گفت که توانایی عراق در مقابله با چنین تهدیدهایی تنها با ادامه حضور نیروهای امنیتی عراق در هر نقطه از خاک این کشور تقویت می شود.

این بیانیه افزود: الکاظمی در این دیدار همچنین به اهمیت همکاری نظامی میان دو کشور اشاره کرد و گفت که ارتش عراق همچنان با همت فرزندان عراق و با کمک دوستان در ترکیه و ناتو به تقویت توانایی‌های خود ادامه می‌دهد.

در این بیانیه همچنین آمده است: وزیر دفاع ترکیه نیز در این دیدار آمادگی ارتش کشورش برای ارائه پشتیبانی و مشاوره در زمینه‌های مبارزه با تروریسم، آموزش و مانورهای مشترک را ابراز داشت.

این بیانیه افزود: دو طرف همچنین در مورد اهمیت مقابله با تهدیدات تروریستی در نزدیکی مناطق مرزی مشترک و اینکه برقراری ثبات، درهای همکاری بیشتر بین دو کشور را در راستای شکوفایی و پیشرفت دو ملت دوست عراق و ترکیه باز خواهد کرد، توافق کردند.

وزیر دفاع ترکیه امروز برای سفری دو روزه وارد فرودگاه بین‌المللی بغداد شد.

«یشار گولر» رئیس ستاد ارتش ترکیه وزیر دفاع این کشور را در این سفر همراهی می کند.

به نوشته رسانه‌های ترکیه، وزیر دفاع ترکیه علاوه بر الکاظمی، با «برهم صالح» رئیس جمهوری و «جمعه عناد سعدون» همتای عراقی خود نیز دیدار خواهد کرد و محور این دیدارها "مبارزه با تروریسم و تقویت همکاری" است.

رسانه های عراقی نیز نوشتند که وزیر دفاع ترکیه همچنین قرار است با سفر به اقلیم کردستان عراق به طور جداگانه با رئیس و نخست وزیر دولت محلی این اقلیم دیدار و گفت وگو کند.

وزیر دفاع عراق هفتم دیماه جاری در سفر به آنکارا با همتای ترکیه ای خود دیدار و گفت وگو کرده بود.

سفر وزیر دفاع عراق به ترکیه درست ۹ روز بعد از سفر «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق به آنکارا و دیدارش با رئیس جمهوری ترکیه انجام شد.

نخست وزیر عراق ۲۸ آذرماه گذشته در صدر هیاتی بلندپایه با سفر به آنکارا، درباره چند پرونده مهم دوجانبه از جمله پرونده امنیتی و "نفوذ تروریست‌ها از مرزها و عملیات نظامی مرتبط با آن" با مقامات ترکیه رایزنی و به توافق ها و تفاهم هایی در این زمینه دست یافت.

سه پرونده امنیت مرزی و مبارزه با تروریسم، توسعه و گسترش روابط اقتصادی و تبادل انرژی و نیز حضور نظامی ترکیه در شمال عراق درسایه برخی اتهامات محافل داخلی عراق به ترکیه مبنی برطمع ورزی به خاک شمال عراق، بیش از سایر پرونده ها مورد تاکید نخست وزیر عراق و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک آنها در آنکارا قرار گرفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در