فرمانده مرزبانی ایلام: کشفیات احشام و کالای قاچاق 6 برابر افزایش یافت


فرمانده مرزبانی ایلام: کشفیات احشام و کالای قاچاق 6 برابر افزایش یافت

ایلام - ایرنا - فرمانده مرزبانی استان ایلام گفت: میزان کشفیات کالا و احشام قاچاق در مرزهای این استان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶ برابر افزایش یافت.

به گزارش ایرنا، سردار کیاست سپهری روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: امسال هشت هزار و ۲۰۰ راس دام قاچاق از متخلفان کشف و ضبط شده که ارزش ریالی این کشفیات افزون بر ۸۰ میلیارد ریال بوده است.

وی افزود: همچنین در سال جاری ۱۳۴ میلیارد ریال انواع کالا و اقلام قاچاق به ویژه خوراکی و دارویی کشف شده است.

سپهری یادآور شد: سال گذشته ۶۶ مورد احشام قاچاق عراقی به تعداد ۱۳ هزار راس دام به مقصد مرزهای استان ایلام شناسایی شد اما امسال این رقم به ۱۱ مورد قاچاق و تعداد افزون بر پنج هزار و ۲۰ راس دام کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: عمده قاچاق احشام و کالا از طرف ایران به سمت خاک عراق صورت می گیرد و مرزبانان استان ایلام در پایانه مرزی مهران و تمامی نوار مرزی استان، مرزها را برای جلوگیری از هرگونه تبادلات قاچاق کالا و دام رصد و کنترل می کنند.

وی با بیان اینکه مرزبانان طرف عراقی اهتمام چندانی برای مبارزه با قاچاق کالا و دام در مقایسه با مرزبانان استان ایلام ندارند، گفت: اما با این وجود تعامل و همکاری نزدیکی بین مرزبانان ۲ کشور وجود دارد که با همکاری دوسویه درصورت بروز هرگونه مشکل یا موضوعی، موارد اختلاف را در چهارچوب قانون و رعایت حسن همجواری و تعامل دوجانبه در سریع ترین زمان ممکن مرتفع می کنند که همین همکاری های ۲ جانبه مرزبانان ایرانی و عراقی مرز استان ایلام را با وجود گستره ۴۳۰ کیلومتری، یکی از امن ترین مرزهای کشور قرار داده است.

وی افزود: دفاع و حفظ امنیت حریم عشایر ساکن در جوار مرزها و احشام آنها و دیگر بهره برداران حوزه کشاورزی نظیر زنبورداران، در کنار حراست از امنیت مرزها همواره در دستور کار مرزبانی قرار دارد و البته در این راستا نیاز به همکاری بیش از پیش عشایر و کشاورزان با مرزبانان محسوس است.

سپهری یادآور شد: یکی از معضلات مهم امسال مرزبانان وجود قاچاق گسترده دام است که با توجه به قیمت مناسب دام در کشور عراق، قاچاقچیان دام را به سوی این کشور قاچاق می کنند و با این اقدام ضمن ضربه زدن به اقتصاد کشور و دامداران، سود هنگفتی را نصیب خود می کنند.

وی تاکید کرد: مرزبانی آخرین حلقه مبارزه با قاچاق دام است چرا که حجم عمده این احشام قاچاقی متعلق به استان های دیگر است که با توجه به شرایط مناسب خرید دام در آن سوی مرزهای ایلام، قاچاقچیان عمده دام ها را به سمت مرزهای این استان روانه می کنند.

سپهری ادامه داد: اگر طرح ساماندهی احشام و پلاک کوبی دام در تمامی استان های کشور به درستی انجام شود، می توان تا ۸۰ درصد از قاچاق احشام به آن سوی مرزها جلوگیری کرد.

وی در مورد هوشمند سازی نوار مرزی استان ایلام نیز توضیح داد: ایلام از جمله استان های پیشرو در زمینه هوشمند سازی حراست از مرزها است و بخش قابل توجهی از زیرساخت های فناورانه متناسب با نیازهای روز در استان انجام گرفته و به عنوان مثال اربعین سال آینده ۲۵ کیلومتر از کرانه غربی مرز مهران از سمت پایانه مرزی از طریق پایش های تصویری و حسگرها و دروبین رصد و پایش خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین در سال جاری ۱۲۰ میلیارد ریال برای انشعاب شبکه برق ۶ مقر مرزی استان هزینه شده است که عملیات برق رسانی سه واحد انجام شده و برق رسانی سه واحد دیگر نیز تا دهه فجر امسال به اتمام می رسد و ۶ مقر دیگر نیز سال آینده برق رسانی خواهند شد.

وی با اشاره به انتشار کلیپی در فضای مجازی مبنی بر اینکه مرزبانان احشام عشایر عرب زبان نوار مرزی دهلران را ضبط کرده اند، از رسانه ها خواست: هنگام انعکاس یک مطلب به ویژه اخبار حوزه های نظامی و امنیتی موضوع را به درستی رصد و از صحت آن اطمینان حاصل کنند تا با انتشار اخبار غیر واقع هم اطمینان افکار عمومی به مسوولان و نیروهای نظامی خدشه دار نشود و نیز تهیه کننده خوراک مسموم خبری برای رسانه های معاند نشوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ایلام

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته