لاکچری‌های فلاکت‌زده


لاکچری‌های فلاکت‌زده

ایسنا/لرستانتورم بخش مسکن لرستان مدتی است که همه را شگفت‌زده کرده و قیمت‌های نجومی مشاهده و بعضاً خرید و فروش می‌شود.

افزایش بی‌سابقه قیمت مسکن و نرخ اجاره‌بها در سال جاری با اعتراض بیشتر مسئولان کشور ازجمله رئیس جمهور نیز همراه بود و به وزیر راه و شهرسازی برای مهار قیمت مسکن دستور داد.

برابر اعلام مرکز آمار، لرستان در سال ۹۸ با اختلاف مقام نخست تورم مسکن استان‌ها را به خودش اختصاص داد و امسال هم با قدرت ادامه داشت و دارد که برای کنترل این معضل، جلساتی برگزار و مصوباتی نیز کاغذی شد.

چیزی که مبرهن است این مصوبات جلوی افزایش قیمت را که نگرفته هیچ حتی قیمت‌ها چندین برابر شده و این تورم در سال جاری هم ادامه دارد و داد مستاجرها را درآورده است.

آشفتگی در بخش مسکن لرستان مشهود بوده و به‌علت نبود نظارت و نرخ‌گذاری منطقه‌ای، این شرایط روز به روز بدتر می‌شود و قیمت مسکن لرستان مدام در حال پرواز است.

این افزایش قیمت در حالی است که برخی مستاجرها در شهرستان‌های مختلف استان در فصول گرما روی به چادرنشینی آورده بودند و با تحقیق از شرایط زندگی آنان با کمک مسئولان سرپناهی هرچند کوچک فراهم شد.

یکی از این چادرنشینان خانواده‌ای سه نفره در مسکن مهر بروجرد بود و مرد خانه می‌گفت: سال قبل قرارداد ما سه میلیون رهن و کرایه ماهیانه ۳۰۰ هزار تومان بود که امسال صاحب‌خانه رهن را به ۳۰ میلیون افزایش داده است.

وی ادامه داد: تامین این پول از عهده من خارج بوده و با توجه به اتمام زمان قرارداد، چاره‌ای جزء چادرنشینی نداشتیم.(مستندات این موضوع موجود است).

چندین نمونه دیگری نیز از چادرنشینی‌ها در لرستان رسانه‌ای شد اما قیمت مسکن نه‌تنها کمتر نشد، بلکه افزایش چند برابری نیز داشته است.

یک شهروند خرم‌آبادی در این خصوص گفت: لطفاً به مسئولان بگویید بر بنگاه‌های املاک بیشتر نظارت کنند، چرا هر کسی برای خودش هر نرخی دوست داشته باشد روی زمین یا ساختمان می‌گذارد و هیچ نظارتی هم نیست.

او افزود: نرخ اجاره‌بها مسکن در مناطق حاشیه‌نشین خرم‌آباد هم خیلی زیاد شده و از طرفی باتوجه به فاصله این مناطق تا اداره، تهیه پول کرایه ماشین هم سخت است.

وی تاکید کرد: این شرایط سبب شده که ما حتماً امسال وسایل خانه را داخل پارک بگذاریم و آنجا زندگی می‌کنیم و راستش دیگر چاره‌ای نداریم.

برخی بنگاه‌ها، شهر را اداره می‌کنند

یک مستاجر دیگر نیز به ایسنا گفت: کسی نیست بررسی کند که این قیمت‌های املاک در برخی محله‌های خرم‌آباد چرا هر هفته یک میلیارد افزایش پیدا می‌کند؟ متاسفانه برخی بنگاه‌ها، این شهر را اداره می‌کنند و قیمت‌ها به حال خودش رها شده است.

او تاکید کرد: شما رسانه‌ها صدای این مردم ستمدیده باشید که بخاطر وجود بنگاه‌دارها و برخی دلال‌ها و همچنین عدم نظارت مسئولان؛ نه می‌توانند خانه بخرند و نه حتی اجاره کنند.

وی گفت: ما چه گناهی کرده‌ایم که این آشفته‌بازار سبب شده به فکر چادرنشینی باشیم؟ یعنی مسئولان نمی‌تواند این شرایط را مدیریت کنند؟

افزایش غیرمعقول کرایه شلیک به مستاجران است

یک شهروند لرستانی نیز به ایسنا گفت: سال گذشته با ۵۰ میلیون رهن و ۵۰۰ هزار تومان کرایه ماهیانه خانه‌ای را گرفتیم اما صاحبخانه اعلام کرده که رهن و کرایه را دو برابر می‌کند.

وی گفت: بنده کارمند قراردادی هستم و حتی نمی‌توانم وام بگیرم که روی پولم بگذارم، چراکه در این صورت نمی‌توانم قسط آن را پرداخت کنم.

او بیان کرد: این افزایش غیرمعقول کرایه‌ها، شلیک مستقیم به قلب مستاجران است اما ما هم خدایی داریم...

به صاحب‌خانه‌ها حق بدهید

یک صاحب‌خانه نیز به ایسنا گفت: با هزار مشکل، وام، قرض، فروش طلا، خودرو و... خانه‌ای خریده‌ایم و پول کرایه ماهیانه خرج استهلاک می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه همه چیز گران شده و بخش مسکن هم از این موضوع مستثنی نیست و ما هم دوست نداریم کرایه زیاد بگیریم اما شرایط ایجاب می‌کند که برخلاف میل باطنی تصمیم بگیریم.

قیمت املاک رها شده است

اردشیر حسینی، رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک خرم‌آباد در این باره به ایسنا گفت: واقعاً قیمت املاک در کشور رها شده و این موضوع در لرستان نیز کاملاً صدق می‌کند.

وی ادامه داد: پیشنهاد ما این است که املاک بر اساس منطقه و کارشناسی‌شده قیمت‌گذاری شود؛ اگر قیمت زمین مشخص باشد، قیمت ساخت هم معلوم است و دیگر شاهد این افزایش‌های سرسام‌آور نمی‌شویم.

تعداد مشاوران املاک بی‌شمار شده‌ است

حسینی تاکید کرد: متاسفانه چیزی به‌عنوان مدیریت در این زمینه نمی‌بینم و همانطور که گفتم قیمت املاک به حال خودش رها شده و قشر ضعیف جامعه از این لحاظ خیلی متضرر شده‌اند.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک خرم‌آباد یادآور شد: یک زمانی سالیانه ۳۰ تا ۴۰ پروانه کسب بنگاه‌های معاملات ملکی صادر می‌شد اما چون حدفاصل بنگاه‌ها و تعداد سقف برای هر محله برداشته شد، الان مشاوران املاک بی‌شمار شده‌اند و این ازدیاد از لحاظ قانونی هم ایرادی ندارد.

وی تاکید کرد: این شرایط سبب شده که برای ایجاد بنگاه معالات ملکی یا مشاوران املاک، هیچ ترمزی وجود نداشته باشد و آمار آنها روزبه‌روز بیشتر و بیشتر می‌شود.

حسینی بیان کرد: روزانه افرادی برای خرید یا رهن خانه به ما مراجعه می‌کنند و واقعاً بعضی‌ها را می‌بینیم که حتی نمی‌توانند با این شرایط در چادر هم زندگی کند.

۹۰ درصد خرید و فروش املاک از طریق دلال‌ها انجام می‌شود

منوچهر اسبکوه، رئیس اتاق اصناف مرکز لرستان نیز به ایسنا گفت: مسکن یک بحث ملی است و در اکثر استان‌ها با افزایش قیمت زیاد مواجه شده، هرچند در لرستان شاید این تورم خیلی منطقی نباشد.

وی با بیان اینکه در کل کشور نرخ‌گذاری مصوب نداریم، تاکید کرد: اگر در هر شهری قیمت‌ها منطقه‌ای آنالیز شود کار راحت‌تر خواهد شد و دیگر این افزایش‌های روزانه را نداریم.

اسبکوه با بیان اینکه خیلی‌ها به سمت بازار املاک روی آورده‌اند، تصریح کرد: به جرأت می‌گویم روزانه ۹۰ درصد خرید و فروش املاک از طریق دلال‌ها انجام می‌شود و نقش زیادی در این نابسامانی دارند.

رئیس اتاق اصناف مرکز لرستان بیان کرد: در حال حاضر بهترین راه جلوگیری از این معضل؛ قیمت‌گذاری منطقه‌ای و اجرای‌ سامانه جامع املاک است و در این صورت دست دلالان از بازار مسکن کوتاه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه این حوزه هیچ قانونی ندارد و اشخاص هر قیمتی بخواهند روی ملک خود می‌گذارند و کسی هم نمی‌تواند با آنان برخورد کند و بهتر است دولت برای جلوگیری از این افزایش قیمت برنامه‌ریزی بهتری داشته باشد و با سایت‌های اینترنتی هم که قیمت فروش مسکن را می‌زنند برخورد کند.

در همین راستا اسلامی، وزیر راه و شهرسازی هم مخالفت شدیدی با بازگشت قیمت‌ مسکن در ‌آگهی‌ سایت‌های اینترنتی داشته و از دادستانی درخواست کرده که از درج قیمت در آگهی‌های فروش مسکن سایت‌ها جلوگیری کند و اضافه کرد: نمی‌دانیم چه کسی مجوز بازگشت قیمت‌ها را به سایت‌های اینترنتی داده است.

وی تاکید کرد: این اقدام هیچ مبنا و پایه‌ای ندارد، ذهن جامعه را منحرف کرده و برای عده‌ای توهم ایجاد می‌کند.به تازگی بخش مسکن آرام شده اما این کار باعث ایجاد التهاب دوباره در این بازار می‌شود.

نرخ‌گذاری منطقه‌ای، وعده‌ی بی‌سرانجام مدیرکل پیشین

رضا خالقی، مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در خرداد ۹۹ به ایسنا گفت: بر اساس مصوبه جلسه شورای عالی مسکن استان، راه و شهرسازی با همکاری کانون کارشناسان رسمی دادگستری، اداره امور مالیاتی و اتحادیه مشاورین املاک برای نرخ‌گذاری قیمت خرید و فروش و اجاره بهای مسکن در لرستان اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

وی در خصوص کنترل قیمت خرید و فروش مسکن و قیمت اجاره بها در استان اظهار کرد: با توافق اعضای شورای مسکن استان مقرر شد کمیته نرخ‌گذاری منطقه‌ای واحدهای مسکونی شهرهای استان با هدف تعدیل قیمت‌ها تشکیل شود.

خالقی اضافه کرد: همچنین در راستای کنترل قیمت خرید و فروش مسکن و اجاره بها مقرر شد پس از تصویب کمیته نرخ‌گذاری، هر گونه معامله و تنظیم قراردادها منوط به تایید نظریه کارشناسان رسمی دادگستری استان در چارچوب قیمت‌گذاری منطقه‌ای انجام شود که ضروری است دستگاه قضایی نیز برای کنترل قیمت‌ها با خاطیان براساس ضوابط قانونی برخورد قاطعی داشته باشد.

نرخ‌گذاری منطقه‌ای شاید مصوب شود اما قابلیت اجرا ندارد

محمد علوی‌کیا، رئیس اداره اقتصاد و مسکن راه و شهرسازی لرستان در خصوص تورم بخش مسکن در استان به ایسنا گفت: موضوعی که در استان ما در بحث تورم مسکن وجود دارد یکی موضوع زمین و دیگری دلالی است.

وی در پاسخ به پرسشی که نرخ‌گذاری منطقه‌ای چرا در خرم‌آباد اجرا نشد؟ گفت: این کار قابلیت اجرا ندارد، چون یک دستگاه اجرایی به‌تنهایی نمی‌تواند در این زمینه اقدام خاصی انجام دهد و باید پشتوانه قانونی داشته باشد.

علوی‌کیا تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی می‌تواند قانونی مصوب کند و سقف قیمت در هر منطقه مشخص باشد و زیرساخت‌ها برای اجرای آن مهیا شود.

رئیس اداره اقتصاد و مسکن راه و شهرسازی لرستان گفت: اگر سامانه جامع املاک و مستغلات اجرایی شود بهتر می‌توان تصمیم‌گیری کرد و در حال حاضر می‌تواند شرایط قیمت را بهتر کند.

وی خاطرنشان کرد: کشورهایی که از بحران مسکن عبور کرده‌اند با تسهیلات خوب و کارهای عملیاتی همراه بود و اینکه پشت هر تصمیمی باید قانون باشد.

شهر جدید در خرم‌اباد احداث می‌شود

سرپرست راه و شهرسازی لرستان از احداث شهر جدید در خرم‌آباد خبر داد و این کار را برای تثبیت قیمت مسکن مناسب می‌داند.

وحید کرم‌الهی به ایسنا گفت: تورم مسکن را به‌طور جد پیگیری کرده‌ایم و جلسات زیادی نیز در این راستا برگزار شده اما بحث قیمت‌گذاری مسکن و اجرای آن از عهده یک اداره خارج است.

وی ادامه داد: عرضه و تقاضا هم خیلی در بحث مسکن مهم بوده که در استان ما تقاضا برای خرید ملک زیاد است.

کرم‌الهی به کمبود زمین در مرکز لرستان اشاره کرد و افزود: به همین علت در خرم‌آباد به دنبال احداث شهر جدید هستیم و باید این کار اجرا شود و چاره‌ای نداریم.

سرپرست اداره‌کل راه و شهرسازی لرستان اضافه کرد: کارهای مطالعاتی برای مکان‌یابی این شهر جدید در حال اجرا است و به‌طور جد پیگیر هستیم.

وی تاکید کرد: در بحث مسکن باید چشم‌انداز داشته باشیم وگرنه با شرایط موجود در آینده به مشکل خواهیم خورد.

کرم‌الهی یادآور شد: مجلس شورای اسلامی برای احداث واحدهای مسکن به وزارت راه و شهرسازی ماموریت داده و با نظر وزارت‌خانه هر سال ۳۲ هزار واحد باید در لرستان ساخته شود و این کار پنج سال ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام مرکز آمار، لرستان با نرخ فلاکت ۵۳.۸ درصدی(مجموع بیکاری و تورم) صدرنشین فلاکت کشور در سال ۹۸ بوده و همچنان در بخش تورم مسکن نیز از استان‌های بالانشین هستیم که این موضوع با نرخ فلاکت همخوانی ندارد و البته چاره‌ای هم برای آن فعلا در دسترس نیست.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی