پیش بینی پیک سنگین بیماری کرونا در بهمن ماه و اسفند


پیش بینی پیک سنگین بیماری کرونا در بهمن ماه و اسفند

ایسنا/کرمانرییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به افزایش موارد سرپایی مبتلا به کرونا در روزهای اخیر گفت: پیش بینی می شود در بهمن ماه و اسفند دچار پیک سنگین بیماری کرونا بشویم اگر همین سیر ادامه یابد لذا امیدواریم...

دکتر"حمیدرضا رشیدی نژاد" شامگاه دوشنبه در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان کرمان اظهار کرد: دو پیک اصلی بیماری را در استان کرمان تجربه کردیم که پیک نخست در تیر و مرداد و پیک بسیار شدید در اواخر مهرماه بود و آبان و آذر را پوشاند.

وی افزود: از اواسط آذرماه پیک بیماری در حال کاهش است و اکنون که گام چهارم و بسیج ملی مبارزه با کووید19 آغاز شده، بیش از 70 درصد تعداد بیماران بستری و 80 درصد مرگ و میرها کاهش داشته و در حال عبور از پیک و رو به نزول هستیم اما جای نگرانی وجود دارد.

رشیدی نژاد تصریح کرد: گام چهارم بسیج ملی مبارزه با کرونا با هدف قطع زنجیره بیماری و کاهش موارد بستری و مرگ و میر به صورت محله محور و خانه به خانه اجرا می شود و نتایج مطلوبی داشته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: در این گام طرح شهید حاج قاسم سلیمانی با همکاری وزارت بهداشت و بسیج دنبال می شود و بسیار موثر و بیش از آنچه پیش بینی می شد موفقیت آمیز بود.

وی اظهار کرد: هدف این است بیماران زودتر شناسائی شوند و همه مردم باید در این زمینه مشارکت و همراهی کنند و اگر عادی انگاری شود و همراهی مردم نباشد، با پیک بعدی بیماری مواجه می شویم.

رشیدی نژاد در ادامه درباره همکاری مردم در مبارزه با کرونا تصریح کرد: تاکنون در مجموع همکاری مردم خوب بوده اما در برخی فواصل که تعداد موارد بستری و بیماران کاهش می یابد و ما باید همانطور که اخبار بد را می گوییم، اخبار خوب را نیز اعلام کنیم، مردم رعایت موارد بهداشتی را سبک تر می گیرند در حالی که کاهش موارد ابتلا به این معنا نیست به سادگی می توانیم از گیر بیماری در برویم و اگر مردم عادی انگاری کنند، دوباره موج جدید آغاز می شود و نمی خواهیم این اتفاق بیفتد و تقاضا دارم مردم بی خیال نشوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه شست و شوی دست ها، زدن ماسک و رعایت فاصله سه مورد اصلی در مبارزه با کروناست و اگر مراقبت کنیم کمتر دچار بیماری می شویم، اظهار کرد: بیمارانی که شناسائی می شوند وظیفه داریم افراد دارای تماس نزدیک با آنها را شناسائی کنیم و تست بگیریم. و موارد شناسائی شده باید قرنطینه شوند که این کار را تیم های رهگیری انجام می دهند. ضمن اینکه افراد در معرض خطری که هنوز مبتلا نشده اند، باید در منزل قرنطینه شوند تا مبتلا به رونا نشوند و این قرنطینه معکوس است.

وی با تاکید بر لزوم همکاری مردم در طرح شهید سلیمانی افزود: قیمت تست های تشخیصی بیش از 300 هزار تومان است که تیم های مراجعه کننده درب منزل تست رایگان می گیرند و باید استقبال شود چراکه شناسائی زودرس موجب جلوگیری از شیوع بیماری م شود.

رشیدی نژاد با اشاره به اینکه مبتلایانی که شناسائی نشوند مانند یک بمب متحرک هستند، تصریح کرد: بی حالی ساده، بی اشتهایی، کاهش حس چشائی، درد عضلانی، تب مختصر تا علائم ریوی شدید از علائم ابتلا به کرونا است و 10 درصد از بیماران دچار علائم شدید، پنج درصد نیازمند بستری در ICU و بدحال می شوند و با شناسایی زودهنگام، بیماران در جامعه حضور پیدا نمی کنند و از خانواده و اقوام جدا می شوند که با این کار می توانیم جلوی بروز بیماری را بگیریم.

وی بیان کرد: وقتی ویروس کرونا وارد بدن می شود بین یک هفته تا 10 روز فرد می تواند علامت دار بشود و تا دو هفته ویروس را منتقل می کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اهمیت تهویه مناسب مکان های مختلف گفت: تاکنون هیچ داروئی ثابت نشده که کاملا روی بیماری کرونا موثر باشد و همه داروها امتحان شده است؛ برخی از داروها در فازهایی از بیماری درصدی موثرتر است و ممکن است اثر کند اما داروی قطعی که ویروس را از بین ببرد، هنوز ثابت نشده است.

رشیدی نژاد ادامه داد: همه داروهایی که مطرح است و می تواند اثربخش باشد در استان کرمان موجود است مانند همه جای کشور و بلکه دنیا و هیچ کمبودی نداریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: نگرانی که ما داریم این است اخیرا آمار بیماران سرپایی نسبت به دو هفته قبل رو به افزایش است. در پیک بیماری 70 درصد تست ها مثبت می شد و در روند کاهشی به 20 درصد رسید و اکنون این آمار دارد بالا می رود و تست های رپید که هفت درصد مثبت بود اکنون یک و نیم تا دو برابر شده است.

رشیدی نژاد اظهار کرد: تعدادی از این بیماران کارشان به بستری می کشد و متحمل عارضه های شدیدتر می شوند و ممکن است در آی سی یو بستری شوند که این مسئله مرگ و میر را بالا می برد.

وی بیان کرد: پیش بینی می شود در بهمن ماه و اسفند دچار پیک سنگین بیماری کرونا بشویم اگر همین سیر ادامه یابد لذا امیدواریم مردم به کمک ما آمده و در طرح شهید سلیمانی همکاری کنند و واهمه ای از شناسائی نداشته باشند چراکه با شناسائی موارد مبتلا به کرونا، اقوام و بچه ها را درگیر نمی کنند. اطفال سنین پایین علامت ندارند و می توانند حاملان بسیار خطرناکی باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: نباید عادی برخورد کنیم و نباید در اجتماعات شرکت کنیم زیرا این کار به از دست دادن یکی از اعضای خانواده نمی ارزد.

وی با اشاره به اینکه قریب به 3000 تیم در استان کرمان در طرح شهید سلیمانی حضور دارند، افزود: رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی موجب می شود مردم آسیب ببینند و پرسنل درمانی نتوانند درست خدمت رسانی کنند.

رشیدی نژاد با اشاره به اینکه امکانات بیمارستانی محدود است، تصریح کرد: بحمدلله در پیک های گذشته در استان کرمان کمبود تخت پیدا نکردیم؛ در آبان 1400 بیمار کرونائی در استان بستری بود و اکنون نزدیک به 420 بیمار بستری است.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت های بیمارستانی آماده است اما اگر موج سنگین باشد ممکن است امکانات جوابگو نباشد، افزود: از مردم استان کرمان تشکر می کنیم که نسبت به خیلی از نقاط دیگر پروتکل ها را بهتر رعایت می کنند و ما تاکید داریم به خاطر حفظ جان خود و خانواده از تجمعات پرهیز کنند.

رشیدی نژاد تصریح کرد: وزارت بهداشت و به تبع، دانشگاه های علوم پزشکی پروتکل های بهداشتی را برای همه صنوف، اقشار، ادارات و جاهایی که تجمعی صورت می گیرد اعلام می کنند و باید توجه جدی به پروتکل ها صورت بگیرد و درباره حضور کارکنان در ادارات دستورالعمل های بهداشتی و مصوبه ستاد ملی کرونا را داریم.

وی بیان کرد: بر رعایت مصوبات ستاد ملی کرنا اصرار داریم و همه دستگاه ها باید تابع باشند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی