حکومت نظامی در پایتخت تونس / 632 نفر در درگیری با پلیس بازداشت شدند


حکومت نظامی در پایتخت تونس / 632 نفر در درگیری با پلیس بازداشت شدند

تهران – ایرنا- منابع خبری اعلام کردند که پایتخت تونس به رغم اعلام قانون منع رفت و آمد و حکومت نظامی تا ساعات پایانی دوشنبه شب صحنه درگیری میان پلیس و معترضان بوده است.  

به گزارش ایرنا از تارنمای روزنامه فرامنطقه‌ای "القدس العربی"،سخنگوی وزارت کشور تونس روز دوشنبه از بازداشت ۶۳۲ معترض نوجوان در اعتراضات و اقدامات آشوبگرانه در برخی از مناطق این کشور خبر داد.

خالد الحیونی سخنگوی در این باره گفت که نیروهای امنیتی با گروهی از جوانان و نوجوانان که بین ۲۰ تا ۳۰ نفر بودند، درگیر شدند.

الحیونی مدعی شد که این اقداماتی که رخ داده است، اعتراض نیست، بلکه جرم است، به طوری که اقداماتی برای غارت انجام شده است و نیروهای امنیتی زیادی نیز زخمی شدند.

الحیونی روز یکشنبه نیز از بازداشت ۲۰۰ تن از افرادی که به گفته وی در اعمال آشوبگرانه مشارکت داشتند، خبر داده بود.

این اعتراضات در خیابان "بورقیبه" رخ داده است، خیابانی که نماد و نقطه محوری در اعتراضات سال ۲۰۱۱ میلادی بود که به حکومت "زین العابدین بن علی" دیکتاتور سابق تونس پایان داده بود.

تظاهرکنندگان خواستار آزادی بازداشت شدگانی شدند که در روزهای گذشته توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند.

سنیه دختر جوان تونسی و یکی از معترضان به حکومت گفت: هر کسی که به سیستم حکومت اعتراض کند، او را دزد می خوانند، ما در روز به خیابان ها آمدیم تا بگوییم که شغل میخواهیم، عزت می خواهیم و حقارت، در حاشیه بودن و گرسنگی کافی است.

معترضان با دادن شعار "نه ترس نه رعب و وحشت... خیابان از آن ملت است"، به دولت تونس اعتراض کردند.

اقدام خشونت آمیز پلیس تونس با یک چوپان در شهر سلیانه که پنجشنبه گذشته رخ داد، به دامنه اعتراضات دامن زده است، به طوری که موج این نارضایتی ها روز به روز گسترده تر شده است.

محمد زکری سخنگوی وزارت دفاع تونس نیز یکشنبه شب اعلام کرد که علاوه بر استقرار یگان های ارتش در شهر سلیانه، نیروهای ارتش در شهرهای القصرین، سوسه و بنزرت نیز مستقر شده اند.

قرنطینه سراسری از پنجشنبه گذشته در تونس به مدت چهار روز در کنار منع رفت و آمد شبانه از اوایل اکتبر گذشته برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا و با توجه به ابتلای بی شمار روزانه به ویروس کرونا اعمال شد.

همین تصمیم دولت موجب شد که جوانان شب‌ها به خیابان آمده و دست به اعتراضات مشابه اعتراضاتی بزنند که در سالگرد انقلاب فوریه ۲۰۱۱ انجام می شود.

تونس در مدت انتقال سیاسی شاهد اعتراضات متعدد اجتماعی بوده و معترضان همواره علیه بیکاری، فقر و پایین بودن خدمات دولتی اعتراض کرده‌اند.

این اعتراضات و درگیری معترضان وپلس همزمان با سالگرد دهمین سال انقلاب مردمی تونس صورت می گیرد که به همراه دمکراسی، بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی را درپی داشته است.

در سایه عدم وجود برنامه روشن برای اعتراضات و عدم حمایت احزاب اصلی تونس از این اعتراضات، مشخص نیست که آیا اعتراضات نتایجی به دنبال خواهد داشت یا بزودی خاموش خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید