بررسی شاسی بلندهای نوظهور تویوتا


بررسی شاسی بلندهای نوظهور تویوتا

تقریبا از اوایل قرن ۲۱ بود که کراس‌اورها و شاسی بلندهای کوچک شهری بیش از پیش در...

تویوتا، که از اولین سال‌های فعالیتش به ساخت شاسی بلند‌های بزرگ و عضلانی مانند پرادو لندکروز معروف بود، کراس‌اورهای متوسط شهری و شاسی بلند‌های کامپکتش را معرفی کرد. تویوتا CH-R و راوفور در بین این محصولات بودند. همچنین شاسی بلند‌های اسپرت فورچونر و اف‌جی‌کروز نیز در بین این محصولات نوظهور هستند.

توجه و مقبولیت عمومی به شاسی بلندهای شهری، رفته رفته به بازار ایران نیز راه یافت و باعث شد دیگر کمتر کسی به این خودروهای مرتفع‌تر به عنوان اتومبیل‌های مناسب مصارف جاده‌ای یا آفرودی و بیابانی نگاه کند. به خصوص گسترش کلاس کراس‌اورها و جدا شدن آن‌ها از شاسی بلند‌ها، آن‌ها را مناسب برای سفرهای درون و برون شهری نشان داد.

به این ترتیب، ایرتویا کراس‌اورها و شاسی بلند‌های جدید تویوتا را انتخاب‌های خوبی برای رقابت در بازار ایران دانست و اقدام به واردات آن‌ها نمود.

از ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۵

در بررسی کلاس انواع مدل خودرو تویوتا دیوار، فورچونر، در بین SUV های اسپرت چهار چرخ متحرک قرار می‌گیرد. این خودرو که از سال ۲۰۰۵ بر پلتفرم مشترکی با هایلوکس ساخته می‌شود، به عنوان نمونه ارزان‌تر پرادو برای بازار هدفی کم‌درآمد‌تر عرضه شد.

تویوتا اف‌جی‌کروز نیز شاسی بلند آفرودی چهار چرخ متحرکی است که از سال ۲۰۰۶ عرضه شده و به عنوان جانشین محصول قدیمی و کلاسیک تویوتا، اف‌جی‌۴۰ شناخته می‌شود. اف‌جی‌کروز در پلتفرم با فورچونر و هایلوکس مشترک است و به عنوان جایگزین اقتصادی لندکروز و هامر عرضه می‌شود.

تویوتا راوفور یا راوفور نیز اولین شاسی بلند کامپکت سایز متوسط تویوتا است که در سال ۱۹۹۴ برای تکمیل لیست محصولات این کمپانی عرضه شد. تویوتا C-HR نیز کراس‌اور کامپکت تویوتا است که به عنوان جدیدترین محصول تویوتا در این کلاس شناخته می‌شود و با نمایی متفاوت از دیگر محصولات این کمپانی از سال ۲۰۱۵ در بازارهای جهانی و هم‌زمان در ایران، عرض اندام می‌کند.

در بین این شاسی بلندها و کراس‌اورها، تویوتا راو-فور قدمت بیشتری در ایران دارد و در نسل‌ها متعدد به ایران راه یافته است. آخرین نسل وارد شده از آن، در بین گران‌ترین شاسی بلند‌های بازار قرار می‌گیرد و به دلیل طراحی متفاوت و مدرن، طرفداران بسیاری برای خود دست و پا کرده است.

تویوتا سی‌اچ‌آر لوکس‌ترین و مدرن‌تر کراس‌اور بازار کشور محسوب می‌شود و با وجود اتاق کوچک، دردسرهای تعمیرات و پیچیدگی‌های فنی‌اش، خرید و فروش نسخه‌های کارکرده آن رونق خوبی دارد. اما تویوتا اف‌جی‌کروز و فرچونر در بین خودروهایی هستند که کمتر دست به دست می‌شوند. البته راوفور و C-HR در تیپ‌ها و نسخه‌های بیشتری وارد ایران شده‌اند، اما اف‌جی و فرچونر تنها در یک نسل و یک تیپ در ایران حضور پیدا کرده‌اند.

مشخصات فنی ۴ شاسی بلند جدید تویوتا

با بررسی مشخصات فنی انواع تویوتا می‌بینیم که تویوتا اف‌جی‌کروز با موتور ۴ لیتری ۶ سیلندر ۲۴ سوپاپ خورجینی خود، که توان تولید ۲۶۸ اسب بخار قدرت و ۳۸۰ نیوتن‌متر گشتاور را دارد از باقی هم خانواده‌های مرتفعش قوی‌تر است. این نیرو را یک جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتیک به چهار چرخ متحرک خودرو منتقل می‌کند.

سقف سرعت این خودرو ۱۸۰ کیلومتر و صفر تا صدش ۸ ثانیه است. پس از آن، عملکرد موتور ۴ لیتری خورجینی فورچونر با خروجی ۲۳۵ اسب بخار قدرت، ۳۷۶ نیوتن‌متر گشتاور، صفر تا صد ۹ ثانیه و سقف سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت قرار می‌گیرد. موتور دو لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ C-HR به همراه کیت توربو توان تولید ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۸۵ نیوتن‌متر گشتاور دارد که توسط یک جعبه دنده ۶ سرعته تیپ ترونیک به چهار چرخ خودرو منتقل می‌شود. سقف سرعت این خودرو ۱۸۹ کیلومتر بر ساعت و صفر تا صدش ۱۱ ثانیه است.

موتور ۲.۵ لیتری راوفور نسل چهار که آخرین نمونه وارد شده به ایران است نیز توان تولید ۱۷۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۲ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. این خودرو که به یک جعبه دنده ۶ سرعته تیپ ترونیک مجهز است سقف سرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت و صفر تا صد ۱۰ ثانیه را به نام خود ثبت کرده است.

تفاوت مهم دیگر این ۴ محصول را باید در امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی آن‌ها بررسی کرد. به این ترتیب که تویوتا سی‌اچ‌آر و تویوتا راوفور نسل جدید به دلیل عرضه در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ از امکاناتی به روز برخوردار بوده و به انواع سنسورها و رادارها مجهز هستند. اما فورچونر و اف‌جی در فقر امکانات معمول محصولا تویوتا به سر می‌برند. می‌توانید جزئیات امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی این خودروها را در دیوار دنبال کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنتاگون: اقدامی که ایران انجام داد یک حمله بی‌سابقه بود