مطالعه ایجاد دومین ژئوپارک کشور در مراغه به زودی آغاز می‌شود


مطالعه ایجاد دومین ژئوپارک کشور در مراغه به زودی آغاز می‌شود

مراغه - ایرنا - معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مراغه گفت: مطالعه ایجاد دومین ژئوپارک کشور در این شهرستان با بهره‌گیری از توان تخصصی دستگاه‌های اجرایی و مراکز دانشگاهی به زودی آغاز می‌شود.

سیدعلی موسوی روز سه‌شنبه در بازدید از مرکز فسیل‌شناسی ایران در مراغه افزود: ایجاد ژئوپارک در این شهرستان با توجه به وجود جاذبه‌های طبیعی و تاریخی و نیز استقرار مرکز فسیل‌شناسی کشور، به مطالعه نیاز دارد.

وی اضافه کرد: استفاده از کارشناسان و محققان دانشگاهی و نیز رایزنی با سازمان زمین‌شناسی نیز از جمله راهکارهای موثر برای تسهیل در روند اجرای مطالعه ژئوپارک مراغه است اما این طرح در ابتدا باید مورد اهتمام جدی متولی آن یعنی سازمان محیط زیست قرار گیرد.

وی بیان کرد: ایجاد زمینه مساعد برای تاسیس و راه‌اندازی مرکز یا نمایندگی سازمان زمین‌شناسی در مراغه نیز از راهبردهای موثر برای توسعه و ایجاد ژئو پارک در این شهرستان به شمار می‌رود.

وی با اشاره به توقف عملیات اجرایی مرکز فسیل‌شناسی در سال‌های اخیر به دلیل تخصیص نیافتن اعتبار لازم، اظهار داشت: تاکنون ۴۵ میلیارد ریال برای احداث این مرکز هزینه شده و تکمیل آن نیازمند اعتبارات ملی و استانی است.

فرماندار: تکمیل مرکز فسیل‌شناسی ایران در اولویت چشم‌انداز توسعه مراغه قرار می‌گیرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه نیز در بیان کرد: جاذبه‌های گردشگری شامل طبیعی، تاریخی، فرهنگی و زمین‌شناسی مراغه با قدمتی چندین میلیون ساله، مراغه را به بهشت فسیل‌شناسی خاورمیانه تبدیل کرده و فرصتی مناسب برای ایجاد ژئوپارک در این شهرستان فراهم ساخته است.

غلامرضا زارع افزود: وجود کوهپایه‌های سهند، سدها و دره‌ها به ویژه دره گشایش و غارهای متعدد تاریخی و کهن از جمله «هامپوئیل» و «چوان» با اعتباری جهانی، زمینه مساعدی برای ایجاد ژئوپارک مراغه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به این ظرفیت‌های طبیعی و تاریخی، اجرای طرح‌های پژوهشی ملی و بین‌المللی، راهبردی اساسی برای بهره‌مندی از این مواهب طبیعی است.

وی با اشاره به نقش مرکز فسیل‌شناسی ایران در معرفی مراغه به عنوان بهشت فسیلی منطقه، اضافه کرد: برای مطالعه و ایجاد ژئوپارک، موافقت‌های اولیه از سازمان زمین‌شناسی کشور اخذ شده و روند آن نیز در روزهای آینده تسریع می‌شود.

زارع بیان کرد: مرکز فسیل‌شناسی ایران در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار و با ۹ هزار و ۲۰۰ مترمربع زیربنا احداث می‌شود و تکمیل آن نیازمند تامین اعتبار مورد نیاز ملی و استانی است.

به گزارش ایرنا منطقه فسیلی مراغه به خاطر تراکم بالای فسیل مهره‌داران ۷ تا ۱۲ میلیون ساله به بهشت فسیلی جهان شهرت دارد و نخستین فسیل‌ها از این منطقه ۱۷۰ سال پیش توسط روس‌ها استخراج شد.

دیرینه‌شناسان بسیاری از زمان شناسایی این منطقه در آن کاوش‌، و فسیل‌های با ارزشی استخراج کرده‌اند که امروزه زینت‌بخش برخی موزه‌های دیرینه‌شناسی دنیاست.

شهرستان مراغه با حدود ۲۶۸ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان‌شرقی قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی