جشن 18 سالگی سپک تاکرا| چگونه یک مربی بسکتبال، پدر سپک تاکرای ایران شد؟


جشن 18 سالگی سپک تاکرا| چگونه یک مربی بسکتبال، پدر سپک تاکرای ایران شد؟

آیا می‌دانید ورزش سپک تاکرا در ایران برای نخستین بار توسط وحید ابوالحسنی، مربی بسکتبال، وارد میدان ورزش‌های ایران شد؟

گروه ورزش/شهرآرانیوز، تاریخچۀ سپک تاکرا در ایران به ۱۸ سال پیش برمی‌گردد. زمانی که طی مراسمی در ورزشگاه شهید عقیلی چیذر شمیران، برای نخستین بار یک بازی سپک تاکرا در میان استقبال انبوه تماشاگران برگزار شد.
کسی که این بازی را برای نخستین بار به ایران آورد یک بسکتبالیست و مربی بسکتبال بود. در بدو ورود این ورزش به ایران، وحید ابوالحسنی مربی بسکتبال به عنوان پدر سپک تاکرا لقب گرفت.
وحید ابوالحسنی مربی بین‌المللی و مفسر بسکتبال کشورمان در رادیو و تلویزیون که پدر سپک تاکرای ایران است در مورد ورود این ورزش به ایران می‌گوید: «همزمان با جشن‌های بزرگداشت بیست و چهارمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران و در پانزدهمین روز از بهمن ماه یک هزار و سیصد و هشتاد و یک بود که طی مراسم باشکوهی در محل سالن سرپوشیده ورزشگاه شهید عقیلی چیذر شمیران و با حضور قاطبه اهالی ورزش، رشته‌ای دیگر به ورزش کشورمان افزوده شد و این‌بار سپک تاکرا Sepak Takraw در شهرستان شمیران تولد یافت و خیلی زود در سراسر کشور رونق گرفت.»
سپک تاکرا ترکیبی از والیبال، مهارت‌های فوتبال و ظرافت‌های بدمینتون است. این ورزش در حال حاضر طرفداران بیشماری در اروپا، آمریکا و آسیا و به ویژه آسیای جنوب‌شرقی و تایلند دارد. وحید ابوالحسنی با یادآوری اولین روز ورود رسمی سپک تاکرا به ایران می‌گوید: «مراسم از ساعت ۱۶ روز سه شنبه پانزدهم بهمن ماه ۱۳۸۱ آغاز شد. من به عنوان کارشناس اداره کل تربیت بدنی استان تهران که با حکم مشترک سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک ایران، به عنوان پدر سپک تاکرا ایران شناخته و معرفی شده بودم، در سخنانی کوتاه به نحوۀ پیدایش سپک تاکرا اشاره کردم. سپس از ترجمه کتاب قوانین و مقررات این ورزش که توسط خودم صورت گرفته بود، رونمایی به عمل آم».
جشن 18 سالگی سپک تاکرا| چگونه یک مربی بسکتبال، پدر سپک تاکرای ایران شد؟
این مراسم با انجام مسابقه نمادین بین دو تیم از شمیران به پایان رسید. ابوالحسنی در ادامه می‌گوید: «نخستین توپ سپک تاکرا را در ایران از دست مهندس هاشمی‌طبا رئیس وقت سازمان تربیت بدنی هدیه گرفتم. در مراسم افتتاح این بازی، دکتر سوپات سفیر تایلند، آقای عباس احمدی معاون اداری و مالی استانداری تهران، آقای حسن تقدس‌نژاد معاون اداری و پشتیبانی سازمان تربیت بدنی، خانم طاهره طاهریان معاون ورزش بانوان سازمان تربیت بدنی، آقای محمدرضا یزدانی‌خرم رئیس فدراسیون والیبال، آقای حجت‌اله خطیب مدیرکل تربیت بدنی استان تهران، آقای علی کاظمی، رئیس هیئت فوتبال استان تهران، آقای علی توکلی، دبیر فدراسیون ورزش‌های همگانی حضور داشتند.»
او همچنین از رؤسای حوزه‌های تربیت بدنی استان تهران که موجبات حمایت از این رشته نوظهور را فراهم کرده بودند، تقدیر و تشکر کرد.
ابوالحسنی در حال حاضر همچنان به مربیگری در بسکتبال ادامه می‌دهد و مسابقات بسکتبال باشگاه‌های ایران و NBA را از رادیو و تلویزیون گزارش و تفسیر می‌کند و می‌گوید: «زمان به سرعت می‌گذرد و حالا فرزند ورزشی من (سپک تاکرا)، ۱۸ ساله شده است و با سرعت هرچه تمام دوران جوانی و سیر شکوفایی خود را سپری می‌کند.»
ابوالحسنی، کارشناس بازنشسته وزارت ورزش و جوانان است و در حال حاضر با مدرک مربیگری بین‌المللی بسکتبال، مشغول آموزش بسکتبال در میان نوجوانان و جوانان در زادگاه خود شمیران است. مترجم دو کتاب بسکتبال؛ «جهان بسکتبال» (از مایک شیشفسکی مربی کالج دوک و از دوستان مکاتبه‌ای ابوالحسنی) و «من نمی‌توانم سعی نکنم» (زندگی مایکل جردن) است و علاوه بر مربیگری طی بیش از ۴ دهه و معرفی قهرمانان بیشمار به تیم‌های بسکتبال ایران، در زمینۀ فعالیت‌های رسانه‌ای، چاپ مقالات و آموزش بسکتبال از چهره‌های مطرح ورزش ایران است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شگفتانه جذاب برای روزبه چشمی