فیلتراسیون نیروگاه‌های خراسان رضوی استاندارد نیستند/نقش منفی بلندمرتبه‌سازی‌ها در کیفیت هوا


فیلتراسیون نیروگاه‌های خراسان رضوی استاندارد نیستند/نقش منفی بلندمرتبه‌سازی‌ها در کیفیت هوا

مدیرکل محیط‌زیست خراسان‌رضوی با بیان اینکه «اگر نیروگاه‌ها سوخت مازوت یا ذغال‌سنگ یا هر سوختی  مصرف می‌کنند باید خروجی آن‌ها استاندارد باشد و آنچه که ما به دنبال آن هستیم این است که نیروگاه‌ها، صنایع و... باید مجهز به سیستم فیلتراسیون شوند»، گفت: هیچ کدام از نیروگاه‌ها در استان از نظر سیستم فیلتراسیون به استانداردسازی نرسیده‌اند و بعضی از...

تورج همتی امروز در نشستی که به مناسبت روز هوای پاک و به صورت آنلاین برگزار شد، اظهار کرد: روز ملی هوای پاک امسال تحت عنوان هوای پاک، تعهد مسئولان و مشارکت مردم نام‌گذاری شده است. مسئولیت‌ها در سه بعد زیست محیطی، اجتماعی و فرهنگی وجود دارد. مسئولیت محیط زیستی در تمام انسان‌ها وجود دارد اما دشواری‌های اقتصادی و اجتماعی باعث می‌شود این نگاه ذاتی به خوبی جلوه نکند.

وی افزود: امروزه محیط‌زیست را نمی‌توان تنها توسط اداره محیط زیست و ادارات وابسته در استان مدیریت کرد بلکه نیاز است تا مسئولیت‌های اجتماعی در نهادها، رسانه‌ها، سمن‌ها و بخش‌های مختلف وجود داشته باشد.

مدیرکل محیط‌زیست خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه «نمی‌توانیم بدون التزام به لوازم پایداری، مشکلات محیط‌زیست را به آینده حواله کنیم و این مساله به نوعی برازنده استان و کشور نیست»، عنوان کرد: امروز یکی از مهمترین چالش‌های اصلی محیط‌زیستی استان موضوع آلودگی هوا است. این آلودگی از طریق منابع ثابت و متحرک ایجاد می‌شود. در اداره محیط زیست استان چند سالی است که به دنبال نقشه‌ راه جامع محیط‌زیستی بودیم و خوشبختانه امروز با کمک استانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سندی را تحت عنوان سند توسعه پایدار و همه جانبه‌نگر استان با رویکرد آمایش راهبردی تهیه کرده‌ایم. در این سند ظرفیت‌ها و محدودیت‌های توسعه پایدار از نظر اقتصادی و اجتماعی شناسایی شده است. همچنین برنامه‌ها در حوزه محیط‌زیست در استان آسیب‌شناسی شده و راهبردها و برنامه‌های عملیاتی مشخص شده است.

وی ادامه داد: در این سند گام‌هایی در خصوص توسعه پیش‌بینی و روندهای کلان و سیاست‌های کلان توسعه استان مطالعه شده است. خوشبختانه تمام این مسائل باعث شد که سند و نقشه راهی برای توسعه استان در حوزه محیط زیست تدوین شود. این سند به زودی در اختیار دستگاهای اجرایی استان قرار خواهد گرفت تا این راهبردها مورد استفاده قرار گیرد. ما در کل کشور اولین اداره کلی هستیم که برنامه‌های محیط‌زیست محور را در قالب یک برنامه عملی محیط‌زیستی تهیه کرده‌ایم.

مدیرکل محیط‌زیست خراسان‌رضوی گفت: به دنبال آن هستیم که نیروگاه‌ها، صنایع و... مجهز به سیستم فیلتراسیون شوند. تقریبا هیچ کدام از نیروگاه‌های ما در استان و از نظر سیستم فیلتراسیون به استانداردسازی نرسیده‌اند.

همتی در ادامه این نشست و در جمع خبرنگاران در خصوص علت آلودگی هوا و نظارت بر مصرف مازوت در نیروگاه توس گفت: بارها اعلام شده است که شرایط آلودگی هوا در کلان شهرها متاثر از دو عامل انتشار آلاینده‌ها و شرایط جغرافیایی و محیطی کلان شهر است. درمشهد شرایط به گونه‌ای است که در شهر بیشتر ایام سال اینورژن (وارونگی دما) وجود دارد. در این شرایط زمانی که سقف هوای شهر پایین می‌آید و فضا برای آلاینده‌ها تنگ می‌شود غلظت آلاینده‌ها افزایش پیدا کرده و درنتیجه شاخص‌های آلاینده افزایش پیدا کرده و شرایط ناسالم ایجاد می‌شود.

وی افزود: مشهد شهر خودرومحوری است. در مشهد یک میلیون و ۴۰۰ هزار منبع متحرک وجود دارد. همچینین منابع ثابت نیز در این آلودگی تاثیر گذارند. ۶۲ درصد آلودگی توسط منابع ثابت به نیروگاه‌ها برمی‌گردد. بیشترین آلاینده‌ها مانند مواد آلی فرار از منابع متحرک و مونواکسید کربن و دی‌اکسید نیتروژن از منابع ثابت منتشر می‌شوند.

مدیرکل محیط‌زیست خراسان‌رضوی بیان کرد: در کشور سوخت یورو چهار برای حمل‌ونقل توزیع می‌شود و از این نظر مشکلی وجود ندارد، اما باید در مصرف سوخت از استاندارد ملی تبعیت شود. طبق قانون هوای پاک از سال ۱۴۰۰ به بعد باید کل سوخت‌های ما استاندارد ملی داشته باشند. اگر نیروگاه‌ها سوخت مازوت یا ذغال‌سنگ یا هر سوختی مصرف می‌کنند باید خروجی آن‌ها استاندارد باشد. آنچه که ما به دنبال آن هستیم این است که نیروگاه‌ها، صنایع و... باید مجهز به سیستم فیلتراسیون شوند. هیچ کدام از نیروگاه‌ها در استان از نظر سیستم فیلتراسیون به استاندارسازی نرسیده‌اند. بعضی از نیروگاه‌ها به دلیل فرسودگی در تکنولوژی نمی‌توانند این فیلتراسیون را اجرا کنند.

وی در مورد اقدامات انجام شده در خصوص کاهش آلودگی هوا ادامه داد: سازمان محیط‌زیست در سال جاری اقدامات پایشی و نظارتی را بیشتر کرده است. از ۹۳۷ پایش دربخش‌های مختلف تا این لحظه ۲۲۰ اخطاریه صادر شده است. از ۵۹۰ پایش در شهرستان مشهد ۱۷۲ اخطاریه صادر شده است. ۶۵ نمونه‌برداری از سوخت بنزین، نفت و گاز در در دوماهه اخیر در سطح شهر و استان انجام شده است. ۷۲ مورد اجرای سیستم فیلتراسیون در نیم‌دهه اخیر در صنایع صورت گرفته است . ۹۸ بازدید از مراکز معاینه فنی صورت گرفته و ۱۲ مورد تخلف شناسایی و اعمال قانون شده است .

طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها در مشهد به شورای همتای استان می‌رود

همتی با تاکید بر اینکه «در مورد تعطیلی پنجشنبه‌ها در مشهد یک دهه است که پیگیری‌های لازم صورت گرفته است»، خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته در سال جاری بر اساس مصوبات کارگروه استان مقرر شده است تا طرح بازنگری شده و به شورای همتای استان برده شود. این مساله در حال بررسی است. قطعا باید یک روز در هفته در مشهد تعطیل شود تا بار آلودگی از این طریق کاهش یابد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا با وجود عدم فعالیت حضوری مدارس در شرایط کرونا همچنان آلودگی هوا وجود دارد، گفت: بررسی‌های کارشناسان نشان می‌دهد که تردد دانش‌آموزان و کارمندان بیش از ۳۵ درصد در آلودگی هوا نقش دارد. با وجود عدم حضور دانش‌آموزان در مدارس اما باز هم با سهم تردد کارمندان مواجه هستیم. در زمان کرونا شرایط فرق دارد. در سال جاری ۳۸روز هوای پاک، ۲۱۵ روز هوای سالم، ۵۲ روز هوای ناسالم و در سال گذشته ۳۱روز هوای پاک ،۴۴ روز هوای ناسالم و ۲۲۹ روز هوای سالم داشته‌ایم. در سال جاری به خاطر کرونا استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی کاهش پیدا کرده است. مصرف انرژی امسال بیش از سال گذشته بوده است. طبق آمارها نسبت به حضور زائر در سال گذشته امسال مصرف آب ۲۰ درصد بیشتر بوده است. پاییز امسال نسبت به سال گذشته ۲ الی ۳ درجه سردتر شده است و درنتیجه بخش صنعت با مشکل سوخت مواجه شده است.

مدیرکل محیط‌زیست خراسان‌رضوی تصریح کرد: باید مدل‌سازی آلودگی هوا را داشته باشیم. در چهل و نهمین کارگروه آلودگی هوای استان مصوب شده است تا بحث مدل‌سازی به فوریت انجام شود. مکاتباتی با شهرداری انجام شده تا این برنامه فورا انجام شود. خواسته بعدی ما به عنوان دبیر کارگروه هوای پاک این است که این مدل‌سازی صورت گیرد.

ساخت‌وسازهای ارتفاعات جنوبی، نقش هوا و باد در کاهش آلاینده‌ها را بی‌تاثیر می‌کند

وی در مورد نقش ساخت‌وسازها در ارتفاعات جنوبی در آلودگی هوا عنوان کرد: ارتفاعات جنوبی شهر مشهد تنفس‌گاه شهر هستند و در چرخش هوا و افزایش حرکت عمودی آلاینده‌ها و خروج از جو نقش دارند. اگر جلوی این ساخت‌وسازها گرفته نشود موانعی ایجاد شده و نقش هوا و باد در کاهش آلاینده‌ها بی‌تاثیر می‌شود. طبیعتا هر گونه فعالیتی در حوزه جنوبی مشهد به خصوص بلند مرتبه‌سازی‌ها نقش منفی در کیفیت هوای استان دارد. از طریق مدل‌سازی نقش جهات مختلف شهر در جریان هوا را می‌توان مشخص کرد .

همتی افزود: ۲۳ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در مشهد وجود دارد که از این تعداد ۱۲ ایستگاه متعلق به سازمان محیط‌زیست، ۱۰ ایستگاه متعلق به شهرداری و یک ایستگاه متعلق به هواشناسی است. متاسفانه در سایر شهرهای استان تا کنون ایستگاهی مستقر نشده است. در تلاش هستیم تا در نیشابور، سبزوار و تربت حیدریه ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا را احداث کنیم. با توجه به اینکه در سرخس کانون‌های بحرانی خارج از مرز و داخلی وجود دارد برای ایجاد ایستگاه سنجش آلودگی هوا نیز پیگیری‌هایی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در آلودگی‌های گرد و غبار طرحی به نام مقابله با ریزگردها را در دو سال اخیر در کانون‌های بحرانی اجرا کرده‌ایم و خوشبختانه این طرح موفقترین طرح در کشور بوده است . تا امروز در ۷۰۰ هکتار از شهرستان‌های خواف، بجستان ، سبزوار، بردسکن، گناباد طرح‌های احیایی اجرا شده و بسیار در این طرح‌ها موفق بوده‌ایم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی از خوانندگی سگ سخنگو با آهنگ صادق بوقی میگه آو آو آو آو...