پاکستان یک ژنرال بازنشسته را به عنوان سفیر در عربستان منصوب کرد


پاکستان یک ژنرال بازنشسته را به عنوان سفیر در عربستان منصوب کرد

اسلام‌آباد - ایرنا - پاکستان یک ژنرال سه ستاره امنیتی- نظامی این کشور را به عنوان سفیر جدید خود در عربستان سعودی منصوب کرد، اقدامی که انتظار می‌رود گامی در جهت کاهش تنش‌هایی باشد که دو کشور از یکسال پیش درگیر آن شده‌اند.

به گزارش ایرنا، رسانه‌های پاکستانی سه‌شنبه شب به نقل از منابع دیپلماتیک این کشور اعلام کردند: ژنرال «بلال اکبر» که چند ماه پیش از ارتش بازنشسته شده بود، اکنون به عنوان سفیر جدید پاکستان در عربستان معرفی شد.

فرماندهی یگان تکاور در ایالت سِند، ریاست کارخانه تولیدات جنگی و دفاعی (POF) و رئیس ستاد ارتش در مقر فرماندهی از جمله مهمترین سمت‌ها و فعالیت‌ها سفیر جدید پاکستان ذکر شده است.

این درحالی است که «نواف بن سعید المالکی» سفیر کنونی سعودی در پاکستان نیز پیشینه امنیتی داشته و از افسران نیروی دریایی عربستان محسوب می‌شود.

انتصاب سفیر امنیتی-نظامی از سوی پاکستان در عربستان تاکنون سابقه نداشته و کارشناسان هدف از این اقدام مرکز دیپلماسی دولت اسلام‌آباد را تعمیق مناسبات دفاعی-نظامی با عربستان در کنار تعاملات اقتصادی تفسیر می‌کنند.

"راجا علی اعجاز" سفیر کنونی پاکستان که قرار است جای خود را به ژنرال اکبر بدهد، در اولین ماموریت خود به عنوان سفیر به ریاض اعزام شد و تنها دو سال توانست به خدمت ادامه دهد.

انتصاب ژنرال سه ستاره ارتش پاکستان به عنوان سفیر این کشور در عربستان درحالی صورت می‌گیرد که دو کشور در سال گذشته شاهد تنش‌ها در روابط بودند تا جایی که فرمانده ارتش پاکستان برای کمک به رفع فضای تنش‌آلود به ریاض سفر کرد اما عدم استقبال از این ژنرال پاکستانی در عربستان، باعث شد تا این اختلاف باقی بماند.

علاوه بر عدم همراهی متحدان عرب به ویژه عربستان از مواضع پاکستان درباره تنش‌های شبه‌قاره و کشمیر که اواسط سال گذشته اختلافات دو کشور را پررنگ کرد، طرح سازش حاکمان عرب با صهیونیست‌ها در منطقه به شدت روابط اسلام‌آباد با متحدان را تحت الشعاع قرار داده، درحالی که دولت و ارتش پاکستان ضمن مخالفت با به رسمیت شناخت رژیم صهیونیستی، بر حمایت قاطعانه خود از فلسطین تاکید کرده‌اند.

«عمران‌خان» نخست وزیر پاکستان اواسط آبان ماه گذشته طی یک مصاحبه‌ای و در پاسخ به این پرسش که آیا اسلام‌آباد تحت فشار کشورهای غیرمسلمان و یا برخی کشورهای مسلمان عرب (اشاره به حاکمان عربی سازشگر با تل‌آویو و برخی دیگر که روابط نزدیک با پاکستان دارند) قرار دارد؟، این موضوع را انکار نکرد و به صورت تلویحی گفت: بعضی از سخنان قابل بیان نیست و باید از آن گذشت، ما با برخی از این کشورها روابط خوبی داریم و نمی‌خواهیم باعث ناراحتی آنان شویم.

وی افزود: زمانی که پاکستان روی پای خود بایستد و مستقل شود، آن وقت می‌توان به این پرسش (که چه کشورهایی پاکستان را برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تحت فشار قرار می‌دهند) پاسخ داد.

روزنامه پاکستانی "نیوز" نهم آذرماه امسال نیز در گزارشی به نقل از یک دستیار ویژه نخست وزیر این کشور (به شرط فاش نشدن نام) نوشت: این مقام ارشد دولت هرگونه احتمال اختلاف میان دولت و ارتش بر سر تسلیم شدن در برابر توطئه سازش را رد کرد و گفت که دولت و ارتش پاکستان مواضع یکسو و هماهنگی دارند.

این منبع افزود: حتی یک مقام ارشد نظامی پاکستان گفته است که اسلام‌آباد نمی‌تواند اسرائیل را به رسمیت بشناسد حتی اگر یک کشور عربی پرنفوذی مانند عربستان بخواهد تن به سازش با صهیونیست‌ها بدهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس / سلفی نوید محمدزاده و فرشته حسینی