یورگن یورگنسن؛ محافظ یا حاکم ایسلند؟!


به زودی یورگنسن عازم دومین سفر دریایی به ایسلند شد، اما به محض ورود خدمه دریافتند که حاکم دانمارکی همچنان اجازه تجارت را صادر نمی‌کند. با همکاری خدمه کشتی یورگنسن موفق به بازداشت این حاکم شد و خود را «محافظ ایسلند» نامید.

یورگن یورگنسن؛ محافظ یا حاکم ایسلند؟!

یورگن یورگنسن (Jørgen Jørgensen) ماجراجوی دانمارکی در «دوران انقلاب» بود که کشتی وی از سوی بریتانیا توقیف شد. او در ۱۸۰۹ عازم سفر دریایی به ایسلند شد، استقلال آن کشور از دانمارک را اعلام و خود را حاکم آنجا اعلام کرد.

او در پی آن بود تا به تأسی از ایالات متحده و جمهوری نخست فرانسه، یک جمهوری جدید تاسیس کند. او همچنین نامه‌ها، یادداشت‌ها، جزوات و مقالات زیادی در زمینه موضوعات متعدد نوشت و در دوره‌ای با گیاه شناسان معروف ژوزف بانکس و ویلیام جکسون هوکر همکاری داشت. از یورگنسن بیش از صد دست‌خط و طرح در کتابخانه بریتانیا وجود دارد.

یورگنسن در ۲۹ مارس ۱۷۸۰ در کپنهاگ در خانواده یک ساعت‌ساز سلطنتی به دنیا آمد و در ۱۵ سالگی پس از پایان تحصیلات مقدماتی به‌عنوان شاگرد به یک کشتی مخصوص حمل زغال سنگ پیوست. او در ۱۷۹۹ راهی سفر دریایی به مقصد کیپ تاون شد و یک سال بعد از آنجا به کلونی جدید بریتانیا در استرالیا، پورت جکسون و نیوزیلند رفت.
در ۱۸۰۱ به خدمه کشتی لیدی نلسون پیوست و به‌عنوان یکی از اعضای این کشتی در تاسیس نخستین اقامتگاه ریدسون کوو و سولیوانز کوو در فان دیمنز لند-که بعدتر تاسمانی خوانده شد-حاضر بود. از وی به‌عنوان موسس شهر هوبارت-مرکز جزیره تاسمانی استرالیا-یاد شده است.

یورگنسن به کشتی صید نهنگ الکساندر پیوست و در ۱۸۰۶ به گریوزند انگلستان رسید. در ۱۸۰۷ که برای دیدار خانواده رفته بود شاهد نبرد کپنهاگ شد و به زودی پس از این واقعه به فرماندهی یک کشتی کوچک دانمارکی رسید.
در ۱۸۰۸ طی نبردی دریایی کشتی وی توقیف شد و به‌عنوان یک ملوان مزدور به کار گرفته شد. در ۱۸۰۹ که به قید التزام آزاد بود به یک بازرگان پیشنهاد یک سفر دریایی به سوی ایسلند داد با این توجیه که با توجه به کمبود موادغذایی در آنجا، این سفر بسیار سودآور خواهد بود.
یورگنسن به‌عنوان مترجم راهی این سفر شد، اما این کشتی با توجه به بریتانیایی بودن و جنگ میان دانمارک و بریتانیا، نتوانست داد و ستدی انجام دهد.
یورگن یورگنسن؛ محافظ یا حاکم ایسلند؟!
به زودی یورگنسن عازم دومین سفر دریایی به ایسلند شد، اما به محض ورود خدمه دریافتند که حاکم دانمارکی همچنان اجازه تجارت را صادر نمی‌کند. با همکاری خدمه کشتی یورگنسن موفق به بازداشت این حاکم شد و خود را «محافظ ایسلند» نامید.
هدف وی تاسیس یک جامعه آزاد به تاسی از آمریکا و فرانسه بود. اما دو ماه بعد دانمارک حاکمیت خود را در آنجا از نو برقرار کرد و یورگنسن به بریتانیا بازگشت، اما در آنجا هم به دلیل نقض آزادی مشروط خود گناهکار شناخته و تا ۱۸۱۱ زندانی شد.
چند سال بعد را وی در لندن گذراند و با توجه به بدهی‌های زیادی که به بار آورد دوباره زندانی شد. پس از آزادی سفر‌هایی به اسپانیا، پرتغال و جبل الطارق انجام داد و با بازگشت دوباره به بریتانیا با توجه به بدهی‌های خود از نو دادگاهی شد. با مکاتباتی که با وزارت خارجه به عمل آمد او به خدمت اداره اطلاعات درآمد، اسناد را ترجمه می‌کرد و به‌عنوان جاسوس در فرانسه و آلمان به سفر می‌پرداخت.
در ۱۸۱۵ وی شاهد نبرد واترلو بود. با بازگشت به بریتانیا به نوشتن روی آورد، اما در ۱۸۲۰ متهم به دزدی شد ودر زندان نیوگیت محبوس شد و پس از چند سال در ۱۸۲۵ به‌عنوان یک محکوم به استرالیا برده شد.
یورگنسن چند سفر اکتشافی در تاسمانی را هدایت کرد و در ۱۸۳۵ آزادی خود را به دست آورد، اما همچنان در تاسمانی ماند. او در ۱۸۳۱ با یک زن محکوم ایرلندی ازدواج کرد و در ۲۰ ژانویه ۱۸۴۱ در هوبارت درگذشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تاریخی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403