گذر کاراته‌کاهای تفتی از کرونا با رعایت ضوابط بهداشتی


گذر کاراته‌کاهای تفتی از کرونا با رعایت ضوابط بهداشتی

یزد- ایرنا- با وجود آنکه ویروس کرونا بسیاری از امور و از جمله فعالیت‌های ورزشی را در سطح کشور تحت تأثیر خود قرار داد اما کاراته‌کاهای تفتی بر شرایط کرونایی غلبه کرده و تمرین‌های خود را به صورت مجازی ادامه دادند.

به گزارش ایرنا، جوانان کاراته‌کای تفتی با برنامه ریزی هیئت کاراته شهرستان، فعالیت های ورزشی خود را در خانه و از طریق فضای مجازی دنبال کردند.

در نخستین گام، مربیان کاراته تفت، روزانه، حرکات آموزشی این رشته را فیلم برداری و تدوین کرده و آن را در اختیار ورزشکاران این رشته قرار دادند و کاراته کاها هم با تمرین این حرکات و فیلم برداری از خود، آن را در اختیار مربی خود قرار می دهند و مربیان اشکالات آنها را بیان می کنند.

برگزاری چندین دوره مسابقات به صورت مجازی از دیگر عواملی بود که سبب شد تلاش و انگیزه کاراته کارهای تفتی برای تمرین کردن کم نشود.

این موضوع زمانی اهمیت می یابد که بدانیم ورزش کردن یکی از راه های اصلی پیشگیری و کنترل ابتلا به بیماری کووید ۱۹ است؛ زیرا سبب بالا رفتن ایمنی بدن می شود و ویروس کرونا کمتر به بدن های قوی و با ایمنی بالا آسیب می رساند.

نقش مهم مربی در استمرار فعالیت های ورزشی

مربیان همواره نقش مهمی در تربیت متربیان و ایجاد انگیزه برای آنها ایفا می کنند، در شهرستان تفت هم مربیان کاراته سبب شدند تا ورزشکاران این رشته از فعالیت ورزشی فاصله نگیرند و بدن خود را آماده نگه دارند.

کاراته‌کا تفتی و دارنده مقام استانی به گزارشگر ایرنا می‌گوید: اصرار مربی کاراته و ایجاد انگیزه و امید در بین ما برای استمرار حرکات تمرینی بسیار مؤثر بود و اگر مربی این گونه پیگیری نمی کرد و ما را مورد تشویق خود قرار نمی داد، هیچ گاه شاید به ادامه فعالیت ورزشی رو نمی آوردیم.

محمدرضا فلاح ضمن تشکر از زحمات مربی‌اش ادامه می‌دهد: در ابتدا چند نفری با اصرار مربی شروع به انجام حرکات تمرینی در خانه کردیم و کم کم این موضوع به عادت تبدیل شد و اوقات فراغت در خانه را به ورزش می پرداختم.

وی نقش برگزاری مسابقات را مهم ذکر می‌کند و می‌گوید: ایجاد فضای رقابت هرچند به صورت مجازی سبب شد تا افراد به تمرین فعالیت ورزشی بپردازند تا در مسابقه به موفقیت برسند.

فلاح اضافه می کند: برخی مواقع خانواده هم در حرکات ورزشی مرا همراهی می کردند و این باید اولویت هر خانواده ای باشد که سلامتی و نشاط خود را حتی در شرایط کرونایی حفظ کند.

انجام تمرین های ورزشی با وسایل ساده

کاراته‌کاهای تفتی این را به اثبات رساندند که برای انجام تمرین های ورزشی حتماً نیاز به حضور در باشگاه و داشتن تجهیزات پیچیده نیست و می توان با ساده ترین وسایل فعالیت های ورزشی را استمرار داد.

یکی دیگر از کاراته کاهای تفتی در این باره می گوید: با امکانات بسیار ساده که در دسترس همه است مانند بطری آب یا بالش، حرکات ورزشی را انجام دادم و این سبب تشویق و ترغیب اطرافیانم شد و آنها هم شروع به انجام حرکات ورزشی کردند.

علی اسفندیاری می افزاید: خیلی ها شاید به کرونا به عنوان تهدید نگاه کردند ولی می توان بهترین فرصت ها را در این دوره رقم زد و مهمترین هدف ما شروع به تغییر بود.

وی ادامه می دهد: ورزش در خانه مانع کسالت شده و باعث سلامت جسم و روح می شود و با تخلیه انرژی که صورت می گیرد قدری از افکار منفی و دغدغه ها فاصله می گیریم.

ایجاد انگیزه بین اطرافیان با اشتراک‌گذاری فیلم تمرین‌ها

گذر کاراته‌کاهای تفتی از کرونا با رعایت ضوابط بهداشتی

آنچه سبب شد روز به روز کاراته کاران بیشتری تمرین این ورزش در خانه را دنبال کنند، فیلم برداری از حرکات ورزشی و اشتراک گذاری آنها در فضای مجازی بود.

کاراته‌کای دان ۲ تفت و دارنده مقام کشوری کاراته می گوید: با شیوع ویروس کرونا و بسته شدن باشگاه ها سعی کردم از ورزش عقب نمانم و تمرینات خود را در خانه انجام دادم.

حسین فهیمی ادامه می دهد: وقتی با دیگر هم تیمی ها دیدیم فعالیت ورزشی در جامعه کم شده و مردم تحرکی ندارند تصمیم گرفتیم برای ترویج ورزش در خانه از حرکات ورزشی خود فیلم برداری کنیم و آنها را در فضای مجازی منتشر کنیم.

وی می افزاید: این اقدام مؤثر واقع شد و افراد بیشتری در خانه به تمرین حرکات ورزشی پرداختند.

زیرزمین خانه مربی، محل تمرینات انفرادی

با توجه به بسته بودن باشگاه های ورزشی، محمدجواد نبی زاده، مربی و رئیس هیات کاراته تفت زیرزمین خانه خود را به تمرینات انفرادی و رفع اشکال کاراته کاران اختصاص می دهد.

کاراته کار تفتی می گوید: در راستای رعایت شیوه نامه های بهداشتی و رفع اشکال به صورت انفرادی به خانه مربی ام مراجعه می کردم.

علی پورفلاح می افزاید: با توجه به مسابقاتی که پیش رو داشتم نیاز به انجام تمرینات ورزشی و استمرار آن داشتم تا از سطح آمادگی جسمانی عقب نمانم.

وی ادامه می دهد: خانواده با ورزش کردن من در خانه مشکلی نداشتند و البته ورزش کردن در خانه به گونه ای بود که برای اهل خانه و همسایگان مشکلی به وجود نمی آورد.

آغازگر آموزش مجازی ورزش در خانه

همیشه اولین ها و کسانی که شروع کننده یک کاری هستند قابل تحسین اند، هیات کاراته تفت هم آغازگر آموزش مجازی در زمینه ورزش و برگزاری مسابقات به صورت مجازی بود.

رئیس هیات کاراته شهرستان می گوید: وقتی کرونا آمد باشگاه های ورزشی تعطیل شد و خانواده ها هم به واسطه نگرانی به فرزندان خود اجازه تمرین حضوری را نمی دادند حتی زمانی که شیوه نامه های بهداشتی شرایطی را برای برگزاری حضوری تمرین ها گذاشتند ولی استمرار فعالیت های ورزشی مورد استقبال واقع نشد.

محمدجواد نبی زاده می افزاید: از آنجا که هیات کاراته شهرستان با اتاق فکری ۹ نفره برنامه ای بلندمدت تدوین کرده بود برای عقب نیفتادن از این برنامه تصمیم گرفتیم تا آموزش ها را به صورت مجازی ادامه دهیم.

این مربی درجه یک ملی کاراته ادامه می دهد: به جز جمعه ها در سایر روزها با توجه به محدودیت های فضای مجازی آموزش را دنبال کردم و برای برخی مناطق روستایی که مشکل اینترنت داشتند تکنیک های ورزشی را فیلم برداری کرده و فیلم آن را بارگذاری می کردم و آنها هم با تمرینی که انجام می دادند فیلم خود را جهت ارائه اشکالات ارسال می کردند.

داور ممتاز ملی و عضو شورای داوران هیات کاراته استان یزد اظهار می دارد: هرچند برگزاری آزمون به صورت مجازی برای این رشته موافقان و مخالفانی داشت ولی اولین آزمون مجازی کاراته کشور در تفت برگزار شد و الگویی برای سایر نقاط کشور شد که تاکنون سه دوره آزمون و دو دوره مسابقه کاتا و دو دوره مسابقه آمادگی جسمانی به صورت مجازی در شهرستان برگزار شده است.

نبی زاده اضافه می کند: نتیجه برگزاری آموزش ها و مسابقات به صورت مجازی در مسابقات استانی مشخص شد که در مسابقه کاتا، کاراته کاران تفتی به سه مقام دست یافتند؛ سعید کر، مقام اول، صادق و صابر رحمانی مقام دوم و سوم کسب کردند؛ همچنین در المپیاد مجازی هیات کاراته استان، علیرضا دهقانپور در رده سنی خود به مقام اول و حسین فهیمی به مقام سوم دست یافت.

ورزش کنیم تا محتاج دارو نشویم

نماینده سبک کان ذن ریو در استان یزد می گوید: برگزاری اولین آموزش، آزمون و مسابقه مجازی ورزشی همه به خاطر این بود که نوجوانان و جوانان از ورزش فاصله نگیرند.

نبی زاده ادامه می دهد: در خانواده نزدیک خودم مشاهده کردم که یک نوجوان پس از گذشت سه ماه از شیوع ویروس کرونا ۵ کیلوگرم اضافه وزن گرفت و افراد پزشک و ورزشی متوجه اند که این افزایش وزن چه عوارضی برای بدن افراد خواهد داشت.

دارنده کمربند مشکی دان ۵ کاراته می افزاید: اگر در دوران کرونا ورزش کردن در خانه ها دنبال نشود و به سبد غذایی خانواده نیاید، بعدها وارد سبد دارویی آنها می شود و باید شاهد شلوغ شدن داروخانه ها و مطب های پزشکی باشیم.

وی اظهار می کند: همه باید نشر این معروف در جامعه کمک کنند، ائمه جماعت، روحانیون، رسانه ها و هر آن کس که می تواند باید همراهی کرده و تلاش کنند تا مردم در خانه خود ورزش کنند.

بارگذاری ۲ هزار و ۶۵۰ قطعه فیلم در فضای مجازی

رئیس هیات کاراته تفت می گوید: در دوره کرونا، ۲ هزار و ۶۵۰ قطعه فیلم مختلف در فضای مجازی بارگذاری شد که شامل ارائه محتوای آموزشی و تمرین های کاراته کاران بود.

نبی زاده با بیان اینکه در روزهای ابتدایی به لحاظ فنی اشکالاتی بر فیلم ها وارد بود می افزاید: هرچه زمان گذشت و تجربه فعالیت در فضای مجازی بیشتر شد اشکالات مان کاهش یافت و الآن به جایی رسیده ایم که به صورت یک روز در میان ۵ حرکت ورزشی از یک نفر، به صورت حرفه ای در قالب کلیپ تهیه شده و بارگذاری می کنیم.

گذر کاراته‌کاهای تفتی از کرونا با رعایت ضوابط بهداشتی

کرونا کمتر به سراغ ورزش‌کاران می رود

خیلی ها به دنبال پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا هستند ولی شاید یکی از بهترین پیشگیری های کم هزینه و ساده، ورزش کردن در خانه است، فقط با اختصاص چند دقیقه از روز به ورزش کردن می توان سیستم ایمنی بدن را تقویت و از ابتلا به کرونا جلوگیری کرد.

رییس اداره ورزش و جوانان تفت می گوید: یافته های پژوهشگران نشان می دهد که ورزش کاران سیستم ایمنی قوی تری دارند، از این رو کرونا کمتر به سراغ ورزش کاران می رود و آمار ابتلا به کرونا در بین ورزشکاران پایین است و یا آن هایی مبتلا شدند که بیماری زمینه ای داشتند.

فرهاد فرزان مقدم می افزاید: نداشتن فعالیت ورزشی نه تنها سبب کاهش سیستم ایمنی بدن می شود بلکه سبب ابتلا به انواع بیماری های روحی و روانی مانند افسردگی، پرخاشگری، عدم تمرکز و آرامش ذهنی می شود.

وی ادامه می دهد: با توجه به شیوع ویروس کرونا، امکان برگزاری فعالیت های ورزشی به صورت میدانی فراهم نشد و به اجبار رو به ورزش در خانه آوردیم و روزانه مطالب و محتوای ورزشی در صفحه های مجازی بارگذاری می شد.

فرزان مقدم، هیات کاراته شهرستان را پیشگام در برگزاری آموزش و مسابقات ورزشی ذکر می کند و می گوید: اقدام این هیئت در آموزش مجازی و بارگذاری فیلم های آن بازتاب کشوری داشت و قابل تحسین است.

مرکز این شهرستان ۵۰ هزار نفری در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ممنوعه و مبتذل دنیا جهانبخت با نیلی افشار ! / بخاطر دلار هرکاری می کنند !