لنگه فعال ‌ترین بندر ترانزیتی ایران در کانون توجه دولت


 لنگه   فعال ‌ترین بندر ترانزیتی ایران در کانون توجه دولت

بندرعباس- ایرنا- بندر تاریخی لنگه به عنوان فعال ترین بندر ترانزیتی ایران و درگاه تجارت کشورهای آسیای میانه نقش اساسی در توسعه ترانزیت و صادرات و واردات کالا داشته و بزودی قرار است با اجرای برنامه‌ها و طرح‌های بزرگ بندری در دولت تدبیر وامید به یکی از بندرهای بزرگ ایران تبدیل شود.

به گزارش ایرنا، توسعه بندرگاه‌های هرمزگان در دولت تدبیر و امید شدت گرفته و هر روز خبری از بهره برداری از طرح‌های مهم بندری در شرق، مرکز و غرب استان می‌رسد و شور و شوق برای بکارگیری از ظرفیت‌های بندری نشان می‌دهد که برای آینده کشور بسیار مهم و ارزشمند است.
بندرلنگه نیز که هفت بندر تجاری و مسافری غرب هرمزگان را راهبری می‌کند؛ درچهار دهه اخیر به بندر ترانزیت خودرو به کشورهای آسیای میانه تبدیل شد و درسال‌جاری نیز باتوجه ویژه دولت با توسعه پسکرانه این بندر می‌رود تا در ردیف بندرهای پرترافیک کشور قرار گیرد.
بندرلنگه باتوجه به موقعیت راهبردی جغرافیایی و داشتن کمترین فاصله دریایی با بنادر کانونی منطقه از جمله بنادر امارات متحده عربی، در زمره فعال ترین بنادر ترانزیتی ایران قرار گرفته است که علاوه بر ترانزیت کالا و مسافر، فعالیت صادراتی، وارداتی و کاپوتاژ را هم پشتیبانی می‌کند.
درحال حاضر موقعیت مناسب جغرافیایی و توانمندی‌های ناوگان ترابری، تفکیک اسکله تخلیه و بارگیری خودرو از دیگر کالاها، کاهش هزینه‌های حمل ونقل دریایی، حذف زمان انتظار شناورهای ترانزیتی، ارائه خدمات ۲۴ ساعته تمامی عملیات‌های دریایی و بندری و افزایش پسکرانه‌های مورد استفاده، کاهش تشریفات اداری، بهره برداری از سکوی ویژه بارگیری خودرو و تکیه بر توان نیروی انسانی جوان، متخصص و کارآمد در کنار همدلی و وحدت روحیه ارگان‌های همکار سبب شده تا فعالیت‌های ترانزیتی در این بندرمهم و تاریخی کشور رونق بگیرد.
اداره بنادر و دریانوردی لنگه هم مدیریت بندرهای غرب هرمزگان همچون «لنگه»، «حسینه»، «آفتاب»، «چارک»، «حمیران»، «معلم» و «شیو» را برعهده دار دارد که محدوده ساحلی آن از انتهای بندرخمیر تا ابتدای حوزه استحفاظی استان بوشهر با دربرگیری ۵۷۵ کیلومتر مرز دریایی است.

مطالعه مهم‌ترین طرح‌های توسعه‌ای در بندرلنگه

باتوجه به جایگاه راهبردی بندرلنگه و مبادلات در حوزه کالاهای فله و یخچالی و در بخش ترانزیت خودرو، طرح‌های جامع دریایی و بندری از سوی دولت برای توسعه این بندر در دست مطالعه قرار گرفته است.

مدیر اداره بنادر ودریانوردی بندرلنگه در این راستا گفت: پیگیری اتصال بندرلنگه به اراضی پشتیبانی یا به اصطلاح بندرخشک (ایجاد مرکز استراتژیک ذخیره کالا) در حدود ۲۷۰ هکتار، راه دسترسی اختصاصی بندرلنگه و اتصال به راه‌های شریانی، اجرای طرح سیستم ثابت اطفای حریق در تمامی محوطه‌ها و اسکله‌ها و موج شکن‌های بندرلنگه و همچنین تعمیرات اساسی ترمینال مسافری از مهم‌ترین طرح‌های مطالعاتی در دست اقدام این بندر است.
قاسم عسکری نسب، مطالعات احداث اسکله مسافری بندرلنگه، تعمیرات اساسی شبکه هدایت سیلاب، احداث سرپناه ایمن کارگری و سرویس بهداشتی، احداث پروژه سیستم جامع اعلام حریق و همچنین تعمیرات اساسی پست شرقی اسکله بندرلنگه را از دیگر طرح‌های مطالعاتی نام برد.
وی همچنین اجرای رمپ شناور مسافری مقام، اجرای دیوارکشی و تعمیرات اساسی ساختمان اداری و مهمانسرای جزیره لاوان را از دیگر طرح‌های در دستورکار قلمداد کرد.

در هفته دولت امسال نیز هفت طرح دریایی و بندری با سرمایه گذاری ۱۱۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال در اسکله ضلع شرقی بنادر و دریانوردی بندرلنگه به بهره برداری رسید که این طرح‌ها شامل الحاق یک فروند قایق پاکسازی با هدف صیانت از زیست بوم دریایی منطقه و بهره برداری از سیستم دوربین‌های مداربسته، سامانه پلاک خوان درب ورود و خروج بندر، تجهیز و بهره برداری از سیستم اطفاء حریق در حوضچه و اماکن بندری، بهره برداری از پست برق ضلع شرقی بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان، تعمیرات اساسی شبکه روشنایی بندر و بهره برداری از یک دستگاه بالابر بوده است.

علی رضا کرجی ران مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان درحاشیه بهره برداری از این طرح گفته بود که این طرح‌ها برای ۱۱۷ نفر از جوانان جویای کار منطقه غرب هرمزگان شغل ایجاد کرده است.

کرجی ران اظهارداشته است: بنا داریم براساس تقویم زمانبندی شده به صورت ماهانه تاپایان سال و به تفکیک شهرستان‌های ساحلی استان هرمزگان طرح‌های دیگری نیز در حوزه دریایی و بندری به بهره برداری رسانده و بنادر کوچک را در ابعاد مختلف تقویت نماییم.

تقویت زیرساخت‌های تجاری و صادراتی در بندرلنگه
با انجام طرح توسعه بندرلنگه و اجرای طرح‌های زیربنایی در سال‌های اخیر و همچنین فراهم نمودن شرایط لازم و تخصیص محوطه ویژه نگهداری کانتینرهای خالی ورودی و کانتینرهای در انتظار نوبت ارسال و از سویی نیز اختصاص اسکله و پهلوگاه‌های مناسب برای شناورها و امکان تخلیه و بارگیری همزمان چندین شناور شاهد افزایش عملیات تخلیه و بارگیری کانتینری و صادرات کالاهای یخچالی هستیم .
مدیر اداره بنادر و دریانوردی غرب هرمزمگان در این زمینه گفت: زیرساخت‌های بندری و دریایی لنگه برای فعالیت‌های تجاری تقویت شده و این بندر از ظرفیت بالایی در امر تجارت دریایی و صادرات کالاهای نفتی وغیرنقتی بویژه صادرات کالاهای کانتینری یخچالی، سرعت بخشی پهلودهی شناورها و همچنین ارائه خدمات شبانه روزی به کشتی‌های حامل کانتیر یخچالی برخوردار بوده است.
قاسم عسکری نسب افزود: در واقع بندرلنگه به عنوان چهار راهی امن برای ترابری دریایی و زمینی به کشورهای آسیای میانه به عنوان هسته مرکزی بنادر غرب هرمزگان فعالیت می‌کند و این بندر به‌عنوان کانون‌ مهم تخلیه و بارگیری و صادرات کالا روزهای پر رونقی را سپری می‌کند.
وی یادآورشد: در مدت ۹ ماهه گذشته بیش از سه میلیون و ۶۷۹ هزار و ۱۳۴ تن انواع کالا شامل یک میلیون و ۸۱۳ هزار و ۸۲۲ تن کالای غیرنفتی و یک میلیون و ۸۶۵ هزار و ۳۱۲ تن فرآورده‌های نفتی در بنادر غرب هرمزگان تخلیه و بارگیری شده است که جابجایی ۱۳۴ هزار تن کالا باافزایش ۶۸۱ درصدی با ۱۰ هزار و ۶۶۷ کانتینر یخچالی صورت گرفته است.
عسکری نسب یادآورشد: دراین مدت همچنین یکهزار و ۱۷۴ کانتینر یخچالی حامل کالای غیرنفتی با افزایش ۲ هزار و ۲۴۸ درصدی از بنادر غرب هرمزگان صادر شده است.
به گفته مدیر اداره بنادر و دریانوردی بندرلنگه، در ۹ ماهه نخست سالجاری، جهش ۱۵ درصدی کاپوتاژ (کران بری) فرآورده‌های غیرنفتی و پهلودهی بیش از ۱۴ هزار شناور نیز در بنادر غرب هرمزگان رقم خورده است.
وی با اشاره به افزایش قابل توجه صادرات غیرنفتی از بندر چارک و افزایش ۶۷ درصدی تخلیه و بارگیری در بندر آفتاب، خاطرنشان کرد: افزایش چشمگیر ۱۷ هزار و ۸۰۲ درصدی فعالیت صادراتی در بنادر شیو و انرژی‌بر پارسیان و عبور از مرز ۹۱۲هزار تن تخلیه و بارگیری در بندرلنگه از دیگر دستاوردهای بنادرغرب هرمزگان در مدت ۹ ماهه امسال است.
عسکری نسب همچنین ورود ۸۹۶ مسافر از امارات به عنوان تنها بندر فعال مسافری دریایی خارجی را از دیگر فعالیت‌های مهم بنادر غرب هرمزگان در ۹ ماهه امسال عنوان کرد.
مدیر بنادر و دریانوردی لنگه ابرازداشت: تامین زیرساخت‌های لازم، ارائه خدمات بهینه و تسهیل فرآیند تخلیه و بارگیری کالا در بنادر غرب هرمزگان و همچنین ارتقای سرعت تخلیه و بارگیری از عوامل مهم رونق صادرات کالاهای یخچالی به کشورهای حاشیه خلیج فارس و دستیابی به این مهم می‌باشد.
وی با تاکید بر سیاست تمرکززدایی از مرکز بنادر غرب هرمزگان و توجه به رونق فعالیت تخلیه و بارگیری و صادرات کالاهای یخچالی در بنادر کوچک غرب استان نیز خاطرنشان کرد: فعالیت تجاری و تردد شناورها از بنادر شیوء، آفتاب و چارک به بنادر حاشیه جنوبی خلیج‌فارس نیز به شکل مستمر درحال انجام است.
بنادرغرب هرمزگان؛ قطب صادراتی موادمعدنی ومصالح ساختمانی
اداره بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان با نظارت بر هفت بندر تجاری و مسافری و همچنین تحت پوشش قراردادن نیمی از جزایر کشور بعنوان قطب صادرات موادمعدنی و مصالح ساختمانی معرفی شده است و کانون مهمی جهت تبادلات تجاری با کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان می‌باشد.
مدیر اداره بنادر و دریانوردی بندرلنگه در این راستا با اشاره به تدابیر اتخاذ شده درجهت رفع تمرکز زدایی و فعال نمودن بنادر کوچک اظهارداشت: احداث ترمینال موادمعدنی به مساحت هفت هکتار و درپی آن کاهش زمان انتظار شناورها سبب شد تا بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان در ۹ ماه سالجاری با صادرات ۴۴۴ هزار و ۳۳ تن موادمعدنی و مصالح ساختمانی با افزایش هزار و ۵۴۲ درصدی به بنادر کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای میانه، رشد قابل توجهی را در این حوزه تجربه کرده و به اهداف ترسیم شده خود در این حوزه دست یابد.
عسکری نسب، بیشترین کالاهای صادراتی را سیمان، گچ، سنگ گچ، نمک، سنگ گابرو و مصالح ساختمانی عنوان کرد و گفت: این نوع کالاها به صورت فله و یا بسته بندی شده به کشورهای آسیای میانه صادر شده است.
وی بیان داشت: راهبردهایی همچون ارائه خدمات شبانه روزی، بهره‌گیری از کارشناسان و نیروهای متخصص و کارآمد، استفاده‌ بهینه از امکانات دریایی و بندری و همچنین احداث پنج رمپ بتنی و خاکی در راستای سرعت‌بخشی در روند تخلیه و بارگیری، زمینه حضور شرکت‌های بین‌المللی فعال را در بخش صادرات موادمعدنی و مصالح ساختمانی در بنادر غرب هرمزگان تقویت کرده است.
این مسوول ادامه داد: همچنین احداث پایانه صادراتی موادمعدنی برای بارگیری محموله‌های صادراتی نگهداری شده و ساخت این پنج فروند رمپ‌ سبب شده تا هم اکنون به صورت همزمان پنج فروند شناور بارج، یدک کش و لندینگ کرافت با آبخور ۵.۵ متر بتوانند در این بندر پهلوبگیرند و کالاها و محموله‌های تولیدی معادن منطقه را به جزایر استان و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر کنند.
بندرلنگه قلب تپنده ترانزیت خودروی ایران
مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان همچنین از بندرلنگه به عنوان قلب تپنده ترانزیت خودروی ایران و چهار راه ترانزیت خودرو به کشورهای آسیای میانه یاد کرد وگفت: در مدت ۹ ماهه گذشته امسال بیش از ۶۴ هزار دستگاه خودرو بدون هیچگونه سانحه و خسارتی از طریق این بندر به مقصد کشورهای عراق، افغانستان و کشورهای آسیای میانه، ترانزیت شد.
عسکری نسب بیان داشت: در این مدت حجم ترانزیت کالاهای غیرنفتی از بنادرغرب هرمزگان به ۱۰۰ هزار و ۸۳۳ تن رسید که از این میزان، بندرلنگه با ترانزیت بیش از ۶۴ هزار دستگاه خودرو با همکاری ارگان‌های همکار دارای رکورد عملیاتی به لحاظ تولید و بالابودن سرعت تخلیه محموله‌های ترانزیتی در بین بنادر ایران را به خود اختصاص داد.
وی اظهارداشت: این میزان ترانزیت با همکاری اداره کل گمرک غرب، ترمینال اپراتور و همچنین تیم عملیاتی بنادر غرب هرمزگان و با مشارکت ۱۷ شرکت کارگزار ترانزیتی صورت گرفته است.
مدیر اداره بنادر و دریانوردی لنگه ابرازداشت: استفاده از توان فنی شرکت‌های کارگزار ترانزیتی، بهره گیری از موقعیت جغرافیایی و راهبردی و نیز ایجاد زیرساخت‌ها و روساخت‌های لازم در این بندر، بستری مناسب را فراهم نموده تا به ازای هر سرمایه گذاری در حوزه ترانزیت خودرو در بخش‌های ناوگان حمل و نقل دریایی و خشکی و خدمات دریایی و ساحلی، با ایجاد اشتغال، معیشت ۴۰ تا ۴۵ خانوار تامین شود.
وی ادامه داد: باتوجه به نقش بنادر غرب در استان هرمزگان و با اشاره به فعال بودن این بندر بعد از بندر شهید رجایی و همچنین پایتخت بودن ترانزیت خودروی کشور، بهره گیری از تمام توان و ظرفیت‌های آن در دستورکار مدیریت این بندر قرار دارد.
عسکری نسب یادآورشد: همچنین با ایجاد زیرساخت در ارائه خدمات دریایی و بندری به فعالان اقتصادی و شناورهای فعال در جهت پهلوگیری و تسهیل جهت تردد شناورها در حوزه دریا، توانسته ایم با وجود تحریم‌ها و وجود ویروس کرونا نقش پررنگی را در جهت اشتغال و رونق اقتصادی شهر و به طبع آن کشور ایفا کنیم.
طرح جامع توسعه بندرلنگه تا افق ۱۴۰۴
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از اجرای طرح جامع توسعه بندرلنگه تا افق ۱۴۰۴ خبرداد و گفت: این طرح با هدف افزایش ظرفیت و بهبود خدمات این بندر در نشست هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی مصوب شده است.
محمد راستاد که اوایل هفته گذشته برای بررسی ظرفیت‌های توسعه تجارت دریایی بندرهای غرب هرمزگان به بندرلنگه سفرکرده بود، در نشستی با فعالان اقتصادی این استان اظهارداشت: پیش بینی‌هایی در حوزهای مختلف زیربنایی و تجهیزاتی درقالب طرح جامع توسعه بندرلنگه انجام شده که به عنوان سند بالادستی پیگیری می‌شود.
وی اظهارداشت: درشرایطی که تحریم کنندگان ایران تلاش می‌کنند بازرگانی و تجارت کشور دچار محدودیت و انسداد شود، بندرلنگه با کمترین امکانات، بیشترین بهره‌وری را در زمینه صادرات غیرنفتی داشته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بندرلنگه، به عنوان یکی از بندرهای تاثیرگذار در حوزه تجارت دریایی و با بهرهوه وری بالا می‌باشد، خاطرنشان کرد: به وضعیت موجود بندرلنگه که شرایط مناسبی هم دارد، بسنده نخواهیم کرد و دراین راستا؛ توسعه، بهسازی و تجهیز این بندر به گونه‌ای رقم خواهد خورد که زمینه رقابت پذیری آن افزایش یابد.
وی همچنین با اشاره به آسفالت معابر بندرلنگه در راستای مسوولیت‌های اجتماعی، اظهارداشت: در این زمینه؛ مطالعاتی صورت گرفته و مجوزهای زیست محیطی آن نیز در آستانه صدور است و تلاش خواهیم کرد مزاحمت‌های ترافیکی ورود و خروج به بندرلنگه را برای فضای شهری به حداقل برسانیم.
راستاد ادامه داد: مشکلاتی در برخی از بنادر تجاری کشور از جمله بندرلنگه وجود دارد که توسعه این بنادر در محدوده شهری محصور شده و به همین دلیل هرجایی که امکان داشته باشد به دنبال دسترسی مکانی اختصاصی هستیم و این امر برای بندر تاریخی لنگه نیز صدق می‌کند.
وی، احداث اسکله و ناحیه (زون) گردشگری را از اقدام‌های سازمان بنادر در بندرهای غرب هرمزگان عنوان کرد و گفت: تلاش خواهیم کرد که در کنار تجارت دریایی؛ از ظرفیت گردشگری دریایی که برای تحقق آن مطالعات جامعی صورت گرفته است، بهره ببریم.
ضرورت توسعه پسکرانه در بندرلنگه
دبیر کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز بندرلنگه را یکی از بندرهای فعال کشور دانست که ضرورت دارد توسعه پسکرانه و طرح‌هایی که برای افزایش ظرفیت آن تعریف شده، با سرعت اجرایی شود.

احمد جباری در نشست با جمعی از فعالان اقتصادی و صنوف مرتبط هرمزگان که با حضور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی برگزارشد، گفت: تحقق این امر مهم در بهبود شرایط اقتصادی مردم هرمزگان بویژه غرب استان و کشور تاثیر مثبت دارد.
وی دربخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از اقدام‌های سازمان بنادر و دریانوردی برای تقویت و توسعه بندر شیو پارسیان گفت: این بندر ظرفیت بازرگانی بالایی دارد.
نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بندر شیو پارسیان فاصله دریایی نزدیکی با کشور قطر داشته و ظرفیت مناسبی برای توسعه صادرات محسوب می‌شود که انتظار می‌رود این توان بیش از گذشته مورد استفاده قرار گیرد.
جباری همچنین با اشاره به ضرورت واگذاری بندر چارک در غرب هرمزگان به سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ضرورت دارد بندرچارک با هدف توسعه و ایجاد بندرگاه گردشگری در اختیار سازمان بنادر قرار گیرد تا خدمات دهی در خور و به شیوه درست به مسافران و گردشگران دریایی داده شود.
وی درباره روستای بندری مخان پارسیان نیز اظهارداشت: برای این بخش می‌توان طرحی پیشنهاد کرد تا ضمن تقویت تجارت در این روستا شاهد رونق معیشت مردم منطقه هم بود.
بندرلنگه بهترین پایانه لجستیکی برای جزایر ایرانی حوزه خلیج فارس
موقعیت جغرافیایی و ترابری دریایی بندرلنگه آن را به بهترین پایانه لجستیکی برای جزایر ایرانی حوزه خلیج فارس(سیری، لاوان، کیش، هندورابی، تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی) تبدیل کرده است، داشتن حداقل فاصله دریایی با امیرنشین‌های امارات متحده عربی از جمله بنادر دبی و شارجه، از دیگر مزیت‌ها و ویژگی‌های این بندر است.
بندرلنگه یکی از شهرهای ساحلی هرمزگان و از قدیمی ترین بنادر جهان در جنوب کشور و حاشیه خلیج فارس است که با تاریخی درخشان و پر رونق در گذشته و بافت شهری بسیار زیبا به بندر مروارید و عروس بنادر جنوب کشور شهرت داشت.
این بندر تاریخی به عنوان مرکز بنادر غرب هرمزگان از جمله بنادر با سابقه و پیشرو در زمینه تجارت کالا و جابجایی مسافر با کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده و دومین مرکز مهم تجارت دریایی استان بعد از بندرعباس محسوب می‌شود.
علاوه بر توسعه دریایی بندرلنگه، طرح‌های عمرانی با هدف افزایش پسکرانه و اراضی پشتیبانی بندر در جهت رشد اقتصادی منطقه غرب هرمزگان در دستورکار قرار گرفته است که تحقق این طرح در افزایش عملکرد فعالیت‌های بندری و دریایی نقش بسزایی خواهدداشت.
امیدواریم با افزایش امکانات و زیرساخت‌های بندری، ایجاد خطوط جدید تجاری کالا و توسعه روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس شاهد شکوفایی اقتصادی و تجارت دریایی درغرب هرمزگان باشیم.
بندرلنگه دومین بندر مهم هرمزگان و مرکز بنادر غرب این استان در ۱۸۵ کیلومتری بندرشهید رجایی واقع است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر