فردا ماه و بهرام با سیاره اورانوس همنشین می‌شوند


فردا ماه و بهرام با سیاره اورانوس همنشین می‌شوند

شفقنا- مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران از رخداد نجومی همنشینی ماه و بهرام با حضور سیاره اورانوس در صبح پنج شنبه ( 2 بهمن) خبر داد.‌ مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران درباره همنشینی ماه با سیاره بهرام، اظهار کرد: کره ماه در گردش انتقالی خود به گرد زمین در طول یک ماه قمری با اجرام مختلفی از جمله […]

فردا ماه و بهرام با سیاره اورانوس همنشین می‌شوندفردا ماه و بهرام با سیاره اورانوس همنشین می‌شوند

شفقنا- مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران از رخداد نجومی همنشینی ماه و بهرام با حضور سیاره اورانوس در صبح پنج شنبه ( ۲ بهمن) خبر داد.‌ مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران درباره همنشینی ماه با سیاره بهرام، اظهار کرد: کره ماه در گردش انتقالی خود به گرد زمین در طول یک ماه قمری با اجرام مختلفی از جمله سیارات و برخی ستارگان مشهور آسمان در منطقه البروج همنشینی پیدا می‌کند که برخی از آن‌ها در فاصله بسیار نزدیک نسبت به یکدیگر رخ می‌دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: او افزود که باید دقت داشت که این صرفا از نگاه ناظر زمینی است؛ چرا که ماه کمتر از نیم میلیون کیلومتر و به طور میانگین ۳۷۵ هزار کیلومتر با زمین فاصله دارد، این در شرایطی است که سیارات در فاصله چند ده میلیون کیلومتری و یا چند صد میلیون کیلومتری زمین قرار دارند و ستار‌ه‌ها در فاصله‌های بسیار دور‌تر، در حد چندین سال نوری و یا چند ده سال نوری از ما قرار دارند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران ادامه داد: بدیهی است ماه با توجه به فاصله کم با زمین، با علائم سطحی مشخص حتی با چشم غیرمسلح دیده می‌شود اما سیارات و ستارگان دارای قطر‌های به مراتب بزرگتری هستند که به دلیل قرار گیری در فاصله دورت به صورت نقطه‌ای دیده می‌شوند.

به گفته این مقام مسئول، ساعت ۰۹:۰۷ صبح فردا (پنجشنبه، دوم بهمن)، سیاره سرخ بهرام ۵.۱ درجه شمال ماه قرار می‌گیرد اما ضمن وجود نور روز، این اجرام زیر افق هستند. در شبانگاه همین بازه زمانی، همنشینی مه و بهرام تا ساعتی پس از نیمه شب با همراهی سیاره سبز آبی اورانوس در زمینه صورت فلکی بره (حمل-Aries) در سمت راست ماه پس از تربیع اول، قابل مشاهده خواهد بود. با وجود نور ماه، برای رصد اورانوس نیاز به استفاده از یک تلسکوپ کوچک آماتوری است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ادامه داد: فضاپیمای استقامت و یا پشتکار هم اکنون در مسیر رسیدن به این سیاره است تا در مورد شرایط بیولوژیکی و حیات در سیاره سرخ بهرام (مریخ) کاوش بیشتری داشته باشد. اولین وسیله پروازی که به شکل یک بالگرد بدون سرنشین می‌تواند بر فراز سیاره سرخ پرواز کند، همراه این کاوشگر مریخ نورد است.

او تصریح کرد: این فضاپیما به زودی و از اواخر بهمن امسال، ماموریتش به مقصد سیاره سرخ بهرام (مریخ) به نتیجه خواهد رسید و کاوشگرانی از آمریکا، چین و حتی امارات برای اولین بار، در صورت موفقیت بر روی سیاره سرخ فرود خواهند آمد و بطور قطع تصاویر زیبایی در انتظار دوستداران این سیاره اسرار آمیز است. اولین وسیله پروازی که به شکل یک بالگرد بدون سرنشین می‌تواند بر فراز سیاره سرخ پرواز کند، همراه کاوشگر مریخی پشتکار و یا استقامت است که ناسا برای اولین بار به این سیاره اعزام کرده است.

عتیقی گفت: این مریخ نورد با استفاده از یک ابزار پروازی بدون سرنشین، در صدد است به مطالعه شرایط بیولوژیکی و بررسی حیات در گذشته سیاره سرخ بپردازد.

سیاره بهرام جَو نازکی دارد

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران اشاره کرد: بر عکس ماه که دارای جو نیست، سیاره بهرام جو نازکی دارد و بیشترین بخش جو آن با کربن دی اکسید «۹۶ درصد» و بقیه با آرگون، نیتروژن و برخی گاز‌های نادر و حتی اکسیژن و به میزان بسیار کم تشکیل شده است.

به گفته مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، سیاره بهرام به طور میانگین حدود ۲۳۰ میلیون کیلومتر از خورشید فاصله دارد و در کمترین فاصله با زمین به حدود ۵۶ میلیون کیلومتری می‌رسد و هر ۶۸۷ روز زمینی یک دوره مداری خود را به دور خورشید کامل می‌کند اما شبانه روز سیاره سرخ به زمین بسیار نزدیک بوده و هر ۲۴ ساعت و ۳۹ دقیقه یک بار این سیاره به گرد خود می‌چرخد.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس