دریابانان گلستان قوی گنگ زخمی را تحویل محیط زیست دادند


دریابانان گلستان قوی گنگ زخمی را تحویل محیط زیست دادند

گرگان - ایرنا - فرمانده پایگاه دریابانی بندرترکمن گفت که ماموران ناوگروه گشتی پاسگاه دریایی - مرزی آشوراده در حین گشت و پایش و عزیمت به مناطق مرزی در مناطق کم عمق و باتلاقی یک قطعه پرنده نابالغ قو گنگ زخمی را پیدا کرده و تحویل محیط زیست دادند .

سرهنگ محمدحسین برجسته ملکی روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با وجود مسوولیت دریابانی گلستان در حفظ و حراست از مرزهای آبی ایران در دریای خزر، ماموران این نهاد نظامی در راه حفظ و پاسداشت حیات وحش منطقه از هیچ کمکی به محیط زیست دریغ نمی کنند.

رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان هم در گفتگو با ایرنا بیشترین محل مشاهده قوی گنگ را پیرامون جزیره آشوراده اعلام کرد و گفت که این پرنده در حاشیه رودخانه گرگانرود و سواحل شرقی خلیج گرگان نیز مشاهده می شود.

محمود شکیبا اظهارداشت: همه ساله زیستگاه های آبی این منطقه میزبان پرندگانی است که از نیمکره شمالی به مناطق جنوبی مهاجرت کرده و ماه ها در این محل می مانند و دوباره برای جوجه آوری به وطن اصلی خود باز می‌گردند.

وی از همیاران و دوستداران طبیعت خواست در صورت مشاهده هرگونه حیات وحش مصدوم، موضوع را با شماره تلفن ۱۵۴۰ به اداره محیط زیست اطلاع دهند.

وی ارائه آمار در خصوص تعداد این پرنده در گلستان را منوط به اتمام سرشماری پرندگان کرد.

مطابق برنامه موسسه جهانی تالاب ها، سرشماری پرندگان مهاجر به صورت سراسری از نیمه دوم دی ماه هر سال به مدت یک ماه انجام می شود.

قوها از تیره مرغابیان هستند که در سه گونه قوی گنگ، قوی فریادکش و قوی کوچک به گلستان سفر کرده و در تالاب‌ها، سواحل استان به خصوص تالاب گمیشان ، خلیج گرگان و در محدوده مصب گرگانرود زمستان گذرانی می‌کنند.

استان گلستان به دلیل اقلیم معتدل، فراوانی آب بندان های طبیعی و تولیدات فراوان مواد غذایی، بخش مهمی از کریدور مهاجرت پرندگان محسوب می شود.

آشوراده نیز تنها جزیره ایرانی دریای خزر در استان گلستان است که در بخش غربی از طریق شهرستان گلوگاه و بهشهر به شبه جزیره میانکاله وصل می شود و در گستره خشکی آن حیواناتی همچون گراز، شغال، روباه، خرگوش، ماهی، قرقاول، کبک و پرندگان دریایی در پهنه آبی آن هزاران قطعه از انواع پرندگان مهاجر زندگی می کنند.

شهرستان ساحلی بندرترکمن در غرب گلستان در این ایام سال میزبان تعداد زیادی از گونه های مختلف پرندگان آبزی و کنارآبزی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر